Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att rensa sensorn

Produkter
(logga in för att koppla)

jouni

Aktiv medlem
Ha någon en bra patent hur man kan hålla sensorn på en digital spegelreflex ren. Jag har läst en hel del på utländska grupper om detta, men aldrig provat själv. Alla förslag vällkomna, Jouni

Ingen patent, men jag har köpt borstar från http://www.visibledust.com/ och sådana som just är lämpliga för min kamera. Till dessa borstar har jag köpt en sprayflaska med luft. Jag blåser med luft på borsten, inte in i kamerahuset, och borstar bort det eländet som fastnat där.

Men

Alltid räcker detta inte till. Jag har från samma adress blivit tvungen att beställa sensor clean och putsar värre fläckar bort med det. Sensor clean är en vätska inne i en burk, och sedan stickor med ngt på ändan.

Med detta har jag lyckats rengöra sensorn och inte behövt skicka in kameran för rengöring till experter.

Tack Risto

Ett stort tack Risto, jag tror att går den samma vägen och skaffar ett borste först. Häls Jouni

Själv har jag alltid kört med DIGI-PADS och Eclipse rengöringsvätska, köpta på zebramedia.com. Misstänker att denna pensel är OK, men inte skulle rå på de fläckar (ej damm) jag hade på min sensor..

Vad är de där fläckarna? Vet du det? Jag har också fläckar på sensorn och det är därför jag blev tvungen att köpa vätskan sensor clean.

läget blir klarare

Det var bra att höra, att det går att beställa Eclipse. Jag hade den tanken om det, att Eclipse är så brandfarligt att dom tar inte det i flygplan.

Tack för svaret, Jouni

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar