Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att ställa ut!

Produkter
(logga in för att koppla)

Hampafroe

Medlem
Hej,

Osäker på om detta är rätt forum, men chansar.

Har fått ett erbjudande om att ställa ut mina bilder och undrar lite om det finsn ngr bra tips på vad man ska tänka på i så fall? Osäker på om jag ska, men samtidigt kan det vara en kul grej. Fotar mest natur och djur men även en del byggnader. Använder mest Nikon D90.

Fotar i RAW och redigerar en del, där jag anser det behövs, ska man jobba mycket med redigering i så fall eller ställa ut "den naturliga bilden"?
Format som är bra att ställa ut i?
Fotopapper? Canavas? Planschmaterial?
Andra tips och/eller ideér.

Allt mottages mycket tacksamt.

Mvh Carl-Fredrik

Hej, grattis till möjlighetn att ställa ut dina bilder.
Det är ju kul att göra något med dem i stället för att låte dem fötvina på hårddisken.

Hur mycket du skall redigera och i viken form du skall presentera bilderna tycker jag i princip att du skall bestämma utan att fråga någon annan.
Det är ju du som är konstnären och det är väll "dina" bilder de vill se?
Det finns inget rätt och fel, bara personlig smak.

Tar du fram olika versioner av en bild och är osäker kan du posta dem här.
Du får lika många synpunkter som du får svar, sedan är det bara att låta magkänslan avgöra.

Ikea har ju billiga ramar men paspertoerna verkar muggiga enligt vad jag har läst.
Att få paspertouer tillkapade på t.ex Gallerix kostar inte allt för mycket.

Min personliga åsikt är att bilder på en utställning skall hålla en viss nivå vad gäller montaget.
Rakt, rent, dammfritt, plant etc.
Kapaskiva tejpad på väggen är inte estetiskt (tycker jag som sagt).

Bilderna bör kanske vara lite samanhållna i stil och motiv för att ge en samlad upplevelse?
7 olika bilder blir lite rörigt...fast det beror ju också på sammanhanget i övrigt.

Lycka till och håll oss uppdaterade om hur det går.
Att ställa ut en vacker dag vore skitkul men det känns som att det är långt dit just nu.

// Mats W

RAW = redigering

Hej - grattis!
Skoj att du får ställa ut - det är jätteskoj att göra och det är tyvärr bara du själv som kan avgöra vad du vill visa.
Försök dock att visa sånt du själv är nöjd med och tänk på presentationen - dvs ramarna - för billiga grejer ger också ett billigt intryck - gör vad du känner att du har råd med.
Du skrev att du plåtade i RAW och då måste du redigera så enkelt är det - redigera så mycket som du själv vill.

Det enda rådet för övrigt är att det du visar upp är ditt eget varumärke - så du kan antingen hissa dig själv eller dissa dig själv - gör du en bra utställning kan du få fler förfrågningar.

Har du kollat med de som frågat dig vad de vill ha? De kanske vill ha nåt du inte tänkt på?

Lycka till och ha skoj.
//Glenn

Du skrev att du fått erbjudande att ställa ut..
Då har ju denna någon sett dina bilder ock vill ha dom utställda som dom är
gör inte saken svårare med att fixa och trixa nått som kanske är bra nu...

ikea´s ramar Ribba är dom jag själv skulle haft...

Det är kul att ställa ut! För första gången kan det kännas lite skrämmande men ju fler gånger du ställer ut ju mer lär du dig. Se till att hålla en linje i bilderna så det inte spretar. Bestäm dig för ett tema. Är det natur så ska du ha bara natur, är det byggnader ska du hålla dig till det.
Kan rekommendera att skriva ut i matt, gärna i akvarellpapper som gör att bilderna får en speciell känsla.
Det är dina bilder och du känner själv hur du vill hur dina bilder ska se ut, det är ju ditt signum.
Gör ett besök där du ska ställa ut, känn in lokalen och fundera hur stora bilder du kan ställa ut. Gör en skiss som du kan arbeta med hemma hur du ska sätta upp bilderna, underlättar sen.
Första gången jag och kompisen ställde ut hade vi lite för många bilder och det såg inte bra ut. Men övning ger färdighet och nu har jag ställt ut minst två gånger om året och feedbacken från besökare är underbart.
Stort lycka till//Lotta

Tack!

Ett varmt tack till er som svarat med tips och idéer.
Många bra tankar får man och så får man se vart det leder.
Tack igen.

Klart du ska ställa ut!

Bilderna är bara du själv som kan bestämma över. Jag tycker inte det finns några regler. Så länge det passar ihop. Ibland ställer jag bara ut en serie, ibland ett par serier med liknande teman och ibland (om jag vill sälja mycket) plockar jag ut det bästa jag har ur allt och blandar hej vilt som en best-of-utställning.

Det kan vara superspretigt men om du hittar ett spår i hängningen så brukar det gå att få ihop det. Gå från supermycket färg till lite mindre mättnad till svartvitt eller fundera på hur bilderna förhåller sig till varandra kompositionsmässigt, årstidsmässigt eller något helt annat. Men en tanke bakom hängningen är bra.

Tänk redan innan på hur du vill hänga upp bilderna. Kolla på utställningar ur ett utställningstekniskt perspektiv och använd det i dina egna tankar. Vill du ha det stramt? Vill du ha det vilt? Tänk på att du inte alltid måste hänga allt i raka rader.

Många har väldigt bestämda åsikter om montering för utställning. Jag tycker att det är olika från fall till fall. Kolla och känn på dina bilder. Mår dom bra av stort format eller passar dom bättre i ett mindre där man får gå närmre och bli lite intimare med bilderna? Ibland spelar det ingen roll vad bilderna mår bra av, Man vill helt enkelt göra något jävligt stort! Det är kul det med!
Jag har några serier bilder som är 60x120 cm och dom är jävligt nice. Massor av färg och in-your-face-motiv. Dom mår skitbra av det rätt stora formatet medan jag häromdagen ramade in ett par 18x24kopior med lite pass partour runt och jag älskar dom i sitt lilla härliga format. Dom ahde inte blivit alls lika bra stora.

Detsamma gäller hur du ska montera. Olika bilder vill ha olika montering. En smal svart ram med lite passpartout funkar nästan alltid men det tåls att funderas på. Ofta kör folk på det av rutin. Kanske passar en vit ram bättre eller kanske monterat på Kapa. Vissa bilder passar tillockmed i krusidullig guldram tycker jag..
Vill du vara safe så kör på svart ram men jag tycker att man gott kan kosta på sig något snyggare än IKEA om man ändå ska lägga tid och pengar på en utställning. Jag gillar smalare ramar. Besök din lokala konstbutik eller ramverkstad, dom kan också skära till passpartout till dig om du vill ha.

Oj vad flummigt och långt det här blev. Allt det här är kanske överkurs om det är din första utställning men några konkreta tips kan du kanske ta med dig. Övning ger definitivt färdighet.

Två sista konkreta tips. Större bilder/ramar än 50x70cm är svårsålt om det är något som spelar någon roll för dig. Det blir helt enkelt för svårt för folk att placera hemma. Men desto roligare när man blir av med något riktigt stort och fläskigt.

Planera hur du ska frakta bilderna från A till B. Jag har sett massor av krossade glas, nötta ramar och panikartade konstnärer på uppbyggnader av utställningar. Spånskivor, filtar, Bubbelplast, tejp eller en extraresa med bilen är billiga försäkringar.

In i hetluften och gör det bara! Det är kul med bilder på papper och det är kul att höra folks åsikter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar