Annons

Att renovera ytan på en gammal kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Yanile

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en gammal sliten bälgkamera som skulle kunna behöva en uppsnyggning. Kameran i sig är inget märkvärdigt. Kamerans exteriör ser för eländig ut, det mesta är tillverkat i någon slags papp/masonitliknande material som har varit svartfärgat från början. Numera är det huvudsakligen brunt och flagigt. Jag har funderat på om man kan snygga till det här på något sätt? Om det finns någon slags "färg" man skulle kunna använda? Själv har jag funderat på om det inte finns någon färg som används för att restuarera gamla böcker och liknande (dvs pärmarna) som skulle kunna vara användbar. Jag tar gärna emot tips och idéer kring olika tillvägagångssätt.

Mvh

Johan

Klädseln på gamla kameror är nästan alltid läder. I varje fall om det är en någorlunda bra kamera. Det behöver inte vara några märkvärdigheter till kamera på något sätt men väldigt billiga kameror kunde ha en klädsel av pressad papp vars yttersta lager var behandlad, oftast med något slags lack eller med linolja och svart pigment.
Så vad gör man? Ja, måla den inte!!
Under alla förhållanden kan du använda vanlig skokräm. Jo, det är sant.
Verkar klädseln mycket torr så får man gnida in den flera gånger tills klädseln är mättad.
Använd inte skinnolja (typ Minkolja) om du är osäker på materialet, och helst inte alls.
Oljan kan lösa limmet (ett slags fisklim) som håller klädseln.
Din kamera är antagligen svart - k a n vara brunaktig också.
Använd rätt färg på skokrämen så blir det bra.
Även bälgen är troligen gjord av skinn, eventuellt med tygförstärkning på insidan. Den kan också behandlas med skokräm på utsidan men välj färglös kräm till den.
Us

Tackar.

Vid närmare undersökning så har jag kommit fram till att det är både papp och läder. Lädret är dock så torrt att det liknar gammal papp i sin konsistens. Bälgen är faktisk i betydligt mycket bättre skick än övriga kameran, verkar vara helt intakt och inte helt uttorkad. (testat att sätta ett vanligt fotopapper i filmhållaren och låtit kameran stå i mycket kraftig belysning, verkar som om den är tät)

Tror att jag skall göra ett fösök med vanlig svart skokräm!

Mvh och tack

Johan

Lycka till Johan!
JO! En sak till, när du behandlat bälgen så lämna den utdragen (=utfälld kamera) något dygn eller två så att krämen får torka till. Annars blir det ett onödigt högt "klistrande" ljud när du fäller upp kameran. Det finns där nog ändå redan nu men man skall inte överdriva....;-))
Us

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar