Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att våga eller inte våga.

Produkter
(logga in för att koppla)

hlse

Aktiv medlem
Jag började rota bland de gamla analoga sakerna och i lådan fanns en blixt. En Starblitz 12M-Quick. Frågan är om man vågar sätta den på min Canon 400D. Det vore bra om det funkade för den borde lysa upp lite bättre än den inbyggda blixten. Förnuftet säger att det borde funka eftersom den går bra på en EOS 650. Men ändå så ...
Kanske nån som vågat testa en gammal Starblitz på en modern digitalare ?
Ska man våga ?

Frågan är vad den har för triggerspänning.
Mät med en voltmeter mellan mittenstiftet och sidan.

Har en gammal Nissinblixd som har 160V där. Den bör man inte köra med en modern Canon. Däremot går den utmärkt att köra via en otiskt fjärrtrigger. Då är den galvaniskt skild från kameran.

Det är den där klassikern, det KAN fungera...:)

Det sägs nämligen att alla Canons kameror efter 20D har elektronisk trigger (altså en tyristor), och inte ska vara alls lika känsliga som t.ex. 10D som tydligen har en mekanisk brytare. Enligt vad jag har läst mig till så ska det altså fungera riskfritt, dock inget som Canon backar upp! Inte jag heller, eftersom jag inte kan länka till något belägg :)

Det ska dock också finnas speciella adapters för just detta. Eller så kan man köra optiskt eller radio som föreslagits :)

Det är den där klassikern, det KAN fungera...:)

Det sägs nämligen att alla Canons kameror efter 20D har elektronisk trigger (altså en tyristor), och inte ska vara alls lika känsliga som t.ex. 10D som tydligen har en mekanisk brytare. Enligt vad jag har läst mig till så ska det altså fungera riskfritt, dock inget som Canon backar upp! Inte jag heller, eftersom jag inte kan länka till något belägg :)

Det ska dock också finnas speciella adapters för just detta. Eller så kan man köra optiskt eller radio som föreslagits :)

Precis. Det kan ju fungera. Och jag bor bara ett par minuter från Canons serviceverkstad i Malmö men garantin har gått ut ...
Så jag riskerar inget utan det blir till att beställa ett modernare blixtaggregat. Funderar på Dörr DAF42/480 Ultra.

Sådana väl fungerade blixtar är perfekta till just slavar eller radiotrigg. Släng den inte, men sätt inte heller på den på kameran - det bör/kan/borde/torde fungera, men är inte värt risken - använd den till klokare saker istället !!

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto