Annons

Auto Chinon 28 2,8, M42 på Canon 5D Mk2?

Produkter
(logga in för att koppla)

Carriefisher

Aktiv medlem
Hej! Jag har börjat intressera mig för att använda m42-objektiv (med adapter såklart) men är lite osäker på om objektivet kommer att slå i kamerans spegel (slutaren) eller ej.

För ett tag sedan köpte jag mig ett Yashica 50 mm f/1.4 som är väldigt skarpt och trevligt att använda så länge man inte går över fokuseringen 3 meter & upp till oändlighet eftersom då slår objektivet i kamerans spegel.

Jag har dock på egen hand försökt få fram svar på min egen fråga ang. objektivet Auto Chinon 28mm 2,8 om det kommer slå i min spegel eller ej, men tyvärr får jag bara upp Auto Chinon objektiv som har andra brännvidder.

Så jag undrar om någon kan hjälpa mig med att finna ett svar på min fråga?
 
Jag tror att bilden som inleder youtubeklippet https://www.youtube.com/watch?v=YNusZY9tnxg och som återkommer efter 22 sekunder säger ungefär det du behöver veta.

När objektivet är indraget skjuter det ut baktill ungefär lika långt som stiftet för nerbländning.

Jag vet inte hur långt fram spegeln går på din kamera, men det som objektivet sticker in ser ut att handla om ett par, möjligen tre, millimeter mer än adaptern.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.