Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att utsätta kameran för värme...

Produkter
(logga in för att koppla)

veliaze

Medlem
Hejsan!

Om lite drygt en månad skall jag och min kamera åka utomlands. Då jag vet med stor säkerhet att jag kommer utsätta både mig själv och kameran för extrem hetta så undrar jag hur värmetålig kameror och objektiv egentligen är, och gärna få några tips för att försöka hålla de någorlunda nerkylda.

Jag menar, kan man tex lämna sin kamerautrustning i, låt oss säga en bil i 4-5 timmar där det med enkelhet kan bli uppemot 90-100grader? Är det passande att springa runt med kameran en hel dag i 30-50 grader och stekhet sol? Hur mycket värme klarar kameror och objektiv egentligen och hur skyddar man kamern bäst, tex om den måste ligga i en bil ett par timmar mitt på dagen?

tacksam för tips och råd från diverse fotoexperter :)

Jag smälte ett objektiv i bilen för ett par år sedan.
Alla limfogar släppte och en klump blev tre :-(
Det gick iofs att laga hyfsat men helt bra blev det aldrig.

Jag skulle satsa på att ha en liten mjuk kylväska med som förvaring ifall du ska lämna kameran i hög värme.

Jag kollade precis i manualen till min 7D och där står det driftstemp 0C-40C, dock står det inget om lagringstemp så att säga. Dock funkar kameran klockrent även i 10-15 minusgrader, så deras temperaturgränser kanske bara är inom det område dom verkligen lovar att det funkar, även om det med största sannolikhet går bra även utanför dom.

Jag skulle absolut avråda från att förvara fotoutrustningen i de temperaturerna.
Det som brukar vara problemet är att olja i slutare, bländare etc expanderar och tränger ut på lameller etc
Detta resuterar i att de kan kärva och behöver lämnas in för byte av bländare, slutare etc.

Det bästa är att ta med sig utrustningen i en fotoväska så att den inte utsätts för direkt solljus mer än nödvändigt. Man får packa smart och ta med sig det man behöver och i de temperaturerna ska man nog inte glömma att man även behöver ta med sig vatten...

Jag menar, kan man tex lämna sin kamerautrustning i, låt oss säga en bil i 4-5 timmar där det med enkelhet kan bli uppemot 90-100grader? Är det passande att springa runt med kameran en hel dag i 30-50 grader och stekhet sol?
På fråga ett svarar vi: Nej, absolut inte. Om den måste ligga i bilen så lägg den i bagageutrymmet, där är det svalare.
På fråga två är svaret: Javisst, det går bra. Så länge du kan hålla i kameran är värmen inget problem.

Kylväska

Måste du lämn kameran så skaffa en kylväska av något slag. läggaer du kameran i den med en kylklamp i bagageutrymmet så är det inga problem med värmen.

Tack för alla snabba svar.

Problemet är ju att vid nåt tillfälle måste jag lämna kameran antingen i bilen eller på hotellet pga jag inte får lov att ta med kameran på vissa platser där jag kommer vistas ett par timmar.

Jag har hört med ansvariga om det finns möjlighet att lämna in kameran hos dem och sen hämta den, så denna tråd är mest i förebyggande syfte ifall de ansvariga blånekar min förfrågan (inte fått svar än).

Funderade ocskå på kylväska med kylklamp, men var endå osäker på det pga den höga värmen. Bagageutrymmet är ju som sagt också en möjlighet. frågan är hur pass mycket svalare det blir...

Men det absolut bästa är ju så klart att försöka lösa det med ansvariga på det stället jag tänker besöka så att dem kanske kan hjälpa mig förvara utrustningen under tiden.

Bagageutrymmet är ju som sagt också en möjlighet. frågan är hur pass mycket svalare det blir...
Om bilen är en sedan (alltså med avskilt bagageutrymme, i motsats till kombi) är det mycket svalare. Att kupén i en bil blir så varm beror på instrålningen genom fönstren, och några sådana finns ju inte i bagaget.

För övrigt skulle jag nog fundera mer på ett annat problem med att lämna utrustningen i en bil, nämligen stöldrisken.

Skugga (om möjligt)!

Om du av någon anledning tvingas (och vågar pga stöldrisken) lämna utrustningen mitt i solgasset i exempelvis en bil så svep in allt i en filt eller liknande så inte solen steker rakt på grejorna

I bagageutrymmet blir det betydligt svalare än i kupen.

När du är ute och går med kameran ska det mycket till för att kameran ska haverera p g a värmen innan du själv gör det.
Jag har (på den analoga tiden) varit med om +47 grader i skuggan och det klarar man inte så länge även om man rör sig långsamt, försöker hålla sig i skuggan och dricker massor av vatten.

Stoppa dessutom ner utrustningen i en kameraväska. Kameraväskor är oftast lätt polstrade och i dem blir det inte mycket varmare än omgivande lufttemperatur även om utsidan kan bli varm så man inte kan lägga handen på den. När man sätter kameraväskan ifrån sig så placerar man den naturligtvis i skuggan.

Att använda kylklamp för att hålla grejorna svala verkar överdrivet (kan man få kondensproblem då?), håller du bara dem borta från det direkta solljuset så mycket som möjligt så är det lugnt.

Jag bodde i södra usa i 15 år och hade ofta med kameran (analog och sen digital) när det var 35-40 grader varmt, och lämnade den vanligtvis i bagageutrymmet när jag inte kunde ta med den nånstans. Har aldrig haft några problem pga detta. Håller med att kylväska är lite mycket, särskilt om man försöker hålla den kall och sen drar ut kameran i 40 graders värme.

Bra eller dåligt/onödigt berer väl på hur länge den skall ligga i bagaget.

Jag bodde i södra usa i 15 år och hade ofta med kameran (analog och sen digital) när det var 35-40 grader varmt, och lämnade den vanligtvis i bagageutrymmet när jag inte kunde ta med den nånstans. Har aldrig haft några problem pga detta. Håller med att kylväska är lite mycket, särskilt om man försöker hålla den kall och sen drar ut kameran i 40 graders värme.

Man kan väl ha kameran i kylväskan utan kylklamp? Borde ju stoppa endel av värmen iallafall.

Har själv förstört ett objektiv på analoga tiden, för att jag glömde den i bilen. Och då var det ändå i Sverige.. Så försiktig ska man nog vara.

Jag har lämnat kameran i kameraväskan flera gånger i sommar i bilen och det har gått bra.
Har lagt den på golvet bara och fastän bilen varit stekhet har det varit relativt svalt i väskan.
Likaså har jag en kikare liggandes i bagaget och har flera gånger tänkt på värmefaran vad gäller optik, men där har det alltid varit svalt så den klarat sig...

Jag skulle nog undvika kylklampar i en frysbox om du ska ha ner kameran där, pga fukt och kondens...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar