Dennis_R skrev:
Vilken av dessa fungerar bäst?
Ur fokuseringsändamål har jag inte sett någon skillnad, men jag ser några fördelar med ljuset från blixten. Det är till och med så att jag aldrig har på hjälplampan på kamerahuset för jag upplever det som så starkt negativt.
Den första och i mina ögon mest allvarliga nackdelen med den vita lampan på kamerahuset är att den är så stark att folk kisar.
Dessutom skyms denna lampa lätt om man har lite större objektiv eller handskar på sig. Och så drar den batteri.
(Bara ett klargörande, det inte är något IR-ljus utan bara ett rött ljus som är mindre störande. Mönstret i ljuset är för att autofokusen lättare ska få kontraster att fokusera mot.)
När jag håller inne blixtknappen på kameran och roterar tumhjulet får jag inte fram blixtikonen med kryss igenom som jag får när jag har kameran i autoläge med den inbyggda blixten. Varför försvinner den när SB800'an är på?
Ärligt talat så hade jag aldrig sett den ikonen innan du nämnde det nu utan fick slå upp det i manualen. Läser du på sidan 96 ser du att den bara finns tillgänglig i vari-programmen Auto, Porträtt och Närbild. Med andra tre av de fyra program där blixten automatiskt hoppar upp om kameran anser att sådan behövs (se sidan 182).
(Mitt råd är att undvika vari-programlägena och istället köra med de "vanliga" programmen; P, A, S och M. Då får du större kontroll över kameran.)
Som jag förstår det så är den inställningen alltså inte till att hindra blixt i allmänhet utan bara att den interna blixten inte ska hoppa upp av sig själv. Har du satt en extern blixt på kameran och slagit på den så antar jag att D70n anser att du vet vad du gör och att den ska använda blixten, den känner ju av att du har en blixt isatt för att förhindra den inbyggda att hoppa upp.
Jag tror inte du kan "slå av" blixtskon. Den kortslutes nog alltid oavsett vad du har för inställningar på kameran. Men det har jag inte bekräftat utan är bara misstankar.
Du kan slå av blixten på SB-800 utan att stänga av blixtenheten, men det kräver att man går in i menyn på blixten och sålunda är det inte snabbare än att stänga av den. Det kan dock användas för att ha en SB-800 på kameran utan att använda den som blixt och bara låta dess röda AF-hjälpljus vara aktivt.
På en D200 kan man ställa in den extra funktionsknappen (sitter precis vid objektivfästet) att avaktivera blixt genom att man trycker in den samtidigt som man tar bilden, men du ska nog tycka att det är bra mycket mer besvärande än "bara" grymt irriterande för att jag skulle råda till att "uppgradera". Förhoppningsvis skjuter du inte varannan bild med/utan blixt. Jag har inte upplevt det som ett stort problem.