Annons

Autofocuspunkt i D50´n.

Produkter
(logga in för att koppla)

Anjowa

Medlem
Hej.
Jag får snart ett svettigt sammanbrott här. Av någon anledning så ligger min kameras (nikon d50) autofocuspunkt i överkanten, inte i mitten där jag vill ha den. Hur mycket jag än försöker centrera den, så går det inte. Jag har läst den engelska manualen på nätet, men tja...den hjälper mig inte så mycket. När manualen säger att jag ska använda "joystick"-knappen för att ställa in vart focusläget ska stå (höger,vänster,upp eller ner) så fortsätter den bara att bläddra i menyn.

Jag må vara korkad, men nu orkar jag inte försöka komma på det själv längre. Någon lyckades fixa det (efter mycket om och men) på en kurs jag gick förut, men den inställingen har jag ju uppenbarligen klantat bort.

Finns det någon smart människa som kan hjälpa mig innan kameran flyger in i väggen?
 
Anjowa skrev:
Hej.
...När manualen säger att jag ska använda "joystick"-knappen för att ställa in vart focusläget ska stå (höger,vänster,upp eller ner) så fortsätter den bara att bläddra i menyn.


Hej, det låter som att det vore glapp i knapparna, bläddrar den i menyerna av automatik?

dags att lämna in till verkstan' kanske, har själv en D50, något enklare än att ändra fokus punkt finns nog inte, så det låter som din kamera har fått spel

Mvh Kristoffe
 
AF-område måste vara satt till "Specifikt område" eller "Dynamiskt område" för att man ska kunna välja fokuspunkt.

Kontrollera i csm-menyn (den med pennan) - alternativ nr 3. Obs att alternativet "Närmaste motiv" (då man inte kan välja fokuspunkt) är standard i läget Auto och i vissa av de sk Digitala Vari-programmen.
 
Tack för era svar! Men det var inte mer krångligare än vad första svarare skrev. Att trycka ner avtryckaren till hälften, sedan ändra runt. Nu fattar jag ju att det är hur lätt som helst, haha.

Ibland är det inte lätt att vara blond!
Tack Anders!
 
På min D200 så återgår man till mittre punkten om man trycker mitt på joysticksknappen, det är säkert lika på din D50.

/kent
 
Bokeh skrev:
På min D200 så återgår man till mittre punkten om man trycker mitt på joysticksknappen, det är säkert lika på din D50.

/kent

nja, det går inte allt för bra att trycka i mitten på en D50... är enbart fyrvägsväljare.
 
jo, det är lite dumt. det saknas även på min D1H. dock finns det "wrap around" funktion som gör att om man står till höger och trycker höger, så kommer man till den vänstra punkten. men det saknas på D50'n. ganska användbar funktion det oxå tycker jag allt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.