Annons

Auto Tamron 35mm 2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

jocke_endofall

Aktiv medlem
Har fått tag på ett gammalt Tamron-objektiv, 35mm f2.8. Ska tydligen användas någon sorts adaptersystem för att kunna användas på flera olika kameramärken. Vet någon vilken adapter som behövs för att använda objektivet på Olympus 4/3? Känner inte igen fattningen på objektivet..
Tack på förhand
/Joakim

Bilagor

• PA186913.jpg
    PA186913.jpg
    16.5 KB · Visningar: 383
  • PA186914.jpg
    PA186914.jpg
    19.4 KB · Visningar: 378
  • PA186915.jpg
    PA186915.jpg
    18.7 KB · Visningar: 377
  • PA186916.jpg
    PA186916.jpg
    14.8 KB · Visningar: 375
Det där är ju en glugg frân sent 70-tal början 80 tror jag.
Dâ avr det T2-adapter som gällde.
Om det finns T2 till 4/3 vet jag inte, men skulle inte förvâna mig, förutsatt att bajonetten fâr plats och avstândet till filmplanet / sensorn stämmer.

Det där är ju en glugg frân sent 70-tal början 80 tror jag.
Dâ avr det T2-adapter som gällde.
Om det finns T2 till 4/3 vet jag inte, men skulle inte förvâna mig, förutsatt att bajonetten fâr plats och avstândet till filmplanet / sensorn stämmer.

Hmm, har sökt lite på ebay och hittat T2-4/3 adaptrar, dock ser de ut att använda ngn sorts skruv-fattning..förbryllande.

Tamron Adapt-A-Matic

Objektivet har en adapterfattning som marknadsfördes som Tamron Adapt-A-Matic (utläses enklast av texten "Auto Tamron"; runt frontlinsen i detta fall). Och objektivet på bilden har en adapter för Minoltas SR-bajonett monterad.

SR-bajonetten utvecklades sedan vidare till Minoltas MC- och därefter MD-fattning (den senare möjliggörande både fullöppningsmätning och bländar-/programautomatik).

Objektiv med SR-fattning passar alla Minoltas kamerahus etc med Minoltas bajonett "modell äldre", dvs den för enbart manuell fokusering - men ingen info överförs då till kamerahuset om objektivets ljusstyrka vid full glugg eller inställt bländarvärde, så det blir nedbländad ljusmätning som gäller.

Tamron Adapt-A-Matic var en föregångare till (men inte alls kompatibel med) Tamron Adapt-All, som därefter uppdaterades till Tamron Adapt-All 2.

Rätta mig gärna om jag har fel, men så har jag iaf uppfattat det hela.

Adapt-A-Matic slutade tillverkas 1973, ca 30 år innan 4/3-systemet uppfanns, så någon adapter för 4/3 lär inte finnas. Möjligen skulle det gå att använda en Adapt-A-Maticadapter för en annan fattning och sedan ytterligare en adapter som gör om denna till 4/3. En mycket klumpig lösning, om den nu ens är möjlig.
http://www.adaptall-2.com/lenses/Adapt-A-Matic_LensIndex.html

Tillägg: Om du kan hitta en Adapt-A-Maticadapter för Konica, så lär Konicaobjektiv, efter viss modifiering, passa 4/3.

Olle

Senast ändrad:
ANNONS