Annons

Auschwitz 9e April

Produkter
(logga in för att koppla)

Nemo

Medlem
Jag åker till Krakow den 8e April, & Auschwitz den 9e undrar om nån vet vad som är smidigast & bäst.
Jag är kommer naturligtvis att plåta mycket där o undrar om det är bra att gå med en guidad grupp el att ta sig dit själv och strosa runt på egen hand i lägren. tar gärna emot tips på hur man på ett smidigt sett tar sig mellan Krakow & Auschwitz..
Bägge alternativen har ju sina fördelar men om man åker med en guidad tur så är väl tiden för plåtning rätt snål men oas är det smidigt att bli hämtad på hotellet o bara "hänga" med.

Och skulle nån vara på plats och vill slå följe så skulle det ochså va kul.

Jag har varit där och det bästa är att gå med i en guidad grupp, engelskspråkig guide. Guiden tar er genom båda lägren under ett par timmar. Du köper biljett när du kommer fram till museet. När guideningen är över så kan du fortsätta på egen hand eftersom det är ett helt öppet museum. Du kommer att ha möjlighet att plåta och reka eftersom du återkommer till första lägret Auschwitz I efter guideningen.
Du kan ta tåget från Krakow till Oświęcim (Auschwitz som tyskarna döpte staden till) ca 1,5 tim, och sen taxi ca 10kr till. Ta morgontåget då hinner du med mer för det tar en hel dag att se allt och låta intrycken sjunka in. Se kan du själv bestämma när du vill åka hem, kolla tidtabell. Se Spielbergs film Schindlers List innan, det finns scener inspelade från lägret med tåget som anländer till Birkenau och även scener från Schindlers fabrik som du kan se i Krakow.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Auschwitz

Jag åker till Krakow den 8e April, & Auschwitz den 9e undrar om nån vet vad som är smidigast & bäst.
Jag är kommer naturligtvis att plåta mycket där o undrar om det är bra att gå med en guidad grupp el att ta sig dit själv och strosa runt på egen hand i lägren. tar gärna emot tips på hur man på ett smidigt sett tar sig mellan Krakow & Auschwitz..
Bägge alternativen har ju sina fördelar men om man åker med en guidad tur så är väl tiden för plåtning rätt snål men oas är det smidigt att bli hämtad på hotellet o bara "hänga" med.

Auschwitz o Birkenau

Hej Greger.
Jag har varit där av en orsak. Min gudfar´s son tillhörde den norska motståndsrörelen liksom min far och hans bröder(jag är helt norsk). Gudfadern´s son blev avrättad där troligen 1943.
Nå väl,jag tycker att du visst kan gå en tur med guide men du skall absolut inte tänka dig att fota då. Det gör du sedan.Ta, tid till det.När vi var där så gick vi i timmar. Det finns mycket att bevara åt eftervärlden i form av bild. Även om det finns mycket bilder därifrån så är denna mörka tid av historien väl värd att besöka och dokumentera.
Det finns bra böcker att köpa om lägret com alltså är två delar där Auschwitz var första.
Rent fotografiskt, ta med blixt för fotografering av inne i lägerbarckerna /Birkenau.
Trevligt resa.

Auschwitz

Tack Anders & Rolf för tips,info & intressant läsning.
Ser ut som om jag letar rätt på en buss och åker själv på morgonen, hört att buss stannar utanför Auschwitz 1, tar en guidad tur och sedan går runt själv. Och tillbax till Krakow ska ju inte vara några problem då det verkar gå tåg och bussar hela dagen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar