ANNONS
Annons

Autofokus i dåligt ljus (äntligen en lösning)

Produkter
(logga in för att koppla)

andersli

Aktiv medlem
Jag har haft ett 50mm/1.4 i min kameraväska under flera år, men jag har aldrig riktigt blivit vän med detta objektiv, inte för än igår vill säga. Problemet har alltid varit att autofokusen inte har fungerat i dåligt ljus, och det är just i dåliga ljusförhållanden som jag har haft behov av objektivets ljusstyrka.

Igår så lekte jag runt med min externa blixt och upptäckte att med hjälp av dess assistansljus så fungerar autofokusen perfekt oavsett hur mörkt det är. Å andra sidan var jag måttligt road -- att fota med blixt är inte ett alternativ, och att hålla på att autofokusera med blixt på för att sen slå av den (och gå över till manuell fokusering) kändes inte riktigt praktiskt. Då kom Canons custom-funktioner till räddningen! C.F. nummer 7 (på min 20d) styr om blixten ska tändas eller inte!

Nu när jag gick igenom gårdagens skörd så är det extremt tydligt var gränsen går mellan de som jag försökt fokusera manuellt och de som blixten hjälpte mig på traven med -- synd bara att det tog mig två år att komma på hur man skulle göra för att använda objektivet... (Tvärr så blir ju kameran ganska stor och klumpig med blixten på , man kan ju inte få allt.)

Du har rätt i att assistansljuset är bra men på min 30D tänds inte ljuset om inte kameran är i "gröna rutan"-läget. Gör den det på din? Det borde ju vara så att om man fäller upp blixten så går assistansljuset automatiskt om inte kameran kan fokusera.

Kör du på "gröna rutan" dvs fullautomatik?

Det är ju idiotiskt om Canon bara har det utanför den "kreativa zonen" dvs P, Tv, Av och M.

I gröna rutan kan man t.ex. bara plåta jpg och köra med single shot. Jag hatar att Canon ska bestämma över fotografen så mycket...

Nu har jag listat ut det. Kameran måste vara i one shot eller i AI focus för att det ska funka med hjälplus i den kreativa zonen. Jag kör alltid med fokus på * -knappen och AI Servo.

Det är ju i sig ganska logiskt när man betänker att den inbyggda autofokushjälpen faktiskt består i att blixten körs i stroboskopläge, och i kontinuerligt läge skulle den då strobba för jämnan. Sedan kan man tycka att funktionen skulle skilja med extern blixt, men nog tror jag att det är få som använder det kontinuerliga läget i mörker.

Nä, den skulle inte stroba för jämnan. Den tänds bara om den inte hittar fokus och om man väljer att funktionen ska vara till i "egen programmering".

Jo, jag vet hur den fungerar. Det första jag gjorde var att stänga av strobfunktionen den när jag fick min 20D. Använder bara "hjälpljus endast med extern blixt" eller vad det nu står på svenska.

Men jag märker att jag uttryckte mig lite konstigt. Alltså, med för jämnan så menar jag att under en viss ljusnivå så skulle den strobba så länge kameran aktivt fokuserar, vilket på kontinuerlig är hela tiden om du ska följa ett motiv i rörelse och inte släpper knappen. Vilket beroende på frekvensen av blixten skulle se väldigt konstig ut förrutom att alla som råkar kolla på strobbandet blir på krigsstigen. Jag har testat strobbandet på min analoga, och folk grinade verkligen illa.

Dessutom har ju blixten bara så mycket kräm åt gången. Däremot så blir jag fundersam varför hjälpjuset inte aktiveras med kontinuerlig fokus när extern blixt används, speciellt då det externa hjälpjusets räckvidd ska vara 0.6 till 10 meter.

Enda jag kan tänka mig är att de rationaliserat bort det eller helt enkelt inte tänkt på att någon skulle vilja ha följande AF i mörker.

Jo, jag tycker också att det är lite märkligt. Kanske vore det bättre att ha en hjälplampa som Nikon som tänds när det behövs oavsett vilken fokuseringstyp som är inställd.

Hur är det med extern blixt - är det ir-ljuset som aktiveras eller är det blixten som strobar?

Jag blev lite besviken på min 30D när jag skulle ta några sådana här bilder:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/721498.htm?set=lp

Trots extern blixt 580 EX hade kameran svårt att fokusera i det dåliga ljuset. Hur hade du gjort i det läget? Jag använde kontinuerlig autofokus och försökte följa henne med en fokuspunkt på huvudet vilket är svårt när människor går. Är det kanske bättre att välja strobefunktion och AI Focus och alla fokuspunkter så att kameran väljer själv tror du?

Jag har ju en 580EX, med den så projeceras lodräta ränder med rött ljus över motivet när autofokushjälpen går i. Det är det den röda delen närmast blixtskon är till för, autofokus hjälpen.

Men om du har en 30D och 580EX borde du väl ha sett det, iaf om du körd vanlig One-shot eller AI-Focus.

Ok - jag får prova lite. Några röda ränder hade jag inte eftersom jag körde i AI servo. Vore ju fiffigt om den externa blixten gav hjälp även där i dåligt ljus.

Men one shot är ju inte bra på rörliga mål och AI focus har jag inte kört tidigare. Funkar den lika bra på rörliga mål som AI servo månne? AI Focus ska ju följa om ett stillastående mål börjar röra sig men det låter som ett osäkert val på redan rörligt mål...

Med den Sigma EF-500 DG SUPER jag disponerar ställer jag in blixten i ett läge där den inte löser ut alls, men kommer att sända röda ränder som autofokusen kan jobba med om den är inställd på mittpunkten. Fungerar på alla Canon EOS-kameror oavsett om det finns användarstyrdafunktioner i kameran för detta eller inte.

Fotograferar jag stillastående motiv så otivs jag järnet med Alservo. Beter sig ju som nervösa hundar på speed..!! Nikon är enligt mig värre än Canon..;)

Jag överstyr ofta med manuell fokus när jag fotar rörliga mål. Då (samt vid många fler tilfällen) är det genialiskt att ha AF-aktiveringen placerad på *knappen.

MVH Niclas,

Jag kör alltid med AI-focus på när jag plåtar på natten. Funkar väl sådär med om man har en fokuspunkt och icke-rörliga mål men med rörliga så är det kanon.

RolandM skrev:
Med den Sigma EF-500 DG SUPER jag disponerar ställer jag in blixten i ett läge där den inte löser ut alls, men kommer att sända röda ränder som autofokusen kan jobba med om den är inställd på mittpunkten. Fungerar på alla Canon EOS-kameror oavsett om det finns användarstyrdafunktioner i kameran för detta eller inte.

Ok. Måste man ha mittpunkten aktiverad för att hjälpljuset från blixten ska funka?

Niclasfoto skrev:
Fotograferar jag stillastående motiv så otivs jag järnet med Alservo. Beter sig ju som nervösa hundar på speed..!!

//

Då (samt vid många fler tilfällen) är det genialiskt att ha AF-aktiveringen placerad på *knappen.

MVH Niclas,

Jag tycker AI servo och *knappen funkar utmärkt på stillastående, och rörliga mål så jag har alltid den kombinationen inställd. Men nu får jag väl tänka om när inte hjälpljuset funkar i AI servo av någon outgrundlig anledning. Vore ju utmärkt om det var så. Plåtade skateboardåkare i en jättemörk hall en gång vilket var en plåga för AF (givetvis i AI servo). Hade varit kanon med hjälpljus från blixten då.

Men det kanske inte alltid är så populärt med hjälpljuset?
Om det nu är ljuset från den inbyggda lampan ni tänker på.. som avger det "vita" ljuset?

Jo visst fungerar Al,servo + fokus på *.
Själv så har jag endast Al,servo på när jag vet att jag måste följa ngt som rör sig.. Jag känner mig så urlåst av fokupunkterna då. Knappast helt fri då, om man vill utnyttja formatet alltså/såklart :(

MVH Niclas,

RolandM skrev:
Vad är det för läge? *Hittar inget i manualen*

Och har man en Canon ST-E2 i väskan så kan även den hjälpa till vid fokusproblem i dåligt ljus. Då slipper man tänka på hur kameran/blixten är ställd, plus att den är mindre och lättare än en 580Ex.
/Karin

Slowfinger skrev:
Ok. Måste man ha mittpunkten aktiverad för att hjälpljuset från blixten ska funka?

Nej, val av fokuspunkt påverkar inte det. Däremot så har det framgått här i tråden att fokusmetod påverkar. Själv kör jag i AI-servoläge där det fungerar, däremot i AI-fokus (dvs. det läger där kameran konstant fokuserar om) så tänds inte hjälpbelysningen.

Niclasfoto skrev:
Själv så har jag endast Al,servo på när jag vet att jag måste följa ngt som rör sig.. Jag känner mig så urlåst av fokupunkterna då. Knappast helt fri då, om man vill utnyttja formatet alltså/såklart :(

MVH Niclas,

Men du kan ju köra på mittfokuspunkten och fokusera och sedan släppa * och komponera om.

Jo, det är ju ofta det man försöker med men är motivet rörligt så är det;)

Jag använder AF,en som en snabb hjälp att hitta rätt och sedan så komponerar jag och fokuserar manuellt på samma gång.. måste ju ofta gå ruggigt fort.

Jag använder mer MF än vad många tror som ser bilderna jag fotar.

I stort sett alla mina bilder på fåglar är fotade (=avslutade) med MF efter att AF,en har gjort "förstahjälpen" att hitta motivet grovt så att säga.

Jag har alltid menat att en övad MF + selektivt vald AF är det bästa.

En dag så kommer det kanske en teknik som möjliggör att AF,punkten är bara en liten flytande prick som kan fästas på motivet med en blick och knapptryck...
Fram till den dagen så blir nog kombinationen AF&MF den teknik man kommer längst med.

MVH Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar