Annons

Att tänka på vid framkallning.

Produkter
(logga in för att koppla)
Tjena!

Nu har jag tagit mina första rullar film, och vill naturligtvis framkalla dem så snabbt som möjligt.

Vad bör jag tänka på när jag lämnar in mina rullar? Kan man lämna in på entimmesframkallning eller är det dumt, spelar det någon roll?

Har någon några tips om bra ställen att framkalla i Göteborg? Jag bor vid Redbergsplatsen.

Ha det bra i solen!

Visst kan du lämna in på entimmes, om det inte är väldigt speciella bilder du har.

Själva framkallningen brukar inte skilja mellan olika labb, däremot kan kopieringen göra det. Med andra ord, du kan få olika kvalitet på de färdiga korten, men bör inte få det på negativen.

Väldigt grovt kan man säga att det finns två olika sorters kopiering, manuell och automatisk. Vid manuell kopiering sitter det en kunnig pesron och justerar inställningarna för varje enskild bild, och vid automatisk kopiering sker det hela med automatik.

Manuell kopiering är bäst, men mycket dyrare. Används därför nästan bara av proffs.

Automatisk kopiering är vad som används vid vanliga konsumentlabb.för de allra flesta bilder funkar det bra, men ifall man gjort något speciellt, tex tagit en bild med medvetet mycket svart, som en siluett eller solnedgång, kan automatiken slå fel och försöka ljusa upp bilden mer än vad som är meningen. På samma sätt kan även medvetet ljusa bidler bli fel.

Skall jag rekommendera ett billigt labb blir det Japanphoto vid drottnigntorget, de är bland de billigaste i stan. Själv tycker jag att bilderna blir ganska bra.

Jag använder också Japanphoto och jag har varit hyggligt nöjd hitills. Jag skulle väl inte heller använda dem om det var väldigt viktiga bilder men för det vanliga så funkar det. 39:- för Dia och 79:- för neg vill jag minnas. Dyrare om man vill ha det snabbare.

MVH Erik Å

Tjena!

Jag lämnade in mina bilder på Japan, och hämtade dem en timme senare (79 kr).

Väldigt spännande att kolla igenom sina första 24 kort tagna med en systemkamera. Måste säga att jag blev mycket nöjd! :)

Tror den här hobbyn kommer passa mig som handsken!

Kul att du blev nöjd med din fösta rulle Christian! Om du vill ha bättre ekonomi på fotograferingen så tänk på att fota med 36 bilders. Jag är själv nybörjare och jag kan tipsa dig om att titta igenom gamla trådar i detta forum, här finns det mesta skrivet om som man kan tänkas vilja veta!Lycka till!
MVH Erik Å

Om du lämnar på en liten fotobutik så spelar det ingen roll om du lämnar på en timme eller 3 dagar, dom görs i exakt samma maskin oftast :)

Säg till om att det är viktigt att det INTE ska göras några justeringar på dina bilder om du är säker på att du har exponerat rätt.. brukar funka.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar