Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofokusläget puts väck (Tamron 17-50 + Canon 40D)

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

För en vecka sedan när jag var ute och fotade ute på stan ändrade jag till manuell fokus för ett par bilder. När jag sedan skulle ändra tillbaks till auto via reglaget på objektivet ville kameran inte gå över till autofokus igen, och vill det fortfarande inte. Reglaget har inte fastnat eller något liknande, det är bara att kameran fortfarande står i manuellelt läge och vägrar "svara" på objektivets ändrade läge.

Därför skulle jag vilja höra med er om det är någon som känner igen problemet eller kan tänka sig veta vad det beror på. Personligen misstänker jag att felet ligger någonstans i objektivet, men jag är inte överdrivet insatt i kameravärldens mer fintekniska mekanik, så därför skulle jag vilja höra med er först innan jag kontaktar Cyberphoto där jag köpte objektivet så att jag inte missat något banalt.

Tack på förhand.

/Johan
 
Nu är jag inte inne på vare sig Canon eller Tamron, men det finns ingen af-knapp på kamerahuset som står på mf?

40D har inte inbyggd AF i huset, är förmodligen något med objektivet som krånglar..

Provat med ett annat objektiv på kameran? bara för att säkerställa om felet sitter i huset eller objektivet..
 
Allra bäst är förstås att prova objektivet på ett annat Canonhus, ifall du har möjlighet. Sedan kan du vara säker på var felet ligger. Men gör gärna båda delar, så är du 100 på var det är...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.