Annons

autofocus med Sigma 18-50 /2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

tops

Medlem
Har nyss skaffat en ny glugg till min Nikon D40.
Det är Sigma 18-50 F2.8 EX DC Macro (http://www.sigma-photo.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3320&navigator=6)
Jag kanske är helt ute å cyklar men jag kan inte få autofocus att funka med denna glugg. Jag snacka med killen i fotoaffären innan jag köppte och han sa att det inte var några problem, det var inbyggd motor i denna glugg. Jag själv var först tveksam, men eftersom jag nyss inhandlat kameran har jag inte så mycket koll än. Så tips från er som kan, har jag bara missat nån inställning? Eller skall jag lämna tillbaka gluggen??
 
Om det inte står 'HSM' på objektivet så är det en lite äldre variant utan fokusmotor i objektivet. Det är den här varianten som du vill ha, och som försäljaren i bästa fall trodde att han sålde..

Per
 
Ah, tack för svar.

Jag är ny på detta, men det värsta är att jag kollat upp saken innan. Pratade med försäljaren förra veckan om just HSM, han sa att det bara betyder ultraljudsmotor och att den bara är tystare. Vidare sa han att denna glugg har motor. Jag frågade igen idag när jag köppte gluggen (han fick beställa den åt mig) och han sa att den hade motor. Glad var jag då jag trodde honom och klara mig 1000:- billigare undan. Grymt besviken blir man. Killen har ju ändå stått i fotoaffär så länge jag levt...
 
Du får väl ta med kameran till butiken imorgon och be honom visa om han säger att det ska funka.
 
js1 skrev:
Du får väl ta med kameran till butiken imorgon och be honom visa om han säger att det ska funka.



Och när det inte funkar så säg att du blivit lovad gluggen med motor till det priset som du köpte den för! Stå på dig och gör en bra affär!
 
Ja, får ta mig ett snack med honom. HSM till samma pris är min taktik i morron, annars pengarna tillbaka å affär med nån som kan istället. Det som retar mig mest är att jag hade detta på känn, läste på lite innan på forum och jag tolka det som att D40 måste ha glugg med HSM för att funka alls. men men, bara att byta...
 
Spännande detta,

berätta gärna här sen hur det gick :)

Apropå säljare som säger felaktigheter så hörde jag nu under jul en kund som frågade om det även gick att filma med en systemkamera. Säljaren svarade glatt, "ja det går hur bra som helst!"...


Henrik
 
Zotamedu skrev:
Får man fråga var du köpte objektivet så jag vet vart jag inte så gå i fortsättningen?

Jag handlade hos en lokal fotohandlare. Vill inte hänga ut någon ännu, vi får se hur jag blir bemött efter i morgon.
Ja, det skall bli spännande och se hur det går.
 
Edit:

Kika runt lite på prisjakt och det är inte så många som säljer HSM varianten. Och ingen av ställena hade den i lager eller ens nåt vettigt lev.datum. På netonnet står det lev. runt 11e Februari. Verkar svårt att få tag på denna glugg, nån som vet nån som säljer och har i lager?
 
tops skrev:
Edit:

Kika runt lite på prisjakt och det är inte så många som säljer HSM varianten. Och ingen av ställena hade den i lager eller ens nåt vettigt lev.datum. På netonnet står det lev. runt 11e Februari. Verkar svårt att få tag på denna glugg, nån som vet nån som säljer och har i lager?
Ett tips är att kolla hos fotoaffärerna först. Både Scandinavian photo och Cyberphoto säljer den. Scandinavian verkar dock inte ha några i lager. Skicka ett mail till någon av dem och fråga.
 
tops skrev:
Edit:

Kika runt lite på prisjakt och det är inte så många som säljer HSM varianten. Och ingen av ställena hade den i lager eller ens nåt vettigt lev.datum. På netonnet står det lev. runt 11e Februari. Verkar svårt att få tag på denna glugg, nån som vet nån som säljer och har i lager?

Från en som jagar runt en hel del och köper ganska mycket också:
- det verkar som det är utsålt just nu, sedan kan man spekulera i anledningen. Det är i så fall hos lokal handlare som inte säljer över Internet du kan hitta den. Eller utomlands.

