Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofokus missar på RX100

Produkter
(logga in för att koppla)

lattesweden

Aktiv medlem
Hej!

Jag har nyligen köpt en RX100, har tagit cirka 500 bilder under de fyra veckor jag haft den. Märker att den ibland missar att ställa in skärpan rätt. Oftast första bilden vid start. Både i bra och dåligt ljus har det hänt. Någon annan som märkt det?

Sedan tycker jag att makron är lite svag i skärpa rent generellt? Om man fotar text på ett papper till exempel (bländare 1,8) och förstorar max så är bokstaven lite mjuk i kanterna nästan lite som att det är ett svagt svagt (väldigt svagt alltså) softfilter på. Min gamla LX3a tar skarpare makrobilder, behöver inte vara något fel, det kan vara hur aggresiv "sharpening" kameran har. Vad säger ni andra?

MVH / Anders

Använder du endast mittpunkten när du fotar med autofokus? Man kan aldrig lita på att kameran vet precis vad just du vill fokusera på. Därför använder jag oftast bara mittpunkten. Dessutom har Rx100 mycket större sensor än andra kompaktkameror, vilket ger ett kortare skärpedjup så om kameran missar fokus märks det tydligare..

Hej!

Jag har nyligen köpt en RX100, har tagit cirka 500 bilder under de fyra veckor jag haft den. Märker att den ibland missar att ställa in skärpan rätt. Oftast första bilden vid start. Både i bra och dåligt ljus har det hänt. Någon annan som märkt det?

Sedan tycker jag att makron är lite svag i skärpa rent generellt? Om man fotar text på ett papper till exempel (bländare 1,8) och förstorar max så är bokstaven lite mjuk i kanterna nästan lite som att det är ett svagt svagt (väldigt svagt alltså) softfilter på. Min gamla LX3a tar skarpare makrobilder, behöver inte vara något fel, det kan vara hur aggresiv "sharpening" kameran har. Vad säger ni andra?

MVH / Anders

Inget konstigt att skärpan är mindre bra på full öppning. Blända ner till 5,6~8 så blir det säkert bättre. I närbildsområdet gäller att blända ner ordentligt, det s k skärpedjupet är VÄLDIGT kort då.//K

Hej!

Jag har lagt upp några bilder i min Dropbox:
https://www.dropbox.com/sh/ks3iebzghy7teig/qtv6dKFvu6/LX3_RX100

Dels en bild från idag som visar hur RX100 missade skärpan (personen maskerad med en svart prick). Den är inte skarp någonstans riktigt (se i 100%) trots att den är tagen i bra ljus med kort slutartid och en skaplig bländare. Kameran visade att den hittat skärpan. Jag upptäckte detta och tog om bilden och då funkade det (den bilden ligger också i Dropboxen).

Jag har som sagt fått några sådana här tillfällen med missad skärpa. Det händer inte ofta men det händer som sagt. Hade inte det problemet med LX3 så därför undrar jag om någon annan upplevt detta med sin RX100?

Sedan så finns två bilder som jämför LX3 och RX100 i makroläge på största bländaren. Kör dem i 100% så syns skillnaderna i skärpan på batteritexten tydligt. RX100 bilden har mjukare kanter på texten.

Hej!

Jag har lagt upp några bilder i min Dropbox:
https://www.dropbox.com/sh/ks3iebzghy7teig/qtv6dKFvu6/LX3_RX100

Dels en bild från idag som visar hur RX100 missade skärpan (personen maskerad med en svart prick). Den är inte skarp någonstans riktigt (se i 100%) trots att den är tagen i bra ljus med kort slutartid och en skaplig bländare. Kameran visade att den hittat skärpan. Jag upptäckte detta och tog om bilden och då funkade det (den bilden ligger också i Dropboxen).

Jag har som sagt fått några sådana här tillfällen med missad skärpa. Det händer inte ofta men det händer som sagt. Hade inte det problemet med LX3 så därför undrar jag om någon annan upplevt detta med sin RX100?

Sedan så finns två bilder som jämför LX3 och RX100 i makroläge på största bländaren. Kör dem i 100% så syns skillnaderna i skärpan på batteritexten tydligt. RX100 bilden har mjukare kanter på texten.

Hej. RX100 som har 20Mp på den förhållandevis lilla sensorn är inte rekommenderat att kolla i 100%. när jag tar makro så låter jag kameran gå lite fram ock tillbaks, närgränsen för RX100 ligger väl relativt högt 4-7 cm någonting kommer inte i håg nu på rak arm var den ligger. Det finns ett flertal kompakter som har så kort närgräns som 1cm vilket gör skillnad, dom här kompakterna med den korta närgränsen imponerar även på fotografer som har dyra systemkameror, även mobiler kan vara riktigt tacksamma att ta närbilder med.

Förövrigt har jag inte märkt av några fokus problem med min egen kamera, av gammal vana tar jag ofta om fokus en gång till, eller tar alltid flera bilder så brukar jag göra med alla kameror jag haft.

//Bengt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar