Annons

Auto-ISO på D700 feature eller bug.

Produkter
(logga in för att koppla)

DavidBerg

Aktiv medlem
Antar att det inte är en bug men lite underligt hur auto-ISO fungerar på D700. Om jag sätter ISO på 800, slår på auto-ISO (1/100 och 6400ISO som gränser) använder min SB600, manuell exponering med t ex f/2.8 och 1/8s så används helt plötsligt ISO 200 när jag tar bilden! Jag hade räknat med att den använde 800 som jag ju ställde in. Stänger jag av blixten används ISO 6400 vilket inte är så konstigt eftersom jag fotar i ett ganska mörkt rum nu när jag provar och jag antar att den strävar efter en "korrekt" exponering enligt ljusmätaren.

Ska auto-iso fungera så här?

EDIT: Nu ser jag att jag kan få auto-ISO att ställa många olika ISO-värden, om bilden jag tar (med kameran i M-läge) är "korrekt" exponerad enligt ljusmätaren så blir ISO 800 som jag ställt in men ju mer ljusmätaren säger att bilden är underexponerad desto LÄGRE blir ISO. Jag har fått både 320 och 560 som ISO nu. Jag trodde aldrig auto-ISO justerade ner ISO man ställt in...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.