Anledning, ja: endera är det många som jag, som köpte t ex en D300 som ville ha en ljusstark normalzoom, som köpt slut, eller så är den utgående redan för att något helt annat är på G. Vem vet?
 
Leo S skrev:
Från en som jagar runt en hel del och köper ganska mycket också:
- det verkar som det är utsålt just nu, sedan kan man spekulera i anledningen. Det är i så fall hos lokal handlare som inte säljer över Internet du kan hitta den. Eller utomlands.

Anledning, ja: endera är det många som jag, som köpte t ex en D300 som ville ha en ljusstark normalzoom, som köpt slut, eller så är den utgående redan för att något helt annat är på G. Vem vet?
HSM varianten är väl helt ny så jag tror mer på att den är slutsåld. Antagligen ligger alla D40 ägare bakom också.
 
Zotamedu skrev:
Ett tips är att kolla hos fotoaffärerna först. Både Scandinavian photo och Cyberphoto säljer den. Scandinavian verkar dock inte ha några i lager. Skicka ett mail till någon av dem och fråga.

Kollade på cyberphoto igår och då var lev.status okänd. Troliga är som nån sa rivet efter d40 har gjort att efterfrågan ökat. Skall ner till min handlare nu och se om vi kan reda ut saken.
Jag håller er uppdaterade :)
 
Nu har jag varit iväg hos handlaren. Han var skeptsik till min övertygelse men han fick snällt ge sig. Men det satt långt inne, fick testa med 3 olika objektiv. Tyvärr hade han inte full koll på det här med focusmotor, han sa att alla oblektiv har det (hur kan de annars focusera) Men jag fick förklarat att motorn sitter i huset och att vissa oblejtiv bara har en "pinne" som överför kraften till focusringen. Konstigt att han inte hade bättre koll. Hur som helst så får jag ett nytt HSM för samma pris, vilket är en bra deal för mig. Dock måste jag vänta 4v då det är leveranstiden. Men det får man leva med.

Jag vet inte om det är en vanlig missupfattning det här med focusmotor i objektiv eller inte. Alla gluggar har väl autofocus men inte nödvändigtvis en aktiv focusmotor i gluggen.
Rätta mig gärna om jag har fel.

Passar på att varna alla D40/D40X användare att nogrant kolla detta när ni köper ny glugg.
 
tops skrev:
Nu har jag varit iväg hos handlaren. Han var skeptsik till min övertygelse men han fick snällt ge sig. Men det satt långt inne, fick testa med 3 olika objektiv. Tyvärr hade han inte full koll på det här med focusmotor, han sa att alla oblektiv har det (hur kan de annars focusera) Men jag fick förklarat att motorn sitter i huset och att vissa oblejtiv bara har en "pinne" som överför kraften till focusringen. Konstigt att han inte hade bättre koll. Hur som helst så får jag ett nytt HSM för samma pris, vilket är en bra deal för mig. Dock måste jag vänta 4v då det är leveranstiden. Men det får man leva med.

Jag vet inte om det är en vanlig missupfattning det här med focusmotor i objektiv eller inte. Alla gluggar har väl autofocus men inte nödvändigtvis en aktiv focusmotor i gluggen.
Rätta mig gärna om jag har fel.

Passar på att varna alla D40/D40X användare att nogrant kolla detta när ni köper ny glugg.
Han kanske fotar Canon själv. De har inte haft motor i huset de senaste 20 åren utan där sitter den alltid i objektivet. Sen har ju även de ultrasinic motorer.
 
Per skrev:
"Vi är vad vi heter!"..?

:D

Per

Nej, det var inte dem.


Zotamedu skrev:
Han kanske fotar Canon själv. De har inte haft motor i huset de senaste 20 åren utan där sitter den alltid i objektivet. Sen har ju även de ultrasinic motorer.

Trodde cannon hade motor i huset, men hur som helst, det kan vara så. Nu löste allt sig bra och jag blev bra bemött så inga sura miner här. Fast trist att vänta fyra veckor nu när man är inställd på nytt objektiv :(
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.