Annons

Auto-vitbalans D70s?

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
Har nyss kommit hem med en nygammal D70s, och testat några timmar. I stort verkar det vara en trevlig kamera, vi blir säkert goda vänner!

Men jag blev direkt lite fundersam över den automatiska vitbalansen - den verkar mycket osäkrare än på min gamla D7D? Generellt verkar den ge för kalla toner, inte minst om jag använder blixt - jag tycker att just blixtläget borde väl vara det allra enklaste av alternativen för 'auto-läget' att pricka in (blixten är ju ändå uppfälld)? När jag ställer in rätt 'förprogrammerat' läge verkar den ge rätt vitbalans.

Är detta en egenskap hos kameran, eller kan det vara något galet med mitt ex?

/Per
 

Bilagor

  • dsc_0191.jpg
    dsc_0191.jpg
    37.4 KB · Visningar: 258
D70 ger, enl. många, lite kalla bilder på auto, ja. Det kan man justera genom att finjustera vitbalansen till -1 eller -2, tex.

Sedan kan ju kameran blivit lite lurad på din exempelbild åxå, tack vare att du har varma toner både i backgrunden och på huvud motivet.
 
Tack för det Robert, hade nog tagit ett tag innan jag hittat fram till justeringen av de förinstälda vitbalanslägena annars! (det är ju så mycket roligare att fota än läsa manualer..) Föredömligt smidigt var det ju oxå!

/Per
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.