Annons

att väcka en död minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

jouni

Aktiv medlem
Heissan alla !

Jag köpte några månader sen en 8 GB Transcend Compact Flash minneskort. Den har så gott som slocknat, om jag sätter den i kortläsaren, hittar inte windows ens stationen ( EOS). I kameran kan man inte formatera den heller.

Det är möjlight att när jag stängde av Windows XP på min bärbara dator, jag drog kortläsaren av från USB-port precis när programmet skriver slutskrivningar. Kan kortet ha blivit skadad på det viset.

Jag befinnner mig i Thailand, kan inte gå till butiken.

Allt information omkring problemet tackas varmt ?

Jouni
 
Man kan stoppa döda hårddiskar i frysen och med lite tur sedan få dem att fungera.

Vet inte om det funkar för minneskort, men det kan vara värt att prova.

Lycka till!
 
carl_swahn skrev:
Man kan stoppa döda hårddiskar i frysen och med lite tur sedan få dem att fungera.

Vet inte om det funkar för minneskort, men det kan vara värt att prova.

Lycka till!

Värt att prova men jag tror inte det hjälper tyvärr. En hårddisk är mekanisk och kylan kan få slitna lager mm att krympa en aning och då fås att orka snurra några varv till innan skivorna börjar wobbla så läsfel inträffar.

Min gissning är att partitionstabellen på minneskortet blivit skadat. Om kortet dyker upp i Disk Management under Computer Management i WinXP så prova ta bort den befintliga partitionen och skapa en ny.

EDIT: Såg nu att Windows inte låter mig ta bort eller skapa partitioner på mina SD-minnen. I Linux går det. Kanske fungerar med Partition Magic eller liknande program.
 
Senast ändrad:
Stoppa i kortet i kameran och formatera. Det borde funka.

Och ta inte ut minneskortet från datorn förrän allt är färdigskrivet.
 
Kameran formaterar inte kortet heller. Kameran hittar inte kortet. Men nar jag kommer hem, provar jag dom andra tips, jattetack och forlat att Thailand har inte alla voran bokstaver, Hals o tack Jouni
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.