Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Att ladda en 1D
- Trådstartare oggy
- Start datum
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Hej
Det är viktigt att förstå att dessa batterier har minne. DVS laddar du ur en del bara flera ggr i rad så minskar kapaciteten radikalt.
Börja med att sätta i batteriet. Och välj sedan discharge, den gula lyser
När lampan blinkar är det fulladdat (den röda)
Du skall helt ladda ur batteriet de tre första gångerna med discharge, samt en gång / månad
Då ökar batteriets livslängd
Roine
Det är viktigt att förstå att dessa batterier har minne. DVS laddar du ur en del bara flera ggr i rad så minskar kapaciteten radikalt.
Du skall helt ladda ur batteriet de tre första gångerna med discharge, samt en gång / månad
Då ökar batteriets livslängd
Roine
oggy
Aktiv medlem
Jag glömde nämna att kameran inte är ny, utan jag lånar den bara.
Jag vet inte när fotografen jag lånar den av laddade ur den senast men det kanske är en idé att göra det nu.
Tar det lång tid att ladda ur batterierna och sen ladda upp dem igen? Ska använda kameran imorgon förmiddag.
Jag vet inte när fotografen jag lånar den av laddade ur den senast men det kanske är en idé att göra det nu.
Tar det lång tid att ladda ur batterierna och sen ladda upp dem igen? Ska använda kameran imorgon förmiddag.
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
HEj
Det tar ca 10 timamr. Så ladda du! glöm urladdningen
Roine
Det tar ca 10 timamr. Så ladda du! glöm urladdningen
Roine
dumbo
Aktiv medlem
roinek skrev:
Använder inte 1D Li-ION?
dumbo
Aktiv medlem
Och jag som trodde Canon låg i spetsen för utvecklingen? ;-)
Skämt åsidoså blev jag lite förvånad faktiskt. Fast drar den mycket ström (inte helt osannolikt) så kan det ju vara en fördel med Ni-MH faktiskt.
Minneseffekten är inte särskilt påtaglig med Ni-MH heller. Man bör ladda ur dem helt nån gång ibland (en gång på 1-2 månader)för att motionera dem.
Skämt åsidoså blev jag lite förvånad faktiskt. Fast drar den mycket ström (inte helt osannolikt) så kan det ju vara en fördel med Ni-MH faktiskt.
Minneseffekten är inte särskilt påtaglig med Ni-MH heller. Man bör ladda ur dem helt nån gång ibland (en gång på 1-2 månader)för att motionera dem.
Slas
Aktiv medlem
Problemet med att ladda ur batterier helt är bara att det inte är 1 batteri i accen utan flera stycken som är seriekopplade.. Om dessa inte är extremt bra matchade mot varandra så kan det bli så att ett av batterierna laddas ur före de andra och då kommer strömmen att gå bakvägen genom det batteriet, vilket det inte heller mår speciellt bra av... Finns baksidor med allt.
Calle S skrev:
Eller går det att tömma dem med laddaren?
roinek skrev:
Börja med att sätta i batteriet. Och välj sedan discharge,
dumbo
Aktiv medlem
Slas skrev:
Problemet med att ladda ur batterier helt är bara att det inte är 1 batteri i accen utan flera stycken som är seriekopplade.. Om dessa inte är extremt bra matchade mot varandra så kan det bli så att ett av batterierna laddas ur före de andra och då kommer strömmen att gå bakvägen genom det batteriet, vilket det inte heller mår speciellt bra av... Finns baksidor med allt.
Man ska inte ladda ur batterier HELT, utan till ca 1V/cell. Inga batterier mår bra av djupurladdning. Såpass matchade är de nog.
Man bör faktiskt inte ladda ur batterierna helt varje uppladdning heller eftersom detta minskar antalet laddcykler som batteriet håller.
Minneseffekten är mer eller mindre borta på moderna batterier och det räcker med att man motionerar den nån gång ibland. Då får de bäst livslängd.
Aha! Ögat är det första man blir blind på. Då var det ju enkelt.roinek skrev:
dumbo skrev:
Använder inte 1D Li-ION?
Nej. Anledningen är att proffsmodellerna abehöver mer kraft än vad Li-ION kan leverera.
Grundarkitekturen härstammar från mitten av 90-talet då projektet med Eos 3/1V/1D startade. De tre modellernna utvecklades parallellt och delar autofokus, ljusmätning, strömförsörjning med mera.
Nikon har ett modernare system som är mindre och smidigare där man kan se exakt hur mycket kraft som finns kvar.
När Canon kommer med nästa generation av hus med bättre strömförsörjning är svårt att sia om. En sak vet som ska komma i nästa generation utöver bättre strömförsörjning är autofokuspunkter över hela sökarbilden.
dumbo
Aktiv medlem
froderberg skrev:
Nej. Anledningen är att proffsmodellerna abehöver mer kraft än vad Li-ION kan leverera.
dumbo skrev:
Fast drar den mycket ström (inte helt osannolikt) så kan det ju vara en fördel med Ni-MH faktiskt.
Jag är väl medveten om att Ni-MH är bättre vid stora strömuttag, vilket det jag skrivit ovan kanske antyder. ;-)
dumbo skrev:
Jag är väl medveten om att Ni-MH är bättre vid stora strömuttag, vilket det jag skrivit ovan kanske antyder. ;-)
Och jag bekräftade att dina misstankar var rätt.