Annons

Autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)

-Fija

Ny medlem
Hej! Jag har sedan ett halvår en nikon d3000. Nu har jag bekantat mig med kameran och bestämt mig för ett objektiv. Nikon AF 50/1,8d. MIn fråga är om det är autofokus i objektivet. Mitt kamerahus har inte inbyggt autofokus nämnligen. I beskrivningen står det att objektivet är till autofokusbaserade Nikon kamerahus.

Vilket objektiv ska jag annars välja, om jag vill ha mycket ljusinsläpp för att slippa blixt? Jag tar mest bilder på människor (barn) spontant, gillar att få med rörelse och att fånga "känslan". Jag ahr också funderat på Sigma18-50/2,8 EX DC HSM Macro till Nikon.
 
Nej, du får tyvärr bara manuell fokus med Nikon AF 50/1.8.
Däremot så har både Nikon AF-S 50/1.4G och Sigma 50/1.4 HSM inbyggda autofokusmotorer.

Bara en tanke... Ska du använda objektivet till att ta porträtt, eller för att fånga vardagssituationer? Jag kan tycka 50 mm är lite långt på en D3000 om man ska fånga vardagssituationer.
Det jag rekommenderar är Nikon AF-S 35/1.8G som är ett väldigt prisvärt objektiv. Jag köpte det när det släpptes och har inte ångrat mig en sekund. Skarpt redan på full öppning, och grymt skarpt från f/3.2-f/4.

Sen är ju både Sigma 18-50/2.8 och Tamron 17-50/2.8 väldigt bra objektiv, om man nu känner att man behöver zoom.

Kolla här: bocka för "Nikon" som kameramärke och sedan "Har inbyggd motor" under säskilda önskemål. Då får du upp "alla" aktuella objektiv på marknaden som passar till din D3000.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.