Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofokusen på vissa Sigmaobjektiv kan ifrågasättas

Produkter
(logga in för att koppla)

snabb kamera

Aktiv medlem
Vet inte om jag är ensam om att tycka att vissa Sigmateleobjektiv har irriterande osäker autofokus.

Ett exempel är då jag med mitt nyinköpta 150-500 Sigma ( Canonfattade ) telezoom häromdagen skulle fota häger och fiskljuse i flykten vid en liten insjö där jag bor - och jag sedan tidigare vet att dessa finns.

Och vad händer? Jo, autofokusen tappar helt fokus på motivet och den perfekta ögonblicksbilden då fiskljusen dyker för att fånga fisk sumpas. Ja, irriterande är väl bara förnamnet.

Och det värsta av allt: det hände inte bara en gång utan ett antal.

Har ett antal Canonoriginalteleobjektiv ( dock betydligt kortare diton ) som jag aldrig upplevt något liknande med - de sviker aldrig och tappar fokus då det som bäst behövs.

Förvisso kostar vanligtvis Canonobjektiven mer än Sigmas diton, men Sigma är ju ändå väldigt stora på just objektiv.

Ja, någon som har samma erfarenhet av vissa Sigmaobjektiv - för jag har också ett antal andra Sigmor ( vidvinklar ) som inte har samma symptom vid autofokus som ovan nämnda tele - eller har jag rent av råkat ut för ett " måndagsexemplar "?

Senast ändrad:
Desto ljusstarkare objektivet är, desto lättare har det att fokusera. AF-modulen i kameran är mer exakt om man använder ljusstarka objektiv och även objektivets motor påverkar hastigheten. När ett objektiv tappar fokus så fortsätter den åt ena hållet, tills den hittar ändläget och där antingen avbryter den letandet efter fokus, eller vänder tillbaka. I vilket fall som, så är bilden förlorad. Sigmas 150-500 är inte ljusstarkt och därmed inte heller lika snabbt som t.ex. ett 500/4 eller 400/2.8

Mitt AF-S 400/2.8 fokuserar från oändligt till närgränsen på ca 0,5 sek.

Detta är standardproblemet 1A med piratgluggar och kanske den främsta anledningen till att folk betalar extra för originalprylarna.

Anledningen är att Canon/Nikon inte ger ut speccar på sin AF, så pirattillverkarna måste reverse engineera hur kommunikationen skall ske med huset.

jonasy skrev:
Detta är standardproblemet 1A med piratgluggar och kanske den främsta anledningen till att folk betalar extra för originalprylarna.

Anledningen är att Canon/Nikon inte ger ut speccar på sin AF, så pirattillverkarna måste reverse engineera hur kommunikationen skall ske med huset.

Tror du är lite fel ute där. Har själv använt Sigma 120-300/2.8 på Nikon och det var snabbt. Så ljusstyrkan spelar roll. Men du har rätt i en sak. Sigma betalar inget till Canon för att få tillgång till specarna för AF-modulen i objektiven. Och det har lett till vissa fokusproblem. Själv har jag haft tur med mina 2 jag har med EF-fattning, men hört andra som haft problem.

Tamron å sin sida lär "betala" till Canon. Testade nyligen deras 70-200/2.8. AF "lät" förvisso lite mer men skärpan satt där den skulle. Och den optiska kvalitén var helt i klass med originaloptikerna.

Tycker också vi ska lägga av med uttrycket "pirater". Fristående optiktillverkare låter bättre. För övrigt tillverkar Sigma en hel del optik åt "originalmärkena",

Jag har inget att invända mot Sigmas EX-series optiska egenskaper. Bra att billigare alternativ finns.Däremot tycker jag inte det är bra att det saknas serviceverkstad i Sverige som kan AF-justera optikerna om man fått ett taskigt exemplar.

Mvh/Lennart

Photocon skrev:
Tycker också vi ska lägga av med uttrycket "pirater". Fristående optiktillverkare låter bättre.
Mvh/Lennart

Det är möjligt att det låter bättre, men "Pirater" var det allmäna utrycket från början på -70 talet både i press och bland fotografer, och det har väl hängt med sedan dess...

/kent

Bokeh skrev:
Det är möjligt att det låter bättre, men "Pirater" var det allmäna utrycket från början på -70 talet både i press och bland fotografer, och det har väl hängt med sedan dess...

/kent

Jodå, jag är pinsamt medveten om det. Brukar själv kalla de här gluggarna för pirater, men försöker lägga av med det.

Orsaken till att jag verkligen vill tänka på dem som annat än pirater (=kopior) är att Sigma faktiskt kommit med många egna och unika konstruktioner.

Mvh/Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar