ANNONS
Annons

Autofokusen åker som en jojo

Produkter
(logga in för att koppla)

Stina.D

Aktiv medlem
Hejsan!

Plötsligt idag så har autofokusen fått spader. Den åker fram och tillbaka och stannar bara ibland och då bara kanske i fokus. Manuell fokus fungerar. Fokusindikeringslampan fungerar. Och det är bara med mitt Sigma 17-70 jag har problem, de andra objektiven fungerar.

Någon som har något tips på vad det beror på?

(Läste på Terje Hellesøs blogg att han bara använder manuell fokus, kanske har min kamera fått en idé ;-)

Sigma?

Så där fick jag på mitt sigma också, det visade sig att jag kommit åt knappen på höger sida om objektivet (när du håller den som om du fotograferar).

Så där fick jag på mitt sigma också, det visade sig att jag kommit åt knappen på höger sida om objektivet (när du håller den som om du fotograferar).

Tack för tips, men vilken knapp? Har ingen knapp på objektivet på höger sida. På vänster sida finns knapp för AF på/av. Och den har jag ändrat på flera gånger ... På kameran till höger om objektivet har jag en knapp på nedbländning och en funktionsknapp som jag ställt in för spotmätning. Både S och C lägena fungerar lika dåligt.

Det verkar som om kameran försöker ställa in skärpa över hela bilden och kör fram och tillbaka mellan det närmaste och det längst bort.

Inlägg i debatten i "recensioner".

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=11918

"70mm ger en bra zoom men kanske inte är fågelskådaren till lags. Värt att nämnas är också att det jagar mindre efter fokus i dåligt ljus."

Har du dåligt ljus? Problem både på 17 och 70 mm? Vilka objektiv jämför du med? Vilka bländare? ISO?

Fler röster:

"MINUS: Kanske lite seg AF ibland..."

"PLUS: Extremt bra närgräns, bra allroundobjektiv, skarpt, snabb autofokus, bra byggt.
MINUS: Sämre autofokus i svagt ljus."

Hoppas det fixar sig till slut.

Tack för tips, har kollat recensionerna.

Men jag har haft objektivet i ett år och det har fungerat utmärkt, till igår. Det är något som har hänt. Autofokusen är inte långsam eller osäker, den fungerar helt enkelt inte.

Du kanske redan har gjort det, annars kan du ju prova med att rengöra kontaktytorna på objektivet. Ibland kan där bildas lite oxid som kan ge dålig kontakt. Vet inte hur Nikons kontakter ser ut, men ibland går det bra att ta lite försiktigt med ett suddgummi. Alternativt en bomullspinne fuktad med lite rengöringssprit. Bara en tanke.

Hoppas det löser sig.

/Arne

Objektivet är lite drygt ett år så jag tror inte garantin gäller längre, tyvärr.

Har rengjort kontakterna utan resultat.

Får gå över till manuell fokus - det skadar ju inte att öva mer på att jobba på det sättet ;-)

Men om någon har fler tips, så lyssnar jag gärna, autofokus är behändigt.

Stina, jag sitter här och letade efter tips om hur rengöra kontakterna på mitt objektiv, eftersom autofokusen går som en jojo. Trodde först det var kameran, men i jämförelse med andra objektiv fann jag att det var ett enda objektiv det var fel på.
Fann denna tråd och döm om min förvåning; objektivet jag har problem med är ett Sigma 17-70mm!
Undrar nu om du har löst problemet.
Vid rengöring av kontakterna - hur gick du tillväga?
Jag såg till min fasa att gubbarna i stadens äldsta och bästa fotoaffär gnuggade kontakterna med tummen en gång. Jag kommenterade med ett '?!?' och dom sa att det var det var det bästa att prova med!! - Jag har gjort detta och tycker att jojo-andet är lite mindre, men det verkar inte vara botat helt...
Mvh
/Gitte

Sigma har uppenbarligen sämst produktionskontroll bland piratobjektivtillverkarna.

Eftersom det finns (minst) två objektiv av denna typ med exakt samma fel, så föreslår jag att ni båda försöker att använda reklamationsrätten - den gäller i tre år.

Den gäller FABRIKATIONSFEL, dvs fel som har varit med sen allra första början. Problemet är att det är kunden som ska bevisa detta (utom under de första 6 månaderna, men då gäller ju garantin ändå).

Ni kan hävda att det har funnits en svaghet någonstans som inte har yttrat sig förrän nu (och att ni känner till fler som råkat ut för samma sak med samma typ av objektiv).

Tack för uppmuntrande tillrop, FlyerOne!
Min lins är mer än tre år, dock...
Det blir nog originallins nästa gång - har tidigare sett ex. på att piraterna gett upp fortare än jämngamla och lika mycket använda originallinser. (Faktiskt 2 st Sigma då också... :/ )
Gillade den här 'jojo-Sigman' pga det korta näravståndet. Man kan ju nästan fotografera myror som går på frontlinsen! Men nu får jag då alltså fokusera manuellt. :)
Mvh
/Gitte

Mysteriet tätnar - eller kanske löst?
Min Sigmalins verkar fungera perfekt igen - på en nytt hus jag fick igår.
Nya linser fungerar på gamla huset.
Måste vara glapp i kommunikationen mellan just Sigmalinsen och det gamla huset.
Undrar hur det gick för dig, Stina. Gav du bara upp?
Mvh
/Gitte

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar