Annons

Autofokusproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad140924

Avslutat medlemskap
Objektiv: Sigma EX 70-200/2,8 HSM DG Macro

Efter en heldags fotograferande igår började mitt sigmaobjektiv strula och blev seg i autofokusen för att sedan efter några kort helt sluta fungera, och endast manuel fokus fungerade efter det. Dock fungerade kameran perfekt tillsammans med mina andra objektiv.

Dagen efter så fungerar objektivet endast på ca 4 av 10 avtryck inomhus och kanske 7 av 10 utomhus och dessutom låter objektivet märkbart mer när det väl fokuserar.

Jag räknar med att detta ska gå på garantin så av den anledningen är jag inte allt för nervös men tyvärr så har jag en resa till fjällen med vandring o flugfiske inplanerad nu i veckan och det blir lite tråkigt om jag blir tvungen att fotografera hela resan med 17-40.

Är det någon av er som har haft liknande erfarenheter eller vet vad det kan bero på? Värme? Det var i och för sig en varm sommardag men jag spenderade all vilotid i skuggan och sedan rörde mig ute i solen när jag fotograferade.

Aja, om det är någon som har någon information att dela skulle jag uppskatta det - alltid trevligt att ha lite på fötterna när man ska kräva garanti på varor.

tog följande bild igår klockan halv åtta och i det här ljuset brukade objektivet inte ha några problem alls att prestera men nu tog det väl minst 6 försök innan objektivet fokuserade:

Bilagor

• exempel.jpg
    exempel.jpg
    48.8 KB · Visningar: 424
Kanske inget att svara på, är det trasigt så är det. Nu är försäljare kontaktad så får se vad de säger. Dock skulle det kännas säkrare om det var helt paj och inte fungerade olika bra till o från.

Det är onekligen något fel på objektivet. Har du kollat kontakterna mellan objektivet och kameran ?

Om dessa verkar OK så lämna in det till reperation.

objektivet är endast 1 månad gammalt och kontakterna ser fina ut så det åker in på reparation, tråkigt dock men det är inte mycket att göra

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar