Annons

Att tänka på gällande AF/kalibrering vid 2 st 5D Mk II?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fabian_

Aktiv medlem
Jag försökte hitta lite info kring detta i forumet utan resultat. Hur fungerar kalibreringsprocessen när man har två kamerahus?

Jag har idag en 5D Mk II och 5 objektiv till det och alla dessa objektiven är jag riktigt nöjd med gällande skärpa, AF och exaktheten i fokuseringen. Alltså ingen antydan till front- eller bakfokus på någon brännvidd när jag testat detta.

Nu till frågan: Om jag införskaffar en andra 5D Mk II är det då bäst om jag prövar mig fram tills jag hittar ett kamerahus som ger lika skarpa bilder med mina objektiv som min befintliga 5D Mk II eller är det bäst att skicka in båda kamerahusen för kalibrering med objektiven? Fungerar det ens? Jag har hört att det är objektiven som kalibreras till kamerahuset och inte tvärtom.

Vill du ha perfekt resultat (och det vill man ju) så är det nog bäst att lämna in hela klabbet till Intervision. Låter jobbigt att pröva sig fram med kamerahus...

Jag tror teknikerna strävar efter att lägga husen på "noll" - även kameror kan ju ligga fel och gör dom det blir det hopplöst för varje objektiv du köper (såvida objektivet inte råkar ligga lika mycket fel åt andra hållet). När det väl är gjort så justeras gluggarna in och då borde samtliga - rent teoretiskt - lira fint ihop med båda husen.

ANNONS