Annons

att stå med som fotograf (copyright)

Produkter
(logga in för att koppla)

sladdafan

Medlem
Jag blev inbjuden som fotograf åt en bilklubb som ville ha bilder ifrån sin träff.

De kommer ju naturligtvis att vilja ha bilderna på sin hemsida och jag undrar om de är tvingade enligt lag att skriva någonstans att det är jag som är fotograf?

Eller om jag sätter de längst ner i ett hörn på varje bid "Foto: mitt namn" De kan dom väl inte vägra till?

Tacksam för svar

jag vet ju inte lagar...
men har för mig att man måste ange källa eftersom
du annars kan skicka räkning till dem för att de
inte har din byline eller vad det heter ;)

det vill säga att du inte sagt att de får använda
bilderna fritt och inte behöver skriva ditt namn ;)

Det snabba svaret är att om du inte har avtalat om att du ska ge bort bilderna (t.ex. för att få vara med och plåta eller något annat dumt) så har du all rätt och de ingen alls. Your way or the highway så att säga.

Det långa svaret är att både rätten att förfoga över materialet (t.ex. publicera det) och rätten att få ditt namn angivet är skyddat var för sig i upphovsrättslagen.

En enkla och praktiska svaret är att om de inte vill sätta ut ditt namn vid bilderna så har du två val: Att låta dem publicera bilderna utan byline (dit namn) eller att inte låta dem publicera bilderna alls.

Jag tackar också så mycket för svaren!

Har det någon betydelse om dom ger mig tillstånd att gå dit ingen annan i publiken får gå? typ som fotopass?

sladdafan skrev:
Jag tackar också så mycket för svaren!

Har det någon betydelse om dom ger mig tillstånd att gå dit ingen annan i publiken får gå? typ som fotopass?

Nej, det har ingenting med ett ev avtal om din rätt till dina bilder.

Du har alla rättigheter till bilderna om ni inte avtalat om annat oavsett hur mycket "hjälp" osv du fått när du tog bilderna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar