Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Auto ISO på D80/D200

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
Jag har frågat det redan någon gång i någon annan tråd men inte erhållit något svar. Antagligen var folket upptaget med andra diskussioner i tråden. :) Därför skapar jag en egen tråd.:)

Ni som äger någon av kamerorna kan ni svara på om Auto ISO fungerar på dessa kameror när man använder lång synk blixt?

Auto ISO fungerar nämligen inte av någon obegriplig anledning när man använder lång synk blixt på en D70, vilket ställer till ordentligt för mig.:-/

Jag förstår inte varför det inte ska göra det! Det är ju just vid snabbt växlande ljusförhållandena som Auto ISO blir så användbar. Och det brukar inträffa inomhus. Blixten använder man också oftast inomhus. Varför ska man inte kunna kombinera dessa?!!

Nu har jag inte tillgång till min kamera, men jag förstår inte riktigt varför man vill använda nåt annat än lägsta ISO när man kör med blixt? Det är väl utmärkt att auto-ISO stängs av när man aktiverar blixten så att man slipper grusiga bilder i onödan.

Makten skrev:
jag förstår inte riktigt varför man vill använda nåt annat än lägsta ISO när man kör med blixt?
Det är ju då man vill kräma på med höga ISO för att undvika för hög kontrast mellan förgrund och bakgrund.

På D200 verkar det i alla fall inte funka.

funkar ej på d80 heller
eller, lång synk blixt?
har bara testat den inbyggda, kanske inte var den du mena

Det var tråkigt! Varför?!! Varför?!! Varför?!!

Makten skrev:
Nu har jag inte tillgång till min kamera, men jag förstår inte riktigt varför man vill använda nåt annat än lägsta ISO när man kör med blixt? Det är väl utmärkt att auto-ISO stängs av när man aktiverar blixten så att man slipper grusiga bilder i onödan.
Jim har redan svarat i och för sig. Men försöker förtydliga. Du försöker att få det befintliga ljuset så mycket så möjligt (lång synk). Men för låga ISO visar mätaren för långa tider för att rörliga objekt förblir skarpa. Objektivet är redan fullt öppet och den enda utvägen är att öka ISO. Tyvärr varierar ljuset både från plats till plats (olika belysning) samt i tiden (blinkande lampor).

Tanken med blixten är bara att lätta upp skuggorna. Jag vill inte ha överexponerad förgrund och underexponerad backgrund.

Det är faktiskt det enda tillfället där jag ser nyttja med auto ISO. I andra sammanhang kan jag lika gärna ändra den själv.

I samband med det fattar jag inte två saker. Den ena är varför Nikon har gjort på det viset (hoppades att det var ett misstag på D70). Min andra förvåning är att det verkar vara bara jag som vill ha funktionen fungerande med lång synk. Vore intressant att höra hur människorna som lovordar Auto ISO så mycket på D80/200 använder det? I vilka sammanhang?

Lennart
Spelar ingen roll om det är intern eller extern blixt. Fungerar inte på den ena, kommer inte fungera på den andra heller. :-/

tyckte autoiso var jättebra, verkligen efterlängtat, tills jag upptäckte att nåstan alla bilder blev på 800 och såg gryniga ut så jag använder den inte så ofta längre

jo jag gjorde det, ställde in på 400 och då kändes den inte så intressant längre, fast å andra sidan kan man ju ställa in på längre tid, ska testa det, 1/8 del kanske är lagom

idiom skrev:
jo jag gjorde det, ställde in på 400 och då kändes den inte så intressant längre, fast å andra sidan kan man ju ställa in på längre tid, ska testa det, 1/8 del kanske är lagom
Hur gör du annars när ljuset inte räcker till? ;-)
Det spelar väl ingen roll om ISO dras upp automatiskt eller om man gör det själv, bara man har koll på hur mycket. Ser man ISO-talet i sökaren på D80?

Jag har nu begripit det där med blixt och ISO i alla fall. Har aldrig tänkt på att man vill ha med mer av bakgrundsbelysningen, eftersom jag ytterst sällan använder blixt själv. Och jag håller med om att det verkar dumt att auto-ISO inte går att använda med blixt i så fall. Man lär sig nåt nytt varje dag:)

Vet inte riktigt vad du menar. Om jag inte använder autoiso - vars funktion jag upptäckte ganska nyligen - så testar jag förstås vilket iso som passar bäst. Eller så lågt som möjligt utan att förlora skärpa. Jag vart lite förvånad av det här med iso när jag började med digitalkamera, tyckte det verkade vara nån sorts rest från analoga världen. Därför som jag tyckte autoiso verkade bra så man inte behövde tänka på det så mycket. Tji fick jag. Nåja nu kör jag på 1/8 och det verkar fungera rätt bra. Kanske det blir 1/15, beror på ljuset förstås. Hur som hellst tycker jag det är en bra funktion m autoiso.

Nej man ser inte iso i sökaren, det står bara autoiso om den är påslagen, annars står det ingenting. Man får kolla uppe på fönstret på ovansidan.

idiom skrev:
Vet inte riktigt vad du menar. Om jag inte använder autoiso - vars funktion jag upptäckte ganska nyligen - så testar jag förstås vilket iso som passar bäst. Eller så lågt som möjligt utan att förlora skärpa. Jag vart lite förvånad av det här med iso när jag började med digitalkamera, tyckte det verkade vara nån sorts rest från analoga världen. Därför som jag tyckte autoiso verkade bra så man inte behövde tänka på det så mycket. Tji fick jag. Nåja nu kör jag på 1/8 och det verkar fungera rätt bra. Kanske det blir 1/15, beror på ljuset förstås. Hur som hellst tycker jag det är en bra funktion m autoiso.

Nej man ser inte iso i sökaren, det står bara autoiso om den är påslagen, annars står det ingenting. Man får kolla uppe på fönstret på ovansidan.
Tja, jag tycker ju att brussnacket är lite överdrivet, så nog kan man använda auto-ISO för moderata känsligheter i alla fall. Fotar du i RAW? Då kan du behöva brusreducera bilden i RAW-konverteraren eller i nåt annat program, då bilderna blir väldigt "skräpiga" annars. Sen beror det ju på vid hur stort format man ska publicera bilden. Såhär kan det se ut vid ISO 3200 från en D200: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/_DSC0019.jpg
Endast färgbrus borttaget i ACR, ingen "utsmetning" alls. Inte så vackert, men fullt användbart tycker jag.
Vid 100% visningsstorlek på skärmen syns brus redan vid ISO 200 däremot.

Edit: Fast det är ju lite jobbigt om man inte ser ISO i sökaren. Det gör man lyckligtvis med D200.

Det där ser inte bra ut Martin.

Jag har länge haft funderingar på att köpa en D200'a som andra hus för att använda till högupplösta bilder, i och för sig så skulle jag inte använda kameran på höga ISO för dom bilderna, men det hade varit bra om den klarat utav det, men vad jag sett så är D200 inte ett dugg bättre än D2Xs när det gäller höga ISO, därför har jag avaktat.

Som din bild ser ut, så ser bilder tagna med 6400 iso ut från min D2Hs, dvs, helt kass för mina krav, 3200iso från min D2Hs är därimot helt användbart.

Som det är nu så är väl D80 den bästa kameran från Nikon då det gäller prestanda i höga ISO, men eftersom den i övrigt inte håller måttet för mig kommer jag vänta in D200'ans efterträdare, förhoppningsvis så kommer den vara i klass med D80 när det gäller höga ISO prestanda.

/kent.

Jag har inte lärt mig alla funktioner än (dvs. jag har vissa inställningar i menyn och testar mig fram, manualen var ju ganska intetsägande), tyckte utsmetningen (analog härmningen) var charmig i början men nu gillar jag den inte längre. tycker inte om bilder i 800 iso. men det är på skärmen förstås. det kanske ser bättre ut tryckt. har inte tryckt ut nån bild alls än.

Plåtar bara i jpeg. Ser ingen anledning att plåta i raw förrän jag får nån sorts beställning eller om jag har nåt seriöst projekt. Kör typ dokumentärfoto just nu.

Zoso skrev:
Det där ser inte bra ut Martin.

Jag har länge haft funderingar på att köpa en D200'a som andra hus för att använda till högupplösta bilder, i och för sig så skulle jag inte använda kameran på höga ISO för dom bilderna, men det hade varit bra om den klarat utav det, men vad jag sett så är D200 inte ett dugg bättre än D2Xs när det gäller höga ISO, därför har jag avaktat.

Som din bild ser ut, så ser bilder tagna med 6400 iso ut från min D2Hs, dvs, helt kass för mina krav, 3200iso från min D2Hs är därimot helt användbart.
Betänk att den inte är brusreducerad annat än färgmässigt, men jag håller med om att det är ganska uselt resultat.
Jämför med den här bilden, som är tagen vid ISO 1600 med D50: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/782524.htm?set=lp
Enormt mycket bättre. Inget synligt brus ALLS vid den lilla visningsstorleken, och verkligen inte mycket ens vid 100%.

Edit: Jag vill dock påpeka att D200:an ger ruskigt fina bilder vid ISO 100. Men så fort man börjar knata upp lite i känslighet så finns bruset där, men det stör inte alls under nånstans runt 600 tycker jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar