Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att resa med filmrullar

Produkter
(logga in för att koppla)

Therese_H

Ny medlem
Hejsan!
Hur skadligt är det egentligen för filmrullar att åka igenom den där röntgen de har på flygplatser? /Therese

Enligt olika tester jag läst är de flesta röntgen i norra Europa säkra och inte skadliga för film. Har själv rest runt lite i norra Europa och inte märkt någon påverkan av filmen.

Det finns annars särskilda uppbevaringspåsar du kan köpa som skyddar filmen för just dessa röntgenstrålar. Annars finns möjligheten att fråga om de kan kontrollera din film manuellt, även om de säkerhetsmässigt helst inte vill göra det.

fotohälsningar
Terje

Röntgen för handbagage verkar vara säker på de flesta någorlunda modernt utrustade flygplatser.
Vad du än gör, stoppa aldrig filmen i incheckat bagage. Där används i allt högre grad starkare scannrar som kan öka dosen och intensivscanna objekt som en dator tycker ser intressanta (misstänkta) ut. Filmrullar ska tydligen ha en tendens att utlösa ett sånt beteende hos maskinerna.

Om man stoppar filmen i blypåsar innan den körs genom handbagagekontrollen kan tre saker hända:
1) Operatören ökar (om maskinen klarar av det) dosen så att strålningen går igenom första väggen och sedan ytterligare för att gå igenom väggen bakom filmen (röntgenstrålningen måste registreras på andra sidan om det genomlysta objektet).
Resultatet blir att filmen träffas av ungefär dubbelt så mycket strålning som utan blypåse.

2) Operatören ser inget och låter det vara (mindre troligt idag, efter 11:e september). Han ska veta vad varje föremål i din väska är!

3) Operatören ser inget, öppnar väskan, gräver fram blypåsen, tar ut filmerna och slänger in dem i scannern igen.
Resultat: Oberättigad vinst till blypåsetillverkaren.

Det enda vettiga alternativet är alltså att be om manuell inspektion och låta dem köra filmen genom scannern om de vägrar.

I Europa har jag heller inte haft några som helst problem. Själv undrar jag hur det kan vara i USA?
Att filmen ligger i h-bagaget är ju en självklarhet för mig. Skall under sommaren till Californien och kommer då troligen därifrån med "ett gäng" exponerad film. Skall man fråga om manuell inspektion för att vara säker? Någon med erfarenhet med säkerhetskontr. i USA?

Hälsningar

Mats

Har åkt till Ukraina och hem och filmen klarade sig! Ukraina har allt utom modern utrustning på flygplatsen...

adsten skrev:
Själv undrar jag hur det kan vara i USA?
Att filmen ligger i h-bagaget är ju en självklarhet för mig. Skall under sommaren till Californien och kommer då troligen därifrån med "ett gäng" exponerad film. Skall man fråga om manuell inspektion för att vara säker? Någon med erfarenhet med säkerhetskontr. i USA?
När jag reste runt i USA gjorde jag kanske åtta-nio inrikesflygningar. Glömde ständigt bort att jag hade film i handbagaget, förutom en gång i Houston. Då frågade jag kvinnan vid kontrollen om hon kunde kolla min filmpåse manuellt. BAG CHECK!!!!!!! skrek hon rakt ut. En kollega kom, lyfte den genomskinliga påsen, tittade lite slött och konstaterade att de bara innehöll film. Sen var det ok.
Filmerna, neg 400 ISO, blev nog röntgade 11-12 gånger och jag såg ingen skada på dem. Kanske är dia känsligare, vet inte.

adsten skrev:
I Europa har jag heller inte haft några som helst problem. Själv undrar jag hur det kan vara i USA?

Mats

I USA har man enligt FAA:s (Federal Aviation Agency ? Ingen aning om vad det står för...) regler rätt till manuell inspektion av fotografiskt material.

Text från fotomaster.se :

6 mars 2002
Bär oframkallad film i handbagaget
Skärpta direktiv om säkerhet på flygplatser har resulterat i en ny anläggning för total bagagekontroll
De nya röntgenmaskinerna gör en så kallad skiktröntgen, vilken ger en strålning som är skadlig för all fotografisk film.
Därför uppmanas alla att bära all oframkallad film i handbagaget.
Liknande anläggningar finns redan idag i drift på ett antal Europeiska flygplatser.
Framkallad film och digitala media påverkas inte av röntgen.

Jag tackar allra ödmjukast för svaren. Tanken att soppa dem i LA har föresvävat mig. Gäller bara att hitta ett bra lab. Fått en del tips från Forumet på Photo.net

Tack igen!

Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar