Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Auto makinon 135mm f/2.8 macro på Sony

Produkter
(logga in för att koppla)

WilliamE

Aktiv medlem
Hej alla glada, köpte ett Auto makinon 135mm f/2.8 macro idag på en loppis för att sätta på min flickväns sony kamera då jag har hört att minoltafattningen passar sonykameror. Problemet är att den inte vill passa. Är det nåt jag gör galet eller behöver jag en adapter av nåt slag?
För övrigt, någon som har hört nåt om detta objektiv

Tack på förhand /W

Är det en med alfa fattning så är Minoltas AF fattning som passar SONY
Manuella objektiv med MD fattning passar inte :(
Kan gå at få attt passa med adapter.....

Om du bara ska använda objektivet som makro så kan du köpa en adapter för någon 100-lapp på ebay eller liknande. För att kunna använda objektivet på motiv långt borta så måste du ha en adapter med en lins i, de brukar kosta 5-700kr.
Makinon är inte känt för att göra kvalitetslinser så lägg inte för mycket pengar på en adapter. Här är en spansk sida med objektivet (googleöversatt). http://translate.google.com/transla...review-de-un-auto-makinon-135mm-mc-adaptador/

I likhet med många andra kameratillverkare har Minolta haft en fattning för sitt manuella och en annan för sitt AF-system. Minoltas AF-fattning är identisk med den som Sony använder för sitt Alpha-system (Sony har köpt alla licenser och rättigheter samt övertagit all personal från Minoltas kameraavdelning) , men Minoltas tidigare manuella fattning (SR-fattningen) passar således inte till de modernare AF-systemen. Lättigheter och produktionsutrustning för SR-fattningen sålde Minolta själva till en kinesisk kameratillverkare (minns inte ifall det var Phenix eller Pheonix).

Det var längesedan Makinon-objektiven slutade att tillverkas och jag är rätt säker på att det aldrig har gjorts något med Minolta AF / Sony A-fattning.

Som redan tidigare sagts så håller dessas optiska kvalitet nätt och jämnt ordinär "kitobjektiv-kvalitet". Det korta svaret - Att köpa en adapter till detta Makinon-objektiv vore att kasta goda pengar efter dåliga, tyvärr, trots att det finns mycket billiga Kina-tillverkade adaptrar.
.

Senast ändrad:
Jag skulle nog påstå att så gott som alla 135mm objektiven från sent 70-tal håller hyfsad ganska bra kvalitet. Det är en såpass enkel konstruktion. Makinon, som såldes av Konsum i Sverige när det begav sig är väl ingen höjdare, men ungefär som de andra 135mm. Men kanske inte värt att köpa en adapter för allena, mer om du har fler Minolta MC/MD objektiv

jaha, det var lite det jag misstänkte, men visste inte riktigt om det var ett äldre objektiv, då jag läste att sony köpte upp minoltas objektiv 1985... får se vad jag gör med det nu, kanske köper en macro-omvädningsring och trixar lite eller får jag försöka sälja det :) Men iallafall tack för alla svaren

/W

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar