Annons

Att ta kritik

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat

Aktiv medlem
Hej!

Jag börjar uppfata det som ett problem att många inte klarar av att ta negativ kritk. Alltsomoftast tycks fotografen ta illa upp och gå in i försvar för sin bild. (Han eller hon har inte så bra utrustning, vädret är som det är, smaken är som baken osv.) Jag kan förstå att man lägger upp bilder för att få glänsa, det vill vi nog alla. Men samtidigt måste man också tåla att få negativ kritik på sina bilder. Och det gäller, tycker jag, också för de fall då man inte håller med om kritiken.

mvh

Johnnie

Håller med om att man inte bör ta illa upp av kritik, men ser inte heller något fel med att diskutera rimligheten i kritiken och förklara eller försvara sina val. Speciellt om kritiken är konstruktiv och innehåller förbättringsförslag kan det vara värt att diskutera förutsättningarna och konsekvenserna av förslagen.

T.ex. om jag kritiserar ett situationsporträtt med rörig bakgrund och skriver att bilden troligen skulle blivit bättre med ett kortare skärpedjup och fotografen svarar att han använde en digitalkompakt så kan följande hända:
1) Jag kanske inte visste att digitalkompakter inte klarade skapa kort skärpedjup och lär mig något nytt.
2) Jag kan omformulera mina förslag till att fotografen antingen borde tänka mer på kompositionen för att få renare bakgrunder eller köpa en DSLR med ljusstarkt objektiv för att åstadkomma kort skärpedjup (kanske låter som dålig kritik, men detta är ju konsekvensen av mitt ursprungliga förslag om kort skärpedjup).
3) Jag kanske konstaterar att jag i dessa fall endast bör påpeka problemet med bilden, den röriga bakgrunden, och låta fotografen själv fundera på om/hur han kan lösa det problemet utifrån sina egna förutsättningar.

Oavsett vilket alternativ som gäller mig så leder fotografens "försvar" till bättre kritik.

Senast ändrad:
Hej!

Jag har funderat lite på det du skriver. Du har rätt i att allt är frid och fröjd om kritiken leder till en konstruktiv diskusion mellan fotgraf och kritiker. Däremot upplever jag sällan att så blir fallet. Tvärtom tycker jag att försvaret speglar just den sårade fotografen vilja att värja sig.

Att försvara en bild med hänvisning till utrustningens bristande kvalitet gör inte bilden bättre och kan bara vara relevant ifall vi vill bedömma fotografens insats men det är ju i första hand bilden som ska diskuteras, inte fotografen eller hans utrustning. Däremot kan man ju när man får kritik be om hjälp att lösa problem. Men det är ju en helt annan sak än att gå i försvar. Jag tror att ödmjukhet inför kritik är a och o.

mvh

Johnnie

Här är ett i mina ögon bra sätt att ta negativ kritk:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=500903

Fotografen förklarar varför han valt att göra som han har gjort men värjer sig inte från kritiken. Förklaringen om Tarantino-effekten fungerar klargörande (pixligheten var medveten och inte en oupmärksammad brist) utan att ta udden av kritiken.

Dessutom uppskattar han kritiken trots att den är ganska omfattande och ganska negativ. Helt rätt inställning med andra ord. Om jag vore kritikern hade jag gärna återkommit till den fotografens bilder.

Jag hade gärna gett exempel på motsatt förhållningssätt men vill inte riskera att såra någon.

mvh

Johnnie, 03.16 med två barn som inte vill sova

Att försvara en bild med hänvisning till utrustningens bristande kvalitet gör inte bilden bättre och kan bara vara relevant ifall vi vill bedömma fotografens insats men det är ju i första hand bilden som ska diskuteras, inte fotografen eller hans utrustning.
Jag håller med dig, om kritikern formulerar sig så att kritiken endast handlar om bilden. Problemet är ju att kritik om t.ex. skärpedjup egentligen inte bara handlar om problemet med bilden (att bakgrunden är rörig) utan också innebär ett förslag som kanske leder till slutsatsen att fotografen bör köpa ny utrustning. Att ge sådana förslag utan att ta hänsyn till fotografens förutsättningar är i min mening att ge dålig kritik.

Edit: Sedan tror jag det är bra att både som fotograf och kritiker försöka vara tolerant och inte förutsätta att den andra skriver för att jäklas, om man nu tror att så är fallet är den bästa lösningen att inte kritisera/svara överhuvudtaget.

Senast ändrad:
Jo, det är nog svårt ibland. Jag fick en gång den här repliken på en kommentar jag hade gett till en bild:

Citat (svar från fotografen):

"Tack Mats, vilken fåning kommentar! Var kommer du ifrån? Jag tror jag smäller av. Är du seriös och vad har du för referensramar?"

Mattsen skrev:
Jo, det är nog svårt ibland. Jag fick en gång den här repliken på en kommentar jag hade gett till en bild:

"Tack Mats, vilken fåning kommentar! Var kommer du ifrån? Jag tror jag smäller av. Är du seriös och vad har du för referensramar?"

Men hur såg din kommentar ut då? Var den fånig?

Mvh Per

Mattsen skrev:

En sådan kommentar är nästan godkänd bara för underhållningsvärdet!

//J

dunberg skrev:
Hej!

Jag börjar uppfata det som ett problem att många inte klarar av att ta negativ kritk. Alltsomoftast tycks fotografen ta illa upp och gå in i försvar för sin bild. (Han eller hon har inte så bra utrustning, vädret är som det är, smaken är som baken osv.) Jag kan förstå att man lägger upp bilder för att få glänsa, det vill vi nog alla. Men samtidigt måste man också tåla att få negativ kritik på sina bilder. Och det gäller, tycker jag, också för de fall då man inte håller med om kritiken.

mvh

Johnnie

Det beror ju lite grann på hur den negativa kritiken ges också, och på vad den negativa kritiken inriktas på. Ibland kan man själv bli lite irriterad när man får kritik man uppfattar som "orättvis", men man får ta sig i kragen och ta det kritiken för vad den är: något att lära av. Men inte alltid.

På min egen bild exempelvis:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=113677

På den här bilden blev jag beskylld för att inte kunna ta kritik när jag allt jag gjorde var att svara på kritiken jag fick. "annan vinkel ger bättre bakgrund" fungerar inte eftersom platsen inte tillåter det. Trots att jag tog negativ kritik från andra kritiker med ett leende så klarade jag tydligen inte av det alls utan min bild var antagligen ett mästerverk i mina egna ögon. Även om man får negativ kritik så måste man ju som fotograf få lov att svara på den, och det är inte alltid den negativa kritiken vare sig tillför något eller ens är berättigad.

Jag känner till ett fall där en kritiker ansåg att "bilden är hyfsad, men hade varit mycket bättre om det hade funnits några klippblock i förgrunden". Det fanns nu inga klippblock att tillgå på platsen och fotografen ansåg det inte vara mödan värt att kånka runt på stenbumlingar för att göra en bättre bild (förutsättningarna var ju helt fel för en sådan kommentar). Det ansågs vara ett dåligt sätt att ta kritik på...

Men visst finns det många som faktiskt inte klarar av ett "bilden har rätt tråkiga färger, ljuset är inte så inspirerande" utan att svara med "det är min kamera som är sådan och jag har faktiskt inte råd att lägga flera tusen på en kamera som ni gör, så kan du hålla dig till bilden istället". Och visst kan det vara irriterande, men vad ska man göra åt det?

Så länge det finns olika människor så kommer det att finnas olika sätt att både ge dålig kritik på, och olika sätt att ta dålig kritik på. Får man ett dåligt svar på sin kritik så får man väl helt enkelt bojkotta den fotografen i fortsättningen.

Hej Bengt!

Jag håller med om att det inte är något fel i att konstatera att en kritiker har fel. Man är förstås inte tvungen att hålla med. Jag kan dock inte se någon poäng i att gå in i en argumenation med en kritiker om rimligheten i kritiken eller ens att konstatera att man har en avvikande uppfattning. Däremot tycker jag att det finns en poäng i att be kritikern att utveckla sin kritik för det fall man inte förstår honom/henne.

Om någon konstaterar t.ex. att den dåliga skärpan drar ner intrycket av bilden anser jag att jag gör fel om jag svarar att jag är en fattig student som bara hade råd med kitoptiken. Vad har det med bilden att göra? Det är ju inte jag utan bilden som ska kritiseras och min ekonomiska situation gör ju inte bilden varken bättre eller sämre. Ett sådant svar visar ju bara att jag tar bildkritiken personligt.

Om någon skulle gå in på personlig kritik kan jag inte heller i det läget se någon poäng i att gå i debatt. Ignorera eller rapportera vederbörande till de som ansvarar för sidan.

mvh

Johnnie

Jag kan dock inte se någon poäng i att gå in i en argumenation med en kritiker om rimligheten i kritiken eller ens att konstatera att man har en avvikande uppfattning.
Jag tycker faktiskt Bengts inlägg demonstrerar poängen med att svara på kritiken.

Om jag kommenterat att bilden på rullskridskoåkaren haft för rörig bakgrund, något jag för övrigt håller med om, och först föreslagit en helt annan bildvinkel så skulle Bengts svar att det inte var möjligt kunnat ge mig möjligheten att komma med andra förslag. Jag skulle t.ex. kunnat föreslå att använda kortare skärpedjup för att sudda ut den röriga bakgrunden, plåta med längre teleobjektiv för att skapa ett perspektiv som tar med mindre av bakgrunden, eller kombinera en minimal förändring av bildvinkeln (som flyttar skylten i bakgrunden något mer till höger i bilden) med en beskärning till porträttformat kring tjejen (så att skylten försvinner och också eventuellt annat bråte på andra sidan tjejen). Anledningen till att jag tog upp just röriga bakgrunder i mitt första svar till den här tråden är just att jag sett den här debatten ganska ofta i kritikposter.

Jag tycker inte det är något fel när fotografer svarar på kritik så länge svaret är sakligt. Problemen uppstår egentligen bara när antingen fotograf eller kritiker börjar med osakligt gnäll.

Re: Re: Att ta kritik

Grönbeck skrev:
Det beror ju lite grann på hur den negativa kritiken ges också,

Bengt, jag skulle t.o.m. vilja säga att du här pekar på det mest grundläggande. För att man skall få en mottagare att lyssna på och ta till sig kritik, oavsett sammanhang, krävs det att man själv har förmågan att uttrycka sig på ett sätt så att man inte leder in mottagaren i försvarsställning. Här brister vi nog alla då och då, men vi kan också alla bli bättre på det om vi är medvetna om vad vi säger. När det gäller den "negativa" kritiken tycker jag att man bör uttrycka sig i termer som "jag tycker att bilden skulle tjäna på..." eller "en sak jag tycker skulle förbättra helhetsintrycket är om du...". Jämfört med "färgerna är tråkiga" eller "ljuset är inte så inspirerande" så är jag övertygad om att du förbättrar möjligheten till att mottagaren lyssnar på ditt budskap och att du därmed hjälper honom/henne till en utveckling. Jag tror att man ska undvika ord som "dåligt", "misslyckat", "tråkigt", "ogenomtänkt" o.s.v., då den typen av ord har en negativ klang och ibland nedsättande ton som leder in mottagaren i försvar.

Meb visst, vi är också olika bra på att ta kritik, oavsett hur den framförs. Och precis som när det gäller förmågan att ge kritik är det träning som gäller. Och vill inte personen ta till sig ett budskap kan vi aldrig tvinga fram det, det är bara att acceptera. Men även om jag misslyckas kanske näste man lyckas...

Senast ändrad:
Genom att ge kritik för en bild som kan bli bättre så ger det ju mig en chans att utvecklas som fotograf så det tycker jag är bra.
MEN får man en bra bild och det bara ska gnällas för det SKA ges kritik då är det ju en annan sak.

/yvonne

Jag lägger ut blider här för få kritik, både negativ som positiv. Jag hoppas och tror att man utvecklas som fotofraf av kritiken bara den är saklig.
Sven-Åke

OBS!! blider, fel skall vara bilder,
OBS!! fotofarf, också fel fotograf,

Man skall inte ha för bråttom att skicka texten.
Sven-Åke

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto