Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autobracketing exponering, 1D

Produkter
(logga in för att koppla)

ingemarh

Aktiv medlem
Känner Ni till om set går att automatiskt ta 3 bilder (eller fler) i följd med exponerings gaffling (med "ett knapptryck"), på 1d mark II.
Hur automatiserar jag detta, för att minska rörelseoskärpa och perspektivsförändring; hittar inte manualen.

MVH
Ingemar h
 
Hittade info på dpreview:
Det finns en liten symbol med tre rutor på kameran.
Du håller ner de två främre knapparna (t.v. på toppen) och samtidigt roterar det främre lilla hjulet.

Använder du serietagning så håller du väl nere avtryckaren under de tre bilderna skulle jag tro. Den tar alltså troligast inte alla tre bilder på en knapptryckning.

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1dmkii/page6.asp
 
Använder du serietagning så håller du väl nere avtryckaren under de tre bilderna skulle jag tro. Den tar alltså troligast inte alla tre bilder på en knapptryckning.

Tack för svaret, jo den bracket funktionen du beskriver känner jag till.
Hade hoppats på att det fanns något sätt att inte "röra kameran" under de tre exponeringarna, för att förhindra att jag "ruckar den".
 
Aktivera "bracketing"-funktionen och sen ändrar du "drive"-läget till timer så tar kameran 3 st bilder när timern tickat klart. Funkar iaf kanon på min 1D mkIIn. Sen så har jag genom "personal functions" ändrat så att kameran tar 5 bilder istället för 3 som är standard.
 
Självklart. Så gör man förstås. Fungerar på min 40D också.

Att jag inte tänkte på det beror antagligen på att jag inte brukar fotografera sånt som står tillräckligt still för att göra sig som HDR...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.