Annons

Autofokus fungerar ej

Produkter
(logga in för att koppla)

Julia26

Avslutat medlemskap
Hej! Mina kusiner är ute å reser å deras kamera, Nikon D3100 med orginalobjektiv, har blivit trasigt. Vad jag förstår är det autofokusen som inte fungerar, alltså när objektivet står på A, och det låter som att objektivet "tuggar", alltså som att motorn är sönder?

När objektivet är inställd på M så funkar det att ta bilder, men det blir ju lite svårt att hitta rätt fokus, så bilderna blir mest suddiga.

Vet ni hur man kan lösa detta? Så himla trist att kameran går sönder under semestern å dessutom utomlands!

Hej! Mina kusiner är ute å reser å deras kamera, Nikon D3100 med orginalobjektiv, har blivit trasigt. Vad jag förstår är det autofokusen som inte fungerar, alltså när objektivet står på A, och det låter som att objektivet "tuggar", alltså som att motorn är sönder?

När objektivet är inställd på M så funkar det att ta bilder, men det blir ju lite svårt att hitta rätt fokus, så bilderna blir mest suddiga.

Vet ni hur man kan lösa detta? Så himla trist att kameran går sönder under semestern å dessutom utomlands!

HEJ!

Om objektivets motor är trasig så kanske felet inte kan fixas under resan. Det råd jag kan ge är följande. Det går att ställa in skärpan manuellt, men det kräver lite träning. Be dem att fokusera ögats synfält i sökarens centrum. På den analoga tiden fanns där en skärningspunkt som när den gick ihop var bilden skarp i centrum. Nu är det svårare att se, men genom att skriva lite fram och tillbaka på ringen för skärpa och stanna där det är som minst oskarpt så brukar det gå bra. Ytterligare ett råd kan vara att blända ned, om det är möjligt, för att på så sätt få ett större skärpedjup och därmed lite mer "tolerans" fel i skärpeinställningen.

Som sagt det brukar gå bra, men man behöver kanske träna på några exponeringar för att hitta den egna synskärpan som i detta fall ersätter autofokusen. Automatik är bra men den försämrar eller undviker att träna upp vår egna perceptioner. Det finns faktiskt situationer där manuella inställningar är bättre än autofokus, därför finns denna möjlighet.

Hej!

Kameran har väl en liten grön lampa nertill i sökaren som "lyser upp" om det är fokus på den valda fokuspunkten i sökaren, lämpligen den i mitten, tänk på att exponeringsmätaren måste vara aktiv så att kameran känner av om fokus är rätt, man trycker lätt på avtryckaren eller oxå på någon annan valfri knapp.

Hej

Det kanske är värt att köpa nytt, Nikon har ju världsgaranti på objektiv och troligtvis är det inte dyrare på plats. Det kommer inte löna sig reparera när man kommer hem så för att rädda resan skulle jag iaf skaffa nytt och glömma det gamla objektivet.

Be snällt en annan turist att få testa ett annat Nikonobjektiv på kameran. Nästan Varenda Japansk turist har en Nikon runt halsen.
Funkar då autofokus så har kusinen 2 val.
Antingen bländar man ner o kör manuellt.
Eller så letar man upp första vettiga butik som säljer det man vill ha och köper det.

Här hemma så kan man leta efter lämpligt objektiv begagnat. Tyvärr är det högst troligt att det är som redan påtalats inte lönt att reparera det gamla. Troligtvis är självrisken hos försäkringsbolaget dyrare än att köpa ett kit-objektiv begagnat.

Men de vill säkert ha bilder NU.
Så mitt råd är att köpa sig ett nytt på plats.
Är det garanti på det, alltså mindre än ett år gammalt, så hade jag valt att försöka få Nikon att stå för en del av kostnaden av det nya objektivet när jag kommer hem. Inte alls säkert att det går men ibland är världen förvånande.
Vill Nikon inte stå för ngn kostnad och det är garanti så får Nikon ta skeden i vacker hand o laga det. Och det kostar dem både tid och pengar. Därför kanske de är villiga att göra upp med en deal som funkar för båda parter på bästa sätt. För givetvis vill kusinen inte sitta med 2 likadana objektiv i slutändan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar