Annons

Att kreditera sig vid evenemang

Produkter
(logga in för att koppla)

jac38

Aktiv medlem
Jag undrar om jag som privatperson kan kreditera mig vid olika typer av evenemang för att sedan kunna sälja bilder och på det sättet jobba med foto? Ja eller i alla fall ha en vettig chans att försöka sälja mina bilder. Jag förstår ju att det är olika svårt beroende på typ av evenemang men låt oss säga tex en Båt, bil, mode mässa eller Pride festival och inte en Rolling Stones konsert. Om det går så berätta hur jag lämpligast går till väga, tack.

MVH
Jacob Boman

Vid de stora evenengen som Rolling Stones är det väldigt restrektivt med fotoackrediteringar. Inte ens alla pressfotografer får komma in.

Vid pridefestivalen kan vem som helst fotografera. De går ju genom stan och till festivalområdet är det bara att köpa biljett.

Men ska du sälja bilder ska du inte ge dig på det mest uppenbara. Alla dagstidningar har abonnemang hos Scanpix och betalar knappast för bilder som de ändå får från Scanpix.

Däremot kan du ju fotografera folk på pridefestivalen och sälja bilder till dem som är med på bilderna.

Ska du sälja bilder till tidningar ska du bevaka sådant som de missar. Till exempel någon som vinner en hyggligt stor tävling och vars hemtidning inte har skickat någon fotograf.

Tack men ditt svar gav mig inte svar på mina frågor . På tex Pride festivalen har fotografer med tillstånd rätt att stå innanför kravallstaketen och ta dom bästa bilderna på dom som uppträder. Min fråga var hur man akriderar sig på sådana evenemang, inte hur man kan ta bra bilder utan eller vad jag bör fotografera i stället. Dom exempel jag nämner är sånt jag tycker är extremt roligt att fotografera och jag vill lägga min energi där. Alltså lite mindre evenemang samt mässor, där jag vill kunna gå på pressvisningarna.

MVH
Jacob Boman

Ta kontakt med arrangören i god tid och berätta att du är särskilt intresserad av just det arrangemanget och därför ber om en ackreditering. Jag tror du kommer att bli överraskad över hur ofta du får ett positivt svar.

Lycka till!

Du ställde en fråga under kategorin "Foto som jobb", så är det väl inte fel att jag svarar på vad jag tror fungerar att leva på.

Din fråga lyder faktiskt:
"Jag undrar om jag som privatperson kan kreditera mig vid olika typer av evenemang för att sedan kunna sälja bilder och på det sättet jobba med foto?"

Det var väl det jag svarade på?

Hur som helst så får man ackreditering av arrangörerna och på större evenemang, som rolling stones, kan du glömma ackreditering om du inte fotar på uppdrag. På mindre arrangemang går det ofta att snacka sig in genom mejl eller telefon.

Att söka ackreditering får alla göra. Men sedan om du får det är ju en annan sak. Många större artisters pressanvariga vill ha namn på uppdragsgivare, tidning, bildbyrå mm.

Att börja fota mindre lokala band kan ju vara en bra början.

Har du en uppdragsgivare, och således en plan för hur du ska få betalt, så är det en fördel. Det är inte så vanligt att man blir kontaktad efteråt om att säja bilder, möjligen enstaka. De flesta som fotar konserter (och får betalt) gör det på uppdrag, efteråt finns inte många intressenter.

Jag har tydligen varit lite för dålig på att beskriva vad jag menar med evenemang. Jag talar igentligen inte om konserter utan mer festivaler där olika uppträdanden sker under flera dagar och inte artister som gör en spelning en viss kväll.

------------------------------------------------------------------

Magnus, jag vill inte pajkasta om vad du skrev eller inte men inte svarade du på hur jag kunde få en ackreditering utan hur jag kunde göra utan att få en.

KGS, Har du några tips om hur jag bäst ska uttrycka mig för jag vill ju både vara ärlig men åndå övertyga om att jag är seriös? Jag har ju märkt att när man dyker upp med bra utrustning tillåts man ta plats och ingen ifrågasätter en, men jag vill ju att min förfrågan också tas på allvar. Fungerar samma sak även om man kontaktar presscenter på en mässa eller måste man där tumma lite på sanningen för att kunna ackreditera sig? Ja, om det alls går på en mässa...

MVH
Jacob Boman

Senast ändrad:
Magnus, jag vill inte pajkasta om vad du skrev eller inte men inte svarade du på hur jag kunde få en ackreditering utan hur jag kunde göra utan att få en.

KGS, Har du några tips om hur jag bäst ska uttrycka mig för jag vill ju både vara ärlig men åndå övertyga om att jag är seriös? Jag har ju märkt att när man dyker upp med bra utrustning tillåts man ta plats och ingen ifrågasätter en, men jag vill ju att min förfrågan också tas på allvar. Fungerar samma sak även om man kontaktar presscenter på en mässa eller måste man där tumma lite på sanningen för att kunna ackreditera sig? Ja, om det alls går på en mässa...

MVH
Jacob Boman

Tänk efter före så du har formulerat varför du vill fotografera det du vill göra, så du inte står svarslös när de frågar varför du vill in på just deras evenemang :)

Jag har många gånger fått tillstånd att fota vid alla möjliga arrangemang genom att bara vara glad, artig och uppriktig. Bara att förklara att man frilansfotograferar och vill träna på något man ovan att fotografera vid brukar fungera bra som skäl.

Att bluffa är idiotiskt, det kan möjligen fungera på kort sikt men du riskerar dels att straffa ut dig själv permanent hos vissa arrangörer, dels är risken stor att du förstör för andra som är ute i samma ärende. De flesta människor reagerar oerhört negativt om de upptäcker att någon ljugit för dem ... Hur reagerar du själv om någon bluffar?

Sedan finns det många ställen där de av säkerhetsskäl är lite restriktiva med större fotoutrustningar (i synnerhet stativ) som upplevs som riskfaktorer vid till exempel en utrymning. Alltså: var beredd på att anpassa din utrsutning och fråga gärna rakt på om det finns några begränsningar och vilka de är.

Men grundregeln är att ringa/mejla och berätta kort vem du är, och varför du vill fotografera på deras arrangemang. Fråga vad som gäller, om det finns speciella fotoplatser, och om så inte är fallet, om det istället finns ställen där man definitivt bör undvika att stå osv. Kort sagt, var tillmötesgående och uppträd så de inte upplever dig som jobbig - funkar nästan överallt :)

Min erfarenhet är att de flesta arrangörer utom de riktigt stora har grundinställningen att de vill hjälpa till och göra alla glada.

Det enkla svaret är redan givet men jag kan stämma in: ring eller maila i förväg och förklara vem du är och varför du vill fotografera.

På "lägre nivå" så brukar dom flesta vara väldigt glada om någon vill komma och fota, i "högre divisoner" så kommer du vanligen inte in utan att t.ex. ha ett uppdrag från en tidning.

Var också beredd på att få en fråga om motprestation, kanske dom vill få tillgång till dina bilder och ha i sådana fall ett svar förberett, om du tänker att det ska kosta dom något etc.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar