Klart du ska ställa ut!
Bilderna är bara du själv som kan bestämma över. Jag tycker inte det finns några regler. Så länge det passar ihop. Ibland ställer jag bara ut en serie, ibland ett par serier med liknande teman och ibland (om jag vill sälja mycket) plockar jag ut det bästa jag har ur allt och blandar hej vilt som en best-of-utställning.
Det kan vara superspretigt men om du hittar ett spår i hängningen så brukar det gå att få ihop det. Gå från supermycket färg till lite mindre mättnad till svartvitt eller fundera på hur bilderna förhåller sig till varandra kompositionsmässigt, årstidsmässigt eller något helt annat. Men en tanke bakom hängningen är bra.
Tänk redan innan på hur du vill hänga upp bilderna. Kolla på utställningar ur ett utställningstekniskt perspektiv och använd det i dina egna tankar. Vill du ha det stramt? Vill du ha det vilt? Tänk på att du inte alltid måste hänga allt i raka rader.
Många har väldigt bestämda åsikter om montering för utställning. Jag tycker att det är olika från fall till fall. Kolla och känn på dina bilder. Mår dom bra av stort format eller passar dom bättre i ett mindre där man får gå närmre och bli lite intimare med bilderna? Ibland spelar det ingen roll vad bilderna mår bra av, Man vill helt enkelt göra något jävligt stort! Det är kul det med!
Jag har några serier bilder som är 60x120 cm och dom är jävligt nice. Massor av färg och in-your-face-motiv. Dom mår skitbra av det rätt stora formatet medan jag häromdagen ramade in ett par 18x24kopior med lite pass partour runt och jag älskar dom i sitt lilla härliga format. Dom ahde inte blivit alls lika bra stora.
Detsamma gäller hur du ska montera. Olika bilder vill ha olika montering. En smal svart ram med lite passpartout funkar nästan alltid men det tåls att funderas på. Ofta kör folk på det av rutin. Kanske passar en vit ram bättre eller kanske monterat på Kapa. Vissa bilder passar tillockmed i krusidullig guldram tycker jag..
Vill du vara safe så kör på svart ram men jag tycker att man gott kan kosta på sig något snyggare än IKEA om man ändå ska lägga tid och pengar på en utställning. Jag gillar smalare ramar. Besök din lokala konstbutik eller ramverkstad, dom kan också skära till passpartout till dig om du vill ha.
Oj vad flummigt och långt det här blev. Allt det här är kanske överkurs om det är din första utställning men några konkreta tips kan du kanske ta med dig. Övning ger definitivt färdighet.
Två sista konkreta tips. Större bilder/ramar än 50x70cm är svårsålt om det är något som spelar någon roll för dig. Det blir helt enkelt för svårt för folk att placera hemma. Men desto roligare när man blir av med något riktigt stort och fläskigt.
Planera hur du ska frakta bilderna från A till B. Jag har sett massor av krossade glas, nötta ramar och panikartade konstnärer på uppbyggnader av utställningar. Spånskivor, filtar, Bubbelplast, tejp eller en extraresa med bilen är billiga försäkringar.
In i hetluften och gör det bara! Det är kul med bilder på papper och det är kul att höra folks åsikter.