Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att plåta sport i starkt solljus

Produkter
(logga in för att koppla)

Illerfantasten

Aktiv medlem
Efter en mindre trevlig erfarenhet med en brännskadad AF-sensor som följd, undrar jag hur jag skall undvika dessa skador i framtiden?

Jag fotar amerikansk fotboll, och dessa matcher går mitt på dagarna, ofta i starkt solljus. De är även ofta tre tim långa, ibland mer.

Jag tänker redan mycket på att inte rikta utrustningen mot solen etc, men lyckades ändå skada huset. Jag bär utrustningen med optiken pekandes nedåt, använder motljusskydd (även om det inte skyddar mot solen på så sätt), och stänger av huset vid längre pauser men hänger den på axeln så den pekar nedåt. Vet inte mer vad jag kan göra.

Vad skall jag tänka på annat än att ha solen i ryggen så mycket det går?

Det är ju inte heller alltid ett alternativ, med solen i ryggen.
Vågar jag plåta trots solljuset då?

Anledningen till att jag frågar är att jag inte råkat ut för detta tidigare trots ett par år på planen nu som fotograf, och känner mig väldigt osäker på utrustningen numera.
Jag vill inte byta AF-sensor igen eller riskera utrustningen på annat sätt.


Mvh Ulrika
 
Jag läste nyligen något liknande om någon som fått brännskador i kameran och att detta skulle har orsakats av solen.

Tycker det är ganska svårt att förstå hur detta ens är möjligt, förutsatt att man inte ställer ifrån sig kameran plant riktad mot solen och lyckas hitta en "sweet spot" som koncentrerar de inkommande solstrålarna till en så liten yta att det faktiskt hinner bränna.

I annat fall tror jag det behövs en fantastisk mängd otur för att man ska lyckas hinna koncentrera strålarna och hålla dem kvar i den positionen tillräckligt länge för att det ska hinna uppstå brännskador i kamerahuset.

Innan du hunnit skada innanmätet i ditt kamerahus har du nog långt innan ådragit dig ögonskador som följd av att du fokuserat med solen rakt in i objektivet.

Kort sagt, jag tror du kan vara lugn och fortsätta fota i starkt motljus förutsatt att du inte har ett tungt teleobjektiv som kräver stativ och sedan lämnar det riktat mot solen...allt annat känns mycket långsökt.

Kör hårt!
 
Tja, Canon påstår att jag skall ha lagt huset oskyddat i stark sol ;)

Jag kommer byta optik, mot ett nytt exemplar. Även om just det exemplaret varit iväg på egen utredning och återkommit utan anmärkning....

Lördagen AF:en pajade gjorde jag inget annorlunda mot vad jag gjort tidigare, men jag kan garantera att jag inte pekade optiken mot solen....


Canon hävdar iaf att AF-sensorn skadades genom stark sol som sagt och eftersom jag inte vill råka ut för det igen, och inte kan komma på något jag kan förändra/färbättra i mitt agerande med kameran utomhus, så är jag redigt nervös för att fota i starkt solljus igen.
 
ND-filter?

Det har jag använt till motorsport ibland för att dels skydda kameran och dels för att få upp slutartiderna lite villket kan vara svårt om man vill ha öppen bländare för att tillsammans med röreleoskärpan ge bättre fartkänsla.

ND-filtret minskar iaf risken för skador.
 
Canon hävdar iaf att AF-sensorn skadades genom stark sol som sagt och eftersom jag inte vill råka ut för det igen, och inte kan komma på något jag kan förändra/färbättra i mitt agerande med kameran utomhus, så är jag redigt nervös för att fota i starkt solljus igen.

Om de menar att den skadats under normal användning låter det helt absurt. Autofokussensorn sitter väl skyddad nedtill i kamerahuset, rakt under spegeln (mitt emot mattskivan kan man säga). Det ljus som kommer till den har släppts igenom huvuspegeln och reflekterats via en mindre spegel (den berömda submirror som alla ägare av Eos 1D Mk3 hört talas om ...) ned till AF-sensorn.

Jag har själv lyckats med konststycket att bränna ett märke i underkanten på huvudspegeln och ett i slutaren på min gamla D70 - genom att råka lämna den "på rygg" med objektivet uppåt i en solbelyst soffa med en vidvinkel monterad. Där syns brännmärkena tydligt.

Men att någon skulle kunna skada autofokussensorn med normal användning av kameran i starkt solljus ...? Nej det tror jag helt enkelt inte på. I så fall skulle inte en enda kamera överleva en sportfotosäsong med sommar eller för den delen vintersporter i snö ...

Fotografera du lugnt vidare i solljus, det gör tusentals fotografer varje dag runt om i världen utan att det förstör autofokusen. Rikta inte kameran rakt in i solen några längre stunder bara.

Hälsar Martin
(som glatt tagit tusentals bilder mer eller mindre rakt in i solen utan tråkiga sidoeffekter :)
 

Bilagor

  • _D313533.jpg
    _D313533.jpg
    12.8 KB · Visningar: 484
Senast ändrad:
Tja, Canon påstår att jag skall ha lagt huset oskyddat i stark sol ;)

Jag kommer byta optik, mot ett nytt exemplar. Även om just det exemplaret varit iväg på egen utredning och återkommit utan anmärkning....

Lördagen AF:en pajade gjorde jag inget annorlunda mot vad jag gjort tidigare, men jag kan garantera att jag inte pekade optiken mot solen....


Canon hävdar iaf att AF-sensorn skadades genom stark sol som sagt och eftersom jag inte vill råka ut för det igen, och inte kan komma på något jag kan förändra/färbättra i mitt agerande med kameran utomhus, så är jag redigt nervös för att fota i starkt solljus igen.

Jag fotar mycket wakeboarding och andra sporter i Florida's dagsljus, betydligt starkare an Sveriges sol (jaja, det ar samma sol osv), och det enda som ar hant ar att spegeln lossnade en gang och behovdes limmas tillbaka pa min 5D, min 20D har inte haft nagra problem, detta i tempraturer uppat 40 grader celcius.. Jag tycker att detta later valdigt konstigt..

Kan du visa nagra bilder som ska ha skadat kameran? Vad anvander du for objektiv?

Har har du nagra exempel pa mina bilder i valdigt starkt solsken:
http://portfolio.dune.se/Wakegames2009/
http://portfolio.dune.se/Wakegames2008/
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.