Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofokus vid nattfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Berlin

Aktiv medlem
En kort fråga från en nybörjare. Tycker om att fotografera på natten med stativ och långa slutartider. Tycker dock det är svårt att få bra fokus.

Autofokusen på objektivet fungerar ju inte i mörkret. Hur gör man då? Det är väl inte meningen att man ska pröva sig fram, vilket tar världens tid?
Bör jag blända ner jättemycket för att få stort skärpedjup istället? Och sätta manuell fokus på "infinity" ?

(Har en Nikon D60 med 18-200 VR-objektivet.)

Tacksam för tips.

Beror ju på vad och hur man plåtar.

Men om du plåtar på natten så kan du ta hjälp av en ficklampa, du placerar ficklampan påslagen där motivet är, och backar till den punkt du ska plåta ifrån, ställer in fokus med AF och stänger av AF, gå sen fram och stäng av ficklampan och gå tillbax ditt du ska plåta ifrån, du har nu rätt fokus inställt.

Om motivet är långt borta så ställer du givetvis in kameran på oändligt, alternativt hittar en ljuspunkt som är långt borta och ställer in med AF.

Beror ju på vad och hur man plåtar.

Men om du plåtar på natten så kan du ta hjälp av en ficklampa, du placerar ficklampan påslagen där motivet är, och backar till den punkt du ska plåta ifrån, ställer in fokus med AF och stänger av AF, gå sen fram och stäng av ficklampan och gå tillbax ditt du ska plåta ifrån, du har nu rätt fokus inställt.

Om motivet är långt borta så ställer du givetvis in kameran på oändligt, alternativt hittar en ljuspunkt som är långt borta och ställer in med AF.

Misstänkte att ficklampa var ett bra knep. Inte alltid man har med sig, dock.

Och som exempelvis i den här bilden, kunden jag ändå inte ta mig fram till punkten jag ville ha i fokus. (Det gick ändå hyffsat eftersom vattnet reflekterade tillräckligt mycket ljus för AF.)

Men annars är det typ MF på oändligt och stort skärpedjup som gäller?

Bilagor

• DSC_2339.jpg
    DSC_2339.jpg
    19.7 KB · Visningar: 667
Jag tror vi har olika syn på ordet "kolmörker" för det bör finnas rätt mycket ljus med de motiven, även på natten.

Och några färger får du inte, om det inte finns något ljus.

Laserpekare i blixtskon kanske, fast jag har ingen men har ett vattenpass med laser som jag använt några gånger i mörker.

Jag tror vi har olika syn på ordet "kolmörker" för det bör finnas rätt mycket ljus med de motiven, även på natten.

Och några färger får du inte, om det inte finns något ljus.

OK, jag uttryckte mig nog felaktigt. :) Vad jag menar är när är så mörkt så man inte kan urskilja detaljer och färger med blotta ögat, man kan inte fokusera manuellt i sökaren, och AF jagar fram och tillbaks.

Byggnader, landskap, industrier, natur, himlen, vatten, m.m. Allt som ger intressanta färger på natten.
Vid den typen av fotografering användes oftast ganska stort skärpedjup och kort brännvidd så man kan då för bästa resultat ställa fokus manuellt på hyperfokalavståndet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hyperfokalavstånd

Bättre objektiv har en skala med hyperfokalavståndet markerat för olika bländare för att lätt kunna ställa in det.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=8534358

Eller så kan man skriva ut en lathund för sitt objektiv.
http://www.dofmaster.com/charts.html

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar