dunberg skrev:
Hej!
Jag börjar uppfata det som ett problem att många inte klarar av att ta negativ kritk. Alltsomoftast tycks fotografen ta illa upp och gå in i försvar för sin bild. (Han eller hon har inte så bra utrustning, vädret är som det är, smaken är som baken osv.) Jag kan förstå att man lägger upp bilder för att få glänsa, det vill vi nog alla. Men samtidigt måste man också tåla att få negativ kritik på sina bilder. Och det gäller, tycker jag, också för de fall då man inte håller med om kritiken.
mvh
Johnnie
Det beror ju lite grann på hur den negativa kritiken ges också, och på vad den negativa kritiken inriktas på. Ibland kan man själv bli lite irriterad när man får kritik man uppfattar som "orättvis", men man får ta sig i kragen och ta det kritiken för vad den är: något att lära av. Men inte alltid.
På min egen bild exempelvis:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=113677
På den här bilden blev jag beskylld för att inte kunna ta kritik när jag allt jag gjorde var att svara på kritiken jag fick. "annan vinkel ger bättre bakgrund" fungerar inte eftersom platsen inte tillåter det. Trots att jag tog negativ kritik från andra kritiker med ett leende så klarade jag tydligen inte av det alls utan min bild var antagligen ett mästerverk i mina egna ögon. Även om man får negativ kritik så måste man ju som fotograf få lov att svara på den, och det är inte alltid den negativa kritiken vare sig tillför något eller ens är berättigad.
Jag känner till ett fall där en kritiker ansåg att "bilden är hyfsad, men hade varit mycket bättre om det hade funnits några klippblock i förgrunden". Det fanns nu inga klippblock att tillgå på platsen och fotografen ansåg det inte vara mödan värt att kånka runt på stenbumlingar för att göra en bättre bild (förutsättningarna var ju helt fel för en sådan kommentar). Det ansågs vara ett dåligt sätt att ta kritik på...
Men visst finns det många som faktiskt inte klarar av ett "bilden har rätt tråkiga färger, ljuset är inte så inspirerande" utan att svara med "det är min kamera som är sådan och jag har faktiskt inte råd att lägga flera tusen på en kamera som ni gör, så kan du hålla dig till bilden istället". Och visst kan det vara irriterande, men vad ska man göra åt det?
Så länge det finns olika människor så kommer det att finnas olika sätt att både ge dålig kritik på, och olika sätt att ta dålig kritik på. Får man ett dåligt svar på sin kritik så får man väl helt enkelt bojkotta den fotografen i fortsättningen.