Annons

Autofokus-manuell focus

Produkter
(logga in för att koppla)

skylifter

Aktiv medlem
Hej! Jag försöker mig för tillfället på att fota lite fåglar (och andra djur om nåt dyker upp),
Utrustningen jag använder är en Minolta 7D + Tamron SP AF200-500MM F/5-6.3 + enbenstativ Manfrotto Neotec 685B.
Min fråga till er är: använder ni autofokus eller manuell focus?
Autofokus kan jag inte alls använda, den bara jagar.
Funderar lite på att köpa en Sony 700 kommer jag att kunna använda autofocus då tro?
Mvh Harriet
 
Det beror nog på att objektivet har slö autofokus! Jag har själv testat detta objektiv och jag förstår att det blir svårt att hänga med! iallfall när du ska plåta flygande fåglar!
Men ganska stillastående objekt borde inte vara några problem! Kan vara att du använder Konturnuelig autofokus som den jagar! prova att använda One Shot på stillsittande fåglar.
Sen kan det vara gräs eller grenar som är ivägen! då blir det problem med autofokusen! likaså om fåglen är kontrastlös! tex helsvart!

Jag använder autofokus till 99%
/mvh
Magnus
 
Tack för ditt svar. Så det är objektivet det hänger på, inte kameran?
Om jag använder autofokus blir det enbilds på stillasittande, jag har testat kontinuerlig fokus men det brukar inte bli bra.

Flygande fåglar verkar vara en omöjlighet, den kontinuerliga autofokusen hittar dom inte och med manuell fokus hinner inte jag med.
Känner mig lite frustrerad över detta men man kanske tränar upp sig med tiden.
 
skylifter skrev:
Tack för ditt svar. Så det är objektivet det hänger på, inte kameran?
Om jag använder autofokus blir det enbilds på stillasittande, jag har testat kontinuerlig fokus men det brukar inte bli bra.

Flygande fåglar verkar vara en omöjlighet, den kontinuerliga autofokusen hittar dom inte och med manuell fokus hinner inte jag med.
Känner mig lite frustrerad över detta men man kanske tränar upp sig med tiden.

Visst kanske kameran spelar en del roll men nog tror jag objektivet är den stora boven!
Har du testat att använda bara den mittersta fokuspunkten? den brukar vara mer exakt och snabbare!
Just att fotografera flygande fågel är ruskigt svårt! det krävs mycket träning! jag har läst att en del fotografer kör manuellt vid just flygfoto! men då tror jag dom har tränat länge!

/mvh
Magnus
 
Kontinuerlig och singleshot

Tjena Harriet!

Jag håller med om att det borde vara kontinuerliga autofokusen som ställer till det för dig. Jag plåtar själv fågel med en 400mm glugg (som blir ungefär 600mm på min kamera) och om jag kör med kontinuerlig autofokus på en pippi i flykt och "tappar" fågeln utanför fokuspunkten så jagar kameran direkt.

Jag vet inte om det är en standardfiness som alla kameror har, men jag har en sony a700 och den har möjligheten att växla mellan manuell och autofokus med en knapp vid högertummen. Detta använder jag mig av hela tiden när jag plåtar fågel. Jag växlar till manuell fokus och använder det för att panorera fågeln och sedan, någon sekund innan jag trycker av så växlar jag till autofokus (single shot), fokuserar och tar bilden. Det är lättare att följa fågeln i flykten med manuell fokus (den behöver ju inte vara skarp när man panorerar), men när jag ska trycka av gillar jag att slippa koncentrera mig på skärpa. Om objektivet är någorlunda för-fokuserat sätter autofokusen skärpan blixtsnabbt.

Fokuseringen i minolta/sony kameror sköts ju annars normalt sett inte av en motor i objektivet utan av en motor i kameran. Objektiven spelar alltså inte så stor roll med andra ord. Undantaget är om du har ett objektiv med stort fokusomfång, dvs fokusringen måste röra sig mycket från ändläge till ändläge. Då blir fokuseringen långsammare. Mitt 400mm-tele tex har en närgräns på ca 2m vilket innebär att fokuseringen är tämligen långsam. Jag hade hellre sett en närgräns närmare 8m. Det hade tagit bort två tredjedelar av avståndet mellan ändlägena. Jag vet att vissa (dyra) minolta/sony gluggar har en inställning som låter dig begränsa fokusomfånget (tex 300/2,8). En sån skulle nog vara bra vid fågelfoto...
 
Hej och tack för ditt svar!
Jo, jag har samma tumm-knapp på Minoltan och jag har så smått börjat testa med metoden att växla mellan manuell och single shot. Svårigheten för mig som nybörjare är ju att "hinna med" men jag känner att jag blir snabbare och snabbare med träning.
Jag tror att närgränsen på mitt 500 ligger på ca 3 m så det tar alldeles för lång tid att använda enbart single shot, fågeln är långt borta innan jag hunnit halvvägs, flygande verkar vara en omöjlighet på det viset.
Den kontinuerliga fokusen använder jag inte så ofta, eftersom jag för det mesta använder enbenssstativ så rör det sig lite hela tiden och jag vill ju helst ha riktig skärpa på huvud/ögon inte på stjärten.
Jag ska träna vidare på metoden att växla mellan manuell och single shot, det verkar vara det bästa alternativet.

Vad tycker du om a700? Funderar på att köpa en framöver men vet inte om den är så mycket bättre än Minoltan så att det är värt pengarna.
mvh Harriet
 
a700

Tjena igen!

Jag lånade en KM-7D tidigare och gillade den verkligen (detta var ett antal år sen), men a700 är bättre på alla tänkbara sätt. Faktum är att jag tycker att den är fullt jämförbar med EOS 40D och D300. Sensorn är förövrigt samma som i D300, även om Nikon i min mening har lyckats utnyttja den något bättre. Nikon anses ju med rätta ha bäst brushantering i klassen.
SuperSteadyShot är suverän, speciellt ihop med teleoptik för att jaga fågel! AF-hastigheten är normal för klassen och ljusmätningen har jag inte hittat någonting att klaga på. Köp till ett vertikalgrepp och ett extra batteri så kan du skjuta 1300 bilder på en laddning.

Jag har med andra ord inget att direkt klaga på, för mig var valet ganska givet eftersom jag hade en massa optik sedan tidigare. Hade jag inte haft mitt optiska arv så hade jag nog köpt Nikon D300 som enligt mig är den enda i klassen som slår A-700.

De nya Zeiss gluggarna är också vansinnigt skarpa, så har du råd så kolla in 135:an...

Du kör ju redan Min/Son så jag tycker att om du kan hitta den till bra pris och inte vill köpa A-900 när den kommer om ett par månader så slå till! Du kommer definitivt att märka en positiv skillnad mot din KM-7D.
 
Hej igen
Jasså kommer den nya om några månader då kanske det kan bli så att a700 dyker lite i pris. Om det blir så kommer jag med all säkerhet att slå till, som du säger så har jag ju redan optik till den och då byter man ju inte gärna till ett annat system :)
Då ska jag också fundera på ett vertikalgrepp, jag har försökt få tag på det några ggr till minoltan men det är inte lätt.
 
började själv med ett soligor 100-400 5.6-6.7. sämst autofokus och brutalt svårt att få skarpa bilder. Vann ändå en tävling med bilder som jag tog med det objektivet. Tycker det är bättre att satsa lågt i början och lära sig tekniken för att ta en bra bild istället för att tillförlita sig på tekniken helt. Det kommer stunder då varken autofokus eller någonting fungerar. Då är det bra att kunna gå tillbaka till basic
 
Jag var av uppfattningen att AF'n beror på kameran och inte objektivet ända tills jag jämförde ett Tamron LD DI 70-300 Macro med ett Minolta Big Beercan (75-300). Bägge objektiven är ganska lika "på pappret" vad gäller brännvidd och bländare men skillnaden i AF_hastighet var rejäl. BB't sprang i cirklar runt Tamron-gluggen som inte bara var långsam utan också fokuserade rejält fel.
 
Det funkar bra att fota fåglar i flykten med tamron 200-500mm.
Har själv ett sånt och en sony a100,tror att det är den kontinuerliga fokusen som spökar för dig,prova dom andra och spot i stället.
Objektivet är det definitivt inget fel på,slår sigmas alla 500a zoomar.
 
Det funkar bra att fota fåglar i flykten med tamron 200-500mm.
Har själv ett sånt och en sony a100,tror att det är den kontinuerliga fokusen som spökar för dig,prova dom andra och spot i stället.
Objektivet är det definitivt inget fel på,slår sigmas alla 500a zoomar.

Jag upplevde faktiskt tamrons glugg som mycket slöare än sigmas 50-500 HSM när det gällde autofokusen! Men nog tror jag det ska fungera att fota flygande fågel ändå! Beror ju på hur fort dom flyger;)

/mvh
Magnus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.