ANNONS
Annons

autofokusen slutade fungera på 350d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rocksteady

Aktiv medlem
hej.
jag befann mig igår i det stockholmska ovädret med min inte så fullt vattentäta ryggsäck. jag försökte täcka över den så gott det gick med mitt paraply men det gick inte så bra ändå. jag fotograferade hela morgonen, men hade ett möte vid två; stoppade ner kameran i väskan, tänkte inte mer på det och en timme senare när jag skulle plocka upp den för att fotografera igen hade autofokusen slutat fungera, jag försökte med att plocka ur alla batterier och starta om ett par gånger men utan framgång. så jag bytte objektiv, testade med det, likaså

jag tog ur alla batterier från kameran och väntade tills jag kom hem med att plocka upp alla saker, plocka isär så mycket jag vågade för att kondens och fukt skulle försvinna i hopp om att autofokusen skulle komma igång igen. ICKET.

är det bara att lämna in på någon verkstad? vad kan ha gått fel och vad skulle det kosta tror ni?

jag vill inte leva utan min kamera!

vad ska jag göra?

MVH / Albin Grind - snickaren utan hammare

jag köpte den på siba.se och det finns inget siba i umeå så det blir ett projekt i sig. kanske lika bra att skicka den direkt till en verkstad.

jag har tagit ut det lilla batteriet. borde inte det motsvara resetfunktion tro?

Du kanske kan ringa o höra med Fotohörnan. Har för mig att dom utför mindre reparationer.. annars vet dom säkert råd.

// Richard

okej, efter byte av firmware, total återställning och uttagna batterier så uppför den sig på samma sätt igen. ingen autofokus.
det går att ta bilder med manuell fokus, kameran har kommunikation med objektiven, ljusmätaren fungerar som den ska. allt är som det ska, förutom autofokusen.

går det att bara byta ut den komponenten om det skulle vara fel på den eller är det mer komplicerat än så. förutsatt att det inte är fel på någon krets från autofokusen dvs.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar