Annons

Autofokus vs man.fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Är ni nöjda med autofokus? Fungerar det så bra som ni räknat med?
Min första digitalkamera Dimage 7 köpte jag 2003 och det var första gången med autofokus. Nu har jag provat Nikon D50 & D80 med flera zoomar med 1:5.6 som ljusstyrka i teleläget (18-135 och 55-200). Resultatet är klart sämre än för Dimage (ljusstyrka 1:3.5 i tele-läget). Hur är era erfarenheter? Nån som haft autofokus med analog SLR? Tycker ni att ett normalobjektiv (tex 50mm 1:1.8)fungera mycket bättre i många fall även i skapligt dagsljus?

Mina erfarenheter av AF är väldigt blandade. Ibland kan man fokusera i ljus som är så lågt att man inte ser ett jota i sökaren (vilket gör manuell fokus fullständigt omöjligt), men andra gånger så hamnar fokus väldigt fel trots att ljuset är bra. Jag litar INTE på autofokusen i min D200. Numer har jag börjat använda manuella objektiv, och nog är det svårt att fokusera. Men jag måste säga att jag hellre fokuserar fel själv än att kameran gör det åt mig. Jag köpte nyligen ett Tokina 12-24 (AF förstås) som komplement till de manuella objektiven, och givetvis hamnar fokus lite var stans. Helt absurt. Kollar man på fokusskalan så kan den stå på allt från bortom oändligheten till 2 m om jag fokuserar på ett objekt några meter bort. Kamerans tolerans för vad som är i fokus duger helt enkelt inte, och så har det varit med väldigt många objektiv jag ägt. Kameran är för övrigt kalibrerad och kollad av Nikon eftersom den var knasig vid inköp.
Samma sak med min förra kamera; D50, förresten.
De objektiv som fungerat bäst är - inte helt oväntat - Nikkor AF-S. Men även de har ställt till det rejält ibland, särskilt i vidvinkelområdet och i dåligt ljus.

Om inte tillverkarna kan göra AF-moduler med tillräckligt snäva toleranser så fokuserar jag hellre själv, hur svårt det än är. Och nu talar jag inte om konstant felfokus, för det är en justeringsfråga.

ANNONS