Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att scanna täta negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasL

Aktiv medlem
Jag är fullständigt grön på negativ/diascanning och har väldiga problem med att scanna täta negativ. Jag har nyligen köpt en begagnad Minolta Scan Dual 2. Har försökt klura ut hur jag ska öka exponeringen för att få teckning i högdagrarna, men lyckas inte. Mycket tacksam för hjälp.

Är det färgnegativ eller svartvita? Om det är svartvita negativ bör du skanna dem som positiv. Neggprofilen klipper våldsamt ävem om negativen inte är särskilt täta. Men skannar man som dia är det problemfritt även med pansarnegg.

Är det färgnegg blir det jobbigare, så har man ju färgen att ta hänsyn till också.

Det är svartvitt som är problemet. Har försökt scanna som dia, men problem då också... Ska göra nytt försök. Det var ett tag sen.

Exponeringen kan lätt bli fel när man skannar negativ med SD2. Prova att förskjuta remsan lite så att du får med ett mellanrum mellan rutorna i skanningsytan. Förhandsgranska den bilden, lås sedan exponeringen, flytta filmen och skanna på riktigt. Genom detta säkerställer du adekvat skuggteckning. Skannar du sedan som dia säkerställer du högdagerteckningen genom det större omfånget.

Provade nu att scanna som dia. bilden höll sig faktiskt precis inom ramarna, men det var inget riktigt pansarneg. Ska prova det där med mellanrum. Tack för smarta tips!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar