Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)

AILm

Medlem
Har köpt en begagnad Canon 5d mark III. Kan inte visa val fokuspunkt på skärmen endast i sökaren.
Fel på kameran? Fel på inställning? Har läst i handboken att ett tryck på högerknappen den med 5 prickar skall visa menyn på skärmen. Reparatinskostnad uppskattning ?
//Lite ledsen om jag är lurad av säljaren//
arne

Jag får inte upp något på skärmen på min 5D MKIII om jag har den i sökarläge och trycker på "Fempunktsknappen", däremot kan jag byta AF-punkter genom att trycka på "M-Fn" direkt efter. Ser allt i sökaren, inget på skärmen. Tror nog det här så här det fungerar.

/Sven

Jag får inte upp något på skärmen på min 5D MKIII om jag har den i sökarläge och trycker på "Fempunktsknappen", däremot kan jag byta AF-punkter genom att trycka på "M-Fn" direkt efter. Ser allt i sökaren, inget på skärmen. Tror nog det här så här det fungerar.

/Sven

Jag har löst det. Tryck på infoknappen 3 ggr till ändringsmenyn visas, därefter på fempunktsknappen. Alla fokusinställningar visas nu på skärmen.
/arne/

Aha, det är bara här du har valt AF läge på fjärde menysidan till 'Snabb läge' som du kan få upp AF-punkterna på skärmen i live view. Då fäller kameran ner spegeln tillfälligt och gör en fasmätning när du trycker av. Om man i stället väljer AF läge 'Live view' så visas en box som visar var kontrastmätningen jobbar

Edit: Det kanske inte var det som var frågan utan hur man får upp informationen på skärmen i vanligt sökarläge. Men under experimenterandet upptäckte jag att man får upp mer information på skärmen även i live-view om man trycker 3 gånger på info-knappen! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar