Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att panorera, nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

michagg

Aktiv medlem
Jag tycker att actionbilder tagna med panoreringsteknik är snygga och ger känslan av rihtig action.

Är själv nybörjare med tekniken och skulle gärna vilja ha tips.

Här är en bild som jag lyckades hyfsat med idag då min son agerade modell.

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=1000516

Tagen handhållet med E-500 + 50-200mm/2.8-3.5

Vad kunde jag gjort annorlunda?
Kolla gärna exif och ge mig tips.

Det är mest att träna och experimentera.
Olika tider, olika vinklar till det man följer etc. etc.

På den bilden du la upp har cyklisten hamnat för långt till höger. Han bör vara mer centrerad eller allra helst mer t.v.
Det ger en bättre känsla av framåtrörelse.

Procenttalet på bilder som blir lyckade är oftast betydligt mindre när men panorerar och använder längre slutartider. Så det är bara att knäppa av bilder tills man får kramp i fingret.

Kan bara hålla med Peter. Öva öva öva öva....och sen lite öva till. :)
Nu fotar jag väldigt mkt motorsport och får möjligheten att öva med utmärkta, hyfsat stora motiv. Men en cykelåkare bör ju inte vara så svår att fixa. Till motorcykel brukar mina slutartider landa runt 1/160 1/200 1/250 beroende på hastighet och jag kan nämna att det slängs en hel del bilder....

Lycka till!

Kan inte din kamera men om det finns möjlighet så prova att köra bländarautomatik (Tv?), följande fokusering och seriebildstagning.
Följ med jämn hastighet och fortsätt din följande rörelse även efter att du släppt avtryckaren.

Slutartid instämmer jag med de värden Johnny tipsar om men som sagt;prova dig fram. 1/50 känns lite långt tycker jag. Men...provar man inte vinner man inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar