Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofokus vid hockeyfoto (D7000, Sigma 70-200/2,8 II)

Produkter
(logga in för att koppla)

HannesNikon

Aktiv medlem
Hej!

Har köpt en begagnad Sigma 70-200 2,8 II APO EX HSM DG Macro som kommer nästa vecka. Tänkte ge mig på och fota lite hockey (Karlskrona HK i Div 1) samt lite div 1 innebandy (ÖIBK).
Har en D7000 att sätta objektivet på. HSM motorn har jag uppfattat det som att den är någorlunda snabb och borde hänga med hyfsat trots snabba rörelser.

ISO, slutartider och bländare har jag full koll på, det som jag undrar över är vad ni använder för metod vid autofokus.

Bara ös på med info och tankar. Själv har jag bara testat med AF-C och valt punkt själv, det funkar hyfsat men får "smstumme" efter 15 min pga ständigt flyttande av punkten ;)

Men som sagt vad kör ni och vad fungerar bäst?

Tack på förhand! /Hannes

Objektiv: 70-200/2,8

I stora ishallar, typ Hovet & Globen, så finns det fotobås vid sidan av avbytarbåsen och mellan dem. I mindre ishallar, typ Tyresö ishall, så brukar det finnas ett utrymme mellan avbytarbåsen. I de mindre hallarna kan jag snacka med tränaren/materialförvaltaren och få "låna" en halvmeter i slutet av avbytarbåset. På Hovet/Globen så brukar jag stå i ett och samma bås i första och andra perioden för att i tredje chansa på den vinnande sidan.

Jag brukar undvika att stå där det är plexiglas. Kan ställa mig på kortsidan när det är straffläggning eller när jag är sugen på lite annorlunda bilder, t.ex. fisheye på en tackling mot plexit.

Tackar!

Vilka objektiv kör du med? Jag har "endast" tillgång att stå på kortsidorna samt i hörnen, dvs överallt förutom i sekretariatet och i avbytarbåsen. Vart föredrar du att stå? Byter du kortsida när det är sidbyte?

Objektiv: 70-200 funkar bra både i hockey och innebandy - det beror lite på vad man vill fånga. Skall man fota närkamper precis framför där man står får man ju ta till något vidvinkligare.

I hockey brukar man ofta hamna i den ände av avbytarbåset som är närmast kortänden eller i ett separat litet bås som blir en förlängning av avbytarbåset (utan plexiglas). Ibland finns ett sådant bås mellan avbytarbåsen. Eller, om hallen har bra plexiglas så fotar man lite varstans, genom plexit.

I innebandy är det ofta tacksamt att sitta i ett av hörnen, gärna på samma sida som avbytarbänkarna så man kan fånga lite action i och kring dem.

Om man byter sida i periodpauser beror lite på om du uteslutande fotar ena laget eller inte. Och i så fall om man vill koncentrera sig på lagets försvarsspelare eller dess anfallsspelare. Generellt är det ofta bra att flytta runt lite så man inte sitter och fotar ur samma vinkel hela matchen.

Objektiv: 70-200/2,8

I stora ishallar, typ Hovet & Globen, så finns det fotobås vid sidan av avbytarbåsen och mellan dem. I mindre ishallar, typ Tyresö ishall, så brukar det finnas ett utrymme mellan avbytarbåsen. I de mindre hallarna kan jag snacka med tränaren/materialförvaltaren och få "låna" en halvmeter i slutet av avbytarbåset. På Hovet/Globen så brukar jag stå i ett och samma bås i första och andra perioden för att i tredje chansa på den vinnande sidan.

Jag brukar undvika att stå där det är plexiglas. Kan ställa mig på kortsidan när det är straffläggning eller när jag är sugen på lite annorlunda bilder, t.ex. fisheye på en tackling mot plexit.

Ok. Kör du uteslutande med 70-200? (förutom fisheye då)

Jag kan stå hyfsat långt in på långsidan, men inte ända in till mitten. Vill gärna stå bakom plexi pga skaderisken. (vill inte ha en puck på näsan).

Kör du någon gång porträttläge? Tex vid ett anfall.

Objektiv: 70-200 funkar bra både i hockey och innebandy - det beror lite på vad man vill fånga. Skall man fota närkamper precis framför där man står får man ju ta till något vidvinkligare.

I hockey brukar man ofta hamna i den ände av avbytarbåset som är närmast kortänden eller i ett separat litet bås som blir en förlängning av avbytarbåset (utan plexiglas). Ibland finns ett sådant bås mellan avbytarbåsen. Eller, om hallen har bra plexiglas så fotar man lite varstans, genom plexit.

I innebandy är det ofta tacksamt att sitta i ett av hörnen, gärna på samma sida som avbytarbänkarna så man kan fånga lite action i och kring dem.

Om man byter sida i periodpauser beror lite på om du uteslutande fotar ena laget eller inte. Och i så fall om man vill koncentrera sig på lagets försvarsspelare eller dess anfallsspelare. Generellt är det ofta bra att flytta runt lite så man inte sitter och fotar ur samma vinkel hela matchen.

Tack för inputen! Vad kör du för af-inställningar då?

Den där frågan om AF-inställningar för sportfoto är besvarad ett flertal gånger här på FS forum.
Så jag lovar att du kan hitta svaret genom att använda forumets sökfunktion :)

Lycka till med fotograferandet!

Tack!
Jo jag har läst några trådar men tänkte att jag kunde starta en egen tråd, att bumpa en gammal tråd kändes onödigt.

Tack för inputen! Vad kör du för af-inställningar då?

För att ge ett tydligt och hjälpsamt svar: Det varierar :)

I snabba sporter som hockey och innebandy kör jag oftast med mellanläget i val av antal fokuspunkter (21 st i min kamera, minns inte hur det ser ut i D7000). Jag byter mellan enpunkts- och flerpunktsfokus lite beroende på vilken typ av bild jag är ute efter, hur tätt och intensivt det är på plan och, tja, efter humör :) Ibland kör jag rent av 3D-fokus, men inte så ofta.

Det enda jag är någorlunda konsekvent med är att i stort sett alltid köra tumfokus (AF-ON-knappen) istället för fokus på avtrycket.

Angående att ta skydd bakom plexit i hockey - bra idé faktiskt. I synnerhet om du håller på och lär dig och koncentrerar dig mer på kameran än senare när du vant dig - i just hockey kan det vara direkt farligt att inte hålla ögonen på spelet. Står du ändå så du inte skyddas av plexit - använd alltid hjälm. Detta gäller i även i de lägre divisionerna. Visst skjuter elitspelare hårdare, men det är ganska sällan de missar så grovt som spelare i de lägre divisionerna. Det räcker bra med en halvhård puck för att skada sig ordentligt.

Tack för era inlägg. Ska snart iväg på hockey, några sista tips? Lägger upp några foton här efter matchen. /Hannes

- Ta med eller låna en hjälm.
- Håll minst ett öga på var pucken är när spelet är igång. Stå inte och bläddra bland bilder när spelet är igång.
- Ha tålamod, följ till exempel en spelare per byte. Försök lista ut vilka spelare det är som verkar tackla eller gå in i närkamper, vilka som verkar störta på mål eller som skjuter ofta.
- Ta lite kringbilder - publik, aktivitet i båsen.

- Ta med eller låna en hjälm.
- Håll minst ett öga på var pucken är när spelet är igång. Stå inte och bläddra bland bilder när spelet är igång.
- Ha tålamod, följ till exempel en spelare per byte. Försök lista ut vilka spelare det är som verkar tackla eller gå in i närkamper, vilka som verkar störta på mål eller som skjuter ofta.
- Ta lite kringbilder - publik, aktivitet i båsen.

Tack! Uppskattas verkligen!

Laddar som sagt upp några bilder senare ikväll. Ska försöka komma iväg på en innebandymatch på fredag också.

/Hannes

Har varit på hockeymatchen nu och det gick över förväntan!

Det var inga problem med ljuset, iso 2500 1/800 och 2,8 måste väl ändå räknas som ganska hyfsat.

Trots överfull arena (3400 personer) så var det inga problem med att stå lite här och var, funktionärerna nickade bara lite med huvudet när jag kom med mitt 70-200 2,8 (för okunniga är det endast storleken som räknas ;).

3D funkade inte för mig, så jag körde med af-c och en punkt.
Fick bara ca 15 bra bilder trots att slutaren gick över 600 gånger den kvällen ;)

Jag har även kontaktat det lokala innebandylaget och kollat om jag får fota för dem, det var inga som helst problem! I början tänker jag inte kräva någon ersättning mer än säsongskort. Men hur gör jag med betalning om de vill använda bilderna i tex reklam? (jag har tydligt gjort klart att bilderna endast får användas på deras hemsida om inget annat är överenskommet)

Är för övrigt nöjd med min D7000 och mitt Sigma 70-200 2,8. Sigmat är snorskarpt vid nerbländning men fungerar även bra på 2,8. Det är ingen fram eller bakfokus vilket är väldigt skönt. Jag har hört mycket om sigma och fokusproblem nämligen.
D7000 och brus = <3

Oj vad mycket text det blev ser jag nu!

Har laddat upp bilderna på fuskbugg.se i hyfsad upplösning. Om ni vill så får ni gärna komma med kritik.

MVH Hannes

http://data.fuskbugg.se/skalman02/cc1284f7_DSC_0780.jpg

http://data.fuskbugg.se/skalman02/105a9281_DSC_0623.jpg

http://data.fuskbugg.se/skalman02/b4daaa58_DSC_0592.jpg

http://data.fuskbugg.se/skalman02/a198a6cd_DSC_0574_.jpg

http://data.fuskbugg.se/skalman02/34dad90a_DSC_0495.jpg

Har laddat upp bilderna på fuskbugg.se i hyfsad upplösning. Om ni vill så får ni gärna komma med kritik.

MVH Hannes

Bild 1:
Snyggt fångat. Jag skulle nog beskära mer - mycket tomma ytor runt om det intressanta.

Bild 2:

En sådan där bild som är lätt att glömma att ta, men som blir bra. Snyggt exponerad, jag kanske skulle dragit till svärtan ett snäpp till.

Bild 3:

Även här skulle jag beskurit en hel del, men samtidgt varit rädd om ansiktena på människorna (framför allt ungarna) som står och kikar över sargkanten - det är ju de som gör bilden :)

Bild 4:

Mycket bra fångat ögonblick! Det här att man fryser ögonblick utan rörelseoskärpa kan göra dem lite stela och livlösa. Då är det bra med saker som pucken här, som hänger i luften och verkligen visar att man fruset ett actionögonblick, inte några människor som poserar. Det en orsak att det är så tacksamt med sprutande snö, grus eller vatten, med flygande hår, med bollar eller puckar i luften.

Men igen - beskär! ;)

Bild 5:

För att vara lite konkret kring det här med beskärning. Prova att beskära bort röd spelare 19 så att målramen precis får plats i bilden. Beskär sedan så du i stort sett enbart har den röda spelaren omgiven av sina två motståndare (medan han ser på pucken). Plötsligt får bilden en mittpunkt, en huvudperson.

Bild 1:
Snyggt fångat. Jag skulle nog beskära mer - mycket tomma ytor runt om det intressanta.

Bild 2:

En sådan där bild som är lätt att glömma att ta, men som blir bra. Snyggt exponerad, jag kanske skulle dragit till svärtan ett snäpp till.

Bild 3:

Även här skulle jag beskurit en hel del, men samtidgt varit rädd om ansiktena på människorna (framför allt ungarna) som står och kikar över sargkanten - det är ju de som gör bilden :)

Bild 4:

Mycket bra fångat ögonblick! Det här att man fryser ögonblick utan rörelseoskärpa kan göra dem lite stela och livlösa. Då är det bra med saker som pucken här, som hänger i luften och verkligen visar att man fruset ett actionögonblick, inte några människor som poserar. Det en orsak att det är så tacksamt med sprutande snö, grus eller vatten, med flygande hår, med bollar eller puckar i luften.

Men igen - beskär! ;)

Bild 5:

För att vara lite konkret kring det här med beskärning. Prova att beskära bort röd spelare 19 så att målramen precis får plats i bilden. Beskär sedan så du i stort sett enbart har den röda spelaren omgiven av sina två motståndare (medan han ser på pucken). Plötsligt får bilden en mittpunkt, en huvudperson.

Tack Martin för lysande bildkritik! Det uppskattas tusen gånger om att du vill ta dig tid till detta!

Var iväg och fotade idag också, det var måltorka men det blev några hyfsade bilder ändå. Upptäckte också att jag var feg med att beskära så idag har jag fotat mycket närmre och med längre brännvidder to fill the frame ;)

Du behöver inte kommentera alla 20 bilder från idag men om du kanske ville välja ut någon/några favoriter?!

http://www.flickr.com/photos/hannesmansson/sets/72157627860913715/

Hockeyfoto är grymt roligt måste jag säga.

Ha det gött/Hannes

ANNONS