Annons

automagisering Darktable, s/v, GIMP (Linux)

Produkter
(logga in för att koppla)

Virre

Aktiv medlem
Jag har ett flertal frågor som berör de här ämmnena.

1) Kan jag få Darktable att ta och kopiera alla rå filer till en katalog på en extern hårddisk? (Dvs som de windows program som finns till Canon kameror gör det). Om inte, borde jag inte kunna skriva ett script som lyssnar på när kameran ansluts med dmesg och sen kopiera över?

2) Finns det ett sätt att i kommando-line använda Darktables funktioner eftersom de är mycket trevliga men programmet sänker min burk (... jag skulle gärna hjälpa till att hacka minnesanvändingen men mina kunskaper kring det är för begränsade)

3) Den automatiserade Processen för svartvitt uppfatar jag som bättre i Darktable än i UFRaw/GIMP så kan jag simulera den (det är kanske inte änns sant, men jag uppfattar det så)

Jag har ett flertal frågor som berör de här ämmnena.

1) Kan jag få Darktable att ta och kopiera alla rå filer till en katalog på en extern hårddisk? (Dvs som de windows program som finns till Canon kameror gör det). Om inte, borde jag inte kunna skriva ett script som lyssnar på när kameran ansluts med dmesg och sen kopiera över?

2) Finns det ett sätt att i kommando-line använda Darktables funktioner eftersom de är mycket trevliga men programmet sänker min burk (... jag skulle gärna hjälpa till att hacka minnesanvändingen men mina kunskaper kring det är för begränsade)

3) Den automatiserade Processen för svartvitt uppfatar jag som bättre i Darktable än i UFRaw/GIMP så kan jag simulera den (det är kanske inte änns sant, men jag uppfattar det så)

Hej !

3) Intressant, hur, på vilket sätt ?

Samtidigt svar på frågan, det går att spara inställningar för ett antal
funktioner, ex kanalbalndaren, kurvor mm.

Det finns en förfärlig massa script av olika typ och kvalitet till Gimp, så visst går det
att automatisera, sök lite på Gimps pluginsida, de scipt som har "scm" som slut går
alltid att köra, de med "py" innebär att man måste ha rätt version av pyton installerad, vilket¨
jag tyvär inte har, sen finns ett begränsat antal som körs som exe.

//MW

Senast ändrad:
Ang. 1) så har jag inte använt Darkroom (men tänker prova snart, verkar kompetent) så
vet inte om det går att göra det du är ute efter i darkroom men visst går det att skriva
ett script som gör det du är ute efter. Tips är att använda rsync för kopieringen så slipper du skriva mkt av de logiska checkerna själv (filduplicering/överskrivning etc.).
Använd Google för att få något att utgå ifrån.
För jag förmodar att din kamera dyker upp som en vanlig "Mass storage device"?

Riktigt hardcore vore att skriva en egen kernelmodul som lyssnar på din kameras PID/VID och sen gör allt du vill (monterar enhet, kopierar filer etc.). Men det kanske är lite overkill...

/Ola

Riktigt hardcore vore att skriva en egen kernelmodul som lyssnar på din kameras PID/VID och sen gör allt du vill (monterar enhet, kopierar filer etc.). Men det kanske är lite overkill...

En aning mindre hardcore är väl att använda udev för att trigga scripten på rätt device-id. :)

Som andra skrivit, bygg ett enkelt script som triggas via udev... Efteråt får du helt enkelt komma ihåg att be darktable importera nya bilder från den katalog du kopierade till...

Jag har tittat lite, men ser inget självklart sätt, det programmet verkar vara helt GUI-baserat. MEN, eftersom den producerar .xmp-filer så borde det gå att hitta något som begriper sig på såna.

Mvh,
Richard

Hej, jag är en av utvecklarna av darktable...

Jag har kollat lite på denna funktion att få in darktable i desktop integrationen, dvs få alternativet
att importera med darktable.
I dagsläget så använder darktable gphoto2 för att importera och jag har lagt lite krut på en avancerat importering till en filstruktur, anslut din kamera se till att välja "avmontera" när du får frågan på vilket program du vill "öppna" kameran med.

Starta sedan darktable så kommer din kamera att synas i import panelen till vänster, klicka importera så får du upp en lista av bilder som du kan välja för import, i denna dialog har du inställningar för hur du vill importera och i vilken struktur, det finns många variablar att använda
för en struktur, strukturen är deland i tre delar:

base/subpath/filename

base - ska peka på en huuvud mapp ex. /media/storage/images
subpath - definerar strukturen standard är ÅÅÅÅ/ÅÅÅÅMMDD_JOBCODE
filnamn - är formatet på bildfilnamnet standard är: ÅÅÅÅMMDD_JOBCODE_SERIAL.filändelse

du har också möjlighet att aktivera en extern backup baserat på en definierad katalog
som ska finnas på mediat, dvs, har du ett usbminne i med mappen "photos" så kommer
de importerade bilderna att kopieras dit med...

Darktable har "Stilar" som är ett "bundle" av plugins och inställningar, dessa stillar kan appliceras
på valda bilder i vyn ljusbord, jag har haft en tanke att ha en kommandorad option att applicera namngiven still till namngiven bilden men har inte kommit dit :), det är mycket annat som prioriteras nu..

Jag förstår inte vad du syftar på med "Den automatiserade Processen", vi har ett antal plugins som på många olika sätt konverterar en bild till svartvit, samt en hel del verktyg att förbättra resultatet så som zonsystem / lokal kontrast etc.

/Mhv

Henrik

Hej, jag är en av utvecklarna av darktable...

Jag har kollat lite på denna funktion att få in darktable i desktop integrationen, dvs få alternativet
att importera med darktable.
I dagsläget så använder darktable gphoto2 för att importera och jag har lagt lite krut på en avancerat importering till en filstruktur, anslut din kamera se till att välja "avmontera" när du får frågan på vilket program du vill "öppna" kameran med.

Starta sedan darktable så kommer din kamera att synas i import panelen till vänster, klicka importera så får du upp en lista av bilder som du kan välja för import, i denna dialog har du inställningar för hur du vill importera och i vilken struktur, det finns många variablar att använda
för en struktur, strukturen är deland i tre delar:

base/subpath/filename

base - ska peka på en huuvud mapp ex. /media/storage/images
subpath - definerar strukturen standard är ÅÅÅÅ/ÅÅÅÅMMDD_JOBCODE
filnamn - är formatet på bildfilnamnet standard är: ÅÅÅÅMMDD_JOBCODE_SERIAL.filändelse

du har också möjlighet att aktivera en extern backup baserat på en definierad katalog
som ska finnas på mediat, dvs, har du ett usbminne i med mappen "photos" så kommer
de importerade bilderna att kopieras dit med...

Darktable har "Stilar" som är ett "bundle" av plugins och inställningar, dessa stillar kan appliceras
på valda bilder i vyn ljusbord, jag har haft en tanke att ha en kommandorad option att applicera namngiven still till namngiven bilden men har inte kommit dit :), det är mycket annat som prioriteras nu..

Jag förstår inte vad du syftar på med "Den automatiserade Processen", vi har ett antal plugins som på många olika sätt konverterar en bild till svartvit, samt en hel del verktyg att förbättra resultatet så som zonsystem / lokal kontrast etc.

/Mhv

Henrik

Och som generellt svar på frågan om automatisering med commandline så existerar den inte ännu..

/Henrik

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto