Advertisement
ANNONS
Annons

Autokamerainställning vid blixtfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

niclaslind

Aktiv medlem
Hej alla,
Vanligtvis använder jag "M" läget och TTL på blixten. Då går det att styra exponeringen med hjälp av blixtexponeringen.

Men vad händer om man kör tillexempel bländarprioritet på kameran + TTL blixt? Då blir det ju två okända variabler för kameran. Hur prioriterar kameran?

En vidareutveckling; hur prioriterar kameran om man ställer bländarprioritet eller slutarprio med auto ISO och TTL blixt? (nikon d300+sb900)

Dessutom undrar jag om kameran tar med blixten i beräkning när blixten står i M-läge och kameran i något autoläge (M/A/P/S/TV etc).

Sista frågan; På nikon SB900; När OK knappen hålls in i två sekunder kommer man in i menyn där första valet är "A" > där går det att välja fyra olika val; "blixt/bländare/A" - Bländare/A - Blixt/A samt endast "A". Vad innebär detta?

Nu har jag inte Nikon, men rent generellt är det så att om både kamera och blixt står i automatik, då gör kameran två olika exponeringsmätningar.

Förblixten används till att mäta hur mycket blixtljus som behövs till den valda bländaren (och ISO).

Med utgångspunkt från den bländaren mäter kameran sedan vilken slutartid som behövs för att exponera motivet utan blixt.

Summan av detta blir att kameran exponerar de delar av motivet som blixtljuset når med blixtintensitet och bländare och resten av motivet med samma bländare och slutartiden.
Dessutom brukar exponeringen av varje del för sig hållas lite knapp, så att inte befintligt + blixtljuset ska bli för mycket tillsammans. Med evaluerande mätning kan kameran även se var blixtljuset gör störst skillnad. I avlägsna motivdelar påverkar det ju inte mycket, om alls.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar