Annons

Autofokus Tamron 17-50/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Stradale

Medlem
Hejsan!

Jag har nyligen kopt en Nikon D90+ ett tamron 17-50 2.8 objektiv. Jag upplever att i princip alla mina bilder med detta objektivet blir suddiga.. Det handlar inte om ljusfohallanden for aven under bra ljus med adekvat iso-installningar sa blir bilderna fortfarande suddiga. Jag har det forsta objektivet utan VR- kan detta ha med saken att gora?

Har autofokus pa bade pa objektivet och D90 huset.. Upplever ingen skillnad nar jag stanger av husets dock.. Jag har endast detta objektivet till min kamera sa jag vet inte om det kan va kamerans fel..

Jag har forsokt hitta omdommen pa autofokusmotorn, men kan ej hitta nagot hjalpande information.

Nagon som upplever samma eller ha haft problem med suddiga bilder pa en d90?

Kameran ar helt ny sa jag antar att det inte har nagot med sensorn att gora

Tackar for all anvandbar info!
 
Okej.. Da anvander mitt tamron objektiv alltsa sin egen AF..
Men kan de va sa att autofokusen ar sonder eller ar den bara "ointelligent" nar det galler att hitta fokus?
Gissningsvis är fokusen felkalibrerad i antingen kamerahus eller objektiv. Problemet är att Nikons serviceställen enbart kalibrerar nikonobjektiv (såklart) så du kommer i te att kunna få dina saker kalibrerade tillsammans. Tamronobjektivet kan du skicka till generalagenten för kontroll, men de kommer inte att kalibrera ditt kamerahus.
 
Jag såg en video på YouTube en gång om hur man kan justera (inte kalibera direkt) fokuseringen i D90 (tror jag). Det kanske du kan prova? Annars kan man ju leta efter en kameraaffär/serviceställe som kan kalibrera ditt objektiv. Jag har exakt samma som du, en D90 och Tamron 17-50 och mina bilder blir knivskarpa.
 
Det fungerar inte riktigt så. Ett objektiv har ANTINGEN egen motor, ELLER använder husets.

Men, ställer man fokus på M på huset får man ingen AF vare sig motorn sitter i objektivet eller huset. Både switchen på huset och objektivet måste stå på on för att man ska få AF.

Det låter ju som att det kan vara fel på något om du inte får fokus med båda switcharna på. När du försöker fokusera ska det höras att motorn jobbar och man ska se i sökaren att fokus ändras, gör det det?
 
Men, ställer man fokus på M på huset får man ingen AF vare sig motorn sitter i objektivet eller huset. Både switchen på huset och objektivet måste stå på on för att man ska få AF.

Aha.. Alltså, jag läste ursprungsfrågan som att frågeställaren trodde man kunde använda ANTINGEN den integrerade motorn i gluggen, ELLER köra med AF-motorn i huset.

Jag kan ha tolkat det fel kanske?
 
Aha.. Alltså, jag läste ursprungsfrågan som att frågeställaren trodde man kunde använda ANTINGEN den integrerade motorn i gluggen, ELLER köra med AF-motorn i huset.

Jag kan ha tolkat det fel kanske?

Nja, jag borde kanske inte ha citerat dig, men jag ville poängtera att man inte kan/ska stänga av AF på huset om det är motor i objektivet.

Du har ju helt rätt i det du skriver och det är ju ingen ovanlig missuppfattning att man kan använda båda motorerna till samma objektiv.
 
Fungerar visst! (Ang. Autofokus Tamron 17-50 2.8)

Du har ju helt rätt i det du skriver och det är ju ingen ovanlig missuppfattning att man kan använda båda motorerna till samma objektiv.

Det är inte sant att det aldrig går, fast inte samtidigt!

I alla fall går det alldeles utmärkt med vissa objektiv till en Pentax, till exempel med det knivskarpa DA50-135/2.8, som om kameran har bajonett för objektiv med motor (alla nyare kameror har den nödvändiga KAF3-bajonetten) använder denna - annars byter den till vanlig fokusering med hjälp av motorn i kamerahuset! Inte lika snabbt, och lite bullrigt, men det fungerar!

Min frus DA50-135s inbyggda fokuseringsmotor havererade, och då bytte kameran helt enkelt till motorn i kamerahuset! Verkligen en räddare i nöden, även om det inte var lika sekundsnabbt då!

Precis som det går att använda både den inbyggda 'antiskaksystemet' i kameran OCH det i objektiven, om de båda har det inbyggt (t.ex. en Pentax K-5 med en Sigma 120-400), även om det inte är rekommenderat!
 
Hejsan!

Jag har nyligen kopt en Nikon D90+ ett tamron 17-50 2.8 objektiv. Jag upplever att i princip alla mina bilder med detta objektivet blir suddiga.. Det handlar inte om ljusfohallanden for aven under bra ljus med adekvat iso-installningar sa blir bilderna fortfarande suddiga. Jag har det forsta objektivet utan VR- kan detta ha med saken att gora?

Har autofokus pa bade pa objektivet och D90 huset.. Upplever ingen skillnad nar jag stanger av husets dock.. Jag har endast detta objektivet till min kamera sa jag vet inte om det kan va kamerans fel..

Jag har forsokt hitta omdommen pa autofokusmotorn, men kan ej hitta nagot hjalpande information.

Nagon som upplever samma eller ha haft problem med suddiga bilder pa en d90?

Kameran ar helt ny sa jag antar att det inte har nagot med sensorn att gora

Tackar for all anvandbar info!

Eftersom du inte märker någon skillnad om husets AF är på eller av så verkar huset tro att objektivets inbyggda AF är avstängd. Provar jag på min egen D90 med ett AF-S 18-55 så vägrar den knäppa bilder om den inte hittar fokus med AF påslaget på både hus och optik. Stänger jag av AF på antingen hus eller optik går det att knäppa men utan AF då. D90 signalerar med en ljudsignal när det är klart att knäppa med AF på.

Därför tror jag på ett elektriskt fel någonstans mellan optikens motor och huset. Har du möjlighet att låna ett AF-S Nikkor av något slag kan du prova om det är huset som felar. Funkar huset så är det nog ditt Tamron som har elfelet.
 
Vilken focus metod har du inställd??
Det ser du i displayen

AF-A
AF-S
AF-C

Om du använder AF-C som man bör ha vid rörliga motiv så kan du ta kort innan kameran hittat focus.

Använder du AF-S (som jag alltid använder i normala fall) så tar inte kameran bilden innan focus är inställd.

AF-A har jag aldrig använt men det är väl metoden där kameran väljer focus punkt o du får skärpa lite hur som helst, hel korkat enligt mig. det är välden som tar bilden som ska bestämma var skärpan skall vara.

Kan det ha med detta att göra, bra att veta i alla fall om du inte har tänkt på det nu när du nyligen köpt den.
 
AF-A har jag aldrig använt men det är väl metoden där kameran väljer focus punkt o du får skärpa lite hur som helst, hel korkat enligt mig. det är välden som tar bilden som ska bestämma var skärpan skall vara.
Eh nej... AF-A innebär att kameran väljer om den ska använda AF-C eller AF-S. Har inget alls med val av fokuspunkt att göra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.