ANNONS
Annons

Att man alltid skall pilla... (mattskiva)

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Hittade ett hårstrå - ett yttepytte litet i min sökare på K10D. Blir tokig på sådant och börjar givetvis leta felkälla. Som tur var så var det inte inuti något objektiv utan stråt satt på mattskivan. Mindes att jag fick med ett par penslar i ett tradera-köp och börjar glad i hågen putsa lite försiktigt. Tar en kik i sökaren och VA?! får se säkert tusen ytterligare korn och strån av diverse slag.

Blir kallsvettig och börjar frenetiskt blåsa på skivan med min Hama-blås-bälg-som-luktar-apa men får inte bort något.

Hittar instruktioner på nätet för hur man lossar mattskivan men läser också en hel del varningar om att den kan bli repig, mer smutsig, smutsen syns ju faktiskt inte på bilderna, vänj dig! Men jag kan inte vänja mig. Lossar mattskivan, tittar, blåser, penslar. In i kameran igen och VA?! fortfarande en massa skit.

Får lite magknip och tänker... det är iallafall bättre än innan. Jag kan lära mig leva med det. Om jag tar ut den igen så kanske jag pajar kameran...

Tyst magen och känslorna, ut med skivan igen och putsa blåsa.

In i kameran igen och äntligen! Nu är det bara något litet strå som syns. Ett väldigt svagt sådant. Den kan jag lära mig leva med. Iallafall tills jag köpt mig en riktig rengöringsutrustning. Mina borstar är kassa, full med skit.

Men vitsen med detta inlägg är - att nu när jag ändå varit och pillat på mattskivan så kanske man skulle köpa på sig några fler? Tex den som gör att MF blir lite enklare... Vad finns det mer för mattskivor?

Kanske ha en "vanlig" liggandes för att byta ut när den andre blir smutsig?

Har ni flera mattskivor liggandes? Eller är jag helt enkelt för petig som vill ha den skinande ren...?

På min mattskiva...

...bodde det en spindel!

Men han flytta ut. Stanna väl kvar i Brasilien kan jag tro. Gissa om han såg ut som ett monster på mattskivan! Men i verkligheten måste han varit max 0,5 mm stor.

...bodde det en spindel!

Men han flytta ut. Stanna väl kvar i Brasilien kan jag tro. Gissa om han såg ut som ett monster på mattskivan! Men i verkligheten måste han varit max 0,5 mm stor.

Uhuuu! Blä! :S Honom hade jag inte låtit vara kvar länge... Hahaha... Väldigt coolt dock. :)

...bodde det en spindel!

Du satte givetvis på makroobjektivet på andrakameran och dokumentera..

Min mattskiva är tokskitig, hade den ute och satte i en nerslipad skiva med splitprism från en gammal skrotkamera jag hade. Det funkade inget vidare, autofokushjälpen var minst lika exakt så jag bytte tillbaka. Men ack, nu var orginalskivan full med skräp.

Nåja, man vänjer sig och nu tänker jag sällan på det.

Dammsugaren ska nog vara ordentligt strypt innan man vevar runt i huset med den, läste om någon stackare som råkade suga till sig de lövtunna bladen i ridåslutaren -> Game over.

Man ska definitivt inte veva runt munstyket alls, det räcker utmärkt att hålla den helt stilla framför öppningen och med spegeln i nedfällt läge.

Skräpet kan vara på glasskivan ovanför mattskivan. Alldeles ovanför den sitter det ett glas, prova att göra ren den.

Nu ska du inte läsa vidare om du är paranoid och så som en del är när det gäller sådant här.

[Läs inte här]
Jag brukar plocka ut skivan och doppa en topz i lite vatten med några droppar fönsterputs och gnugga ren glaset ovanför skivan. och gnugga rent spegeln. Sen sätter jag på ett objektiv och låter den stå och torka ordentligt. Medans den gör det sätter jag på mig en gummihandske och håller i skivan samtidigt som jag försiktigt doppar den i vatten med diskmedel i. Sen blåser jag den torr med en hårfön på "blås" läge, utan värme. När den är torr plockar jag av objektivet och petar i skivan igen och kontrollerar att allt är torrt sedan petar jag dit den igen.

Inget jag rekommenderar, men du kan ju ha det som skräckexempel, så du kan tänka "asch, det var inte så farligt, är ju inte lika galen som Zewrak i alla fall."

Noteras bör att jag till och med har gjort ren sensorn med Topz :D. Det var ett dammkorn som vägrade försvinna hur mycket jag än blåste på det. Så jag siktade med topzen och duttade till precis där det satt. Och det försvann utan några som helst rester.
[/läs inte här]

Jag använder en Kina splitscreen. Den kostade mig 150.- och det är fri frakt. Den funkar hur bra som helst. Jag tänker köpa en Katz-Eye senare för att de har olika mönster i skivan, tex rules of third etc. Man ska tänka på att Katz-Eye som marknadsför sig med "optibright" eller vad det heter som ska vara en ljusare skiva inte gör själva spliten eller prismana runt om spliten ljusare. Ingen ytbehandling kan fixa det. Utan det är området runt om själva spliten som blir ljusare. En del verkar tro att hela skärmen blir ljusare.

Splitscreenen sabbar dessutom spot-metering, du kan inte använda den över f/1.8 och få riktiga värden, utan måste kompensera ganska rejält manuellt, eftersom kameran kommer att överexponera.

Hjälp. Det var nästan nervpirrande. :) Jag skall hålla mig från att pilla där mer. Jag får överleva med skiten som är där nu. Däremot så kommer jag byta illa kvickt om jag skulle få en spindelkompis på mattskivan. Gah!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar