ANNONS
Annons

Att strypa en blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasL

Aktiv medlem
Jag har en liten nissinblixt som jag köpt för en tjuga. Den fungerar jättebra, och jag tänkte använda den till min konica hexar. Den har ett autoläge, förutom fullt blås. Något jag saknar på den är att kunna begränsa effekten, för att få kunna plåta med 400-film och stora bländare. Nu är jag låst till f/8.

Någon som har en smart lösning på att begränsa effekten till exempelvis en fjärdedel? Jag tänker mig någon form av signalförstärkning från fotocellen. För det kan väl inte vara så enkelt att man kan koppla ett motstånd i serie med kondesatorn?

Med hjälp av ett genomskinligt plassnöre kan du leda ljus från blixten till sensorn. Se Holmåsens bok "Naturfotografering", sid 102

laha skrev:
Med hjälp av ett genomskinligt plassnöre kan du leda ljus från blixten till sensorn. Se Holmåsens bok "Naturfotografering", sid 102

Hmm...låter intressant, men inte så exakt. Men jag har boken hemma, ska kolla det sen. Tack!

Det vore trevligt om det gick att bygga på en liten strömbrytare som reglerar blixtstyrkan i två eller tre steg. Man får väl passa sig för kondensatorn om man ska meka i blixten...

Misslyckas du med experimentet kan du ju maska själva blixten med neutraldensitetsfilter. Det finns billig sådan i form av plastfilm.

En mera utvecklad metod än med plastsnöret är det här. En plexiglasstav, ca 5x5mm, med sneda ytor i ändarna enligt skissen fästs framför blixten. Ljuset från blixten reflekteras mot de sneda ytorna mot mätcellen. Styrkan på det återkopplade ljuset reglerar man genom att mörka ner ytorna som är vända mot blixtens ljusöppning och mot mätcellen, gör man inte det klipper blixten så snabbt att det inte blir något ljus kvar till exponeringen. Det här fordrar en del experimenterande för att få fram rätt effekt och automatiken går nog förlorad nästan helt, men blixten kommer på det här sättet att klippa ljuset och en stor del av den i kondensatorn upplagrade energin sparas och blixten kommer att bli skjutklar på någon sekund. Batteriförbrukningen kommer att bli ytterst måttlig. Enklast fäster man staven mot blixten med ett gummiband runt alltihopa. Gör man ett litet märke på blixtens front så går det lättare att sätta tillbaka plaststaven i samma läge varje gång.

Jag har antagit att din blixt har plan front men det har den kanske inte. Det är inte nödvändigt att staven ligger an mot mätcellen, det fungerar nog ändå men det blir mera noga att vinkeln blir 45 grader. Det går för övrigt utmärkt att bocka en plexistav med värme så att den passar blixtens front eller att profilsåga staven ur en skiva, ljuset leds bra ändå.

Den andra metoden är att ställa blixten i manuellt läge, "fullt blås", och filtrera bort kanske 75 % av ljuset. Kondensatorn kommer att tömmas helt och det blir långa uppladdningstider och stor batteriförbrukning.

Jag rekommenderar inte att pilla i blixten, sprängd kondensator luktar illa. Är blixten lite till åren kan kondensatorn dessutom innehålla PCB.
.

Bilagor

• blixtstyrning.gif
    blixtstyrning.gif
    1.9 KB · Visningar: 491
Oj, det var en ingående förklaring! Tack! Ska fundera vidare med utgångspunkt från tipsen. ND-filter funkar dock inte, då brassar väl blixten på ändå tills den är nöjd? Å andra sidan har min kamera automatik med manuella blixtar. Tror man kan knappa in olika ledtal också.. Då kan det ju funka.

MattiasL skrev:
Oj, ... ND-filter funkar dock inte, då brassar väl blixten på ändå tills den är nöjd? ...

Blixten är ju rätt liten tycker jag mej förstå och på det manuella läget kan den inte ge mer än max och det är väl inte så mycket. Största nackdelen är väl annars att den i manuella läget drar rätt mycket batteri och att uppladdningstiden blir lång.

Ledtalet är 21, vilket jag, som gärna plåtar på nära håll med 35:a, tycker är ganska mycket. Så ND-filter är nog inte så dumt ändå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar