Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att scanna ett negativ i flatbäddsscanner.

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
Halloj!
Jag har vid några tillfällen lekt lite med min Epson Perfection 1240 U. Vid några tillfällen har jag scannat negativremsor med den medföljande tillsatsen för dito. Vad jag vill ha hjälp av er med är att föreslå med vilka inställningar på scannern jag förslagsvis scannar negativen. Jag menar DPI, mm ,mm....

Min scanner har följande prestanda:

Effektiva pixlar: 1020*14040 på 1200 DPI, 100%

Scanningsupplösning: 1200 dpi (2400 dpi med Micro Step(subscanning))

Utskriftsupplösning: 50 dpi till 9600 dpi.

Zoom: 50-200%

Bildinfo:14 bitar per pixel per intern/extern färg

Ljusstyrka: 7 nivåer (i epson twain styr gammakorrigering Ljusstyrka)
 
Skanna i 1200 ppi, högre än så är bara interpolerad information. Försök ta ut filerna i 16 bitar om du har programvara med stöd för redigering i 16 bitar.
 
OK. Jag kan också välja mellan "Colour Photo" och "Colour Photo 42bit". Vad ska man välja och varför?
Samt kan jag välja "scale" 3% till 800%. Vad innebär detta?
Menar du att jag ska välja 1200dpi trots att jag kan köra 9600dpi? hmmm
 

Bilagor

  • epson1.jpg
    epson1.jpg
    16.6 KB · Visningar: 394
Ja, du bör köra i 1200 ppi. 9600 är interpolerat, dvs fejkat.

Välj 42 bit, 100% och 1200ppi om ditt bildbehandlingsprogram har stöd för 16 bitar. Annars väljer du Colour photo, 100% och 1200 ppi.

42 bit betyder att den skannar med färgdjupet 14 bitar per kanal. Det ger 16-bitarsfiler eftersom det inte finns några 14-bitarsfiler.

100% betyder att den inte skall skala bilden vare sig upp eller ner från den valda skanningsupplösningen.

1200 ppi är din skanners äkta upplösning.
 
Nice! Nu vet jag lite mer. Förresten,har min scanner tillräcklig prestanda för detta måntro?
Ska jag spara bilderna i tiff eller jpeg? De blir ju rätt feta filer i tiff...
 
Om prestandan räcker kan bara du avgöra. Upplösningen är ganska låg, men om den ger lika bra kvalitet som min Epson 1640 så duger bilderna i alla fall för att titta på bildskärm, efter lite nedskalning. Jag skulle inte ha för höga förväntningar om det gäller bilder på papper.

Skall du bearbeta bilderna kan det vara klokt att spara dem som tiff. Tänk på att du förlorar kvalitet varje gång du sparar som jpeg. Du kan inte heller spara filerna i 16 bitar om du väljer jpeg.
 
OK. Jag har en rulle för framkallning. Jag vill ha bilderna digitalt och undrar var i Sthlm jag kan få detta utfört på ett bra vis. Bilden ska sedan gå att skriva ut i MINST A4.
Någon som vet???
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.