Annons

Att konvertera till CMYK-profil (?)

Produkter
(logga in för att koppla)

jensohlsson

Aktiv medlem
Hallå!

Jag sitter med ett gäng bilder som skall tryckas i ett magasin, på bestruket papper. Jag har tryckeriets färg-profil.

Men jag har en fundering. När jag går in under "Convert to profile" i Pshotoshop 6 kan jag, förutom vilken profil jag vill konvertera till, välja några olika konverteringsinställningar förutom "engine" som är Adobe kan jag välja något som kallas för "intent". Där finns fyra alternativ; "Perceptual", "Saturation", "relative colorimetric" och "abolute colorimetric".

Vilkt alternativ skall jag välja? De olika ger nämligen olika resultat. Någon som vet?

/Jens

Intent styr vad som skall göras med färgerna som inte finns i den nya profilen.

Så här har jag tolkat skillnaden mellan metoderna:

Perceptual bryr sig inte så mycket om att enskilda färger avbildas exakt, mer att helhetsintrycket bevaras.

Saturation ger högsta möjliga utnyttjande av färgmättnaden i målprofilen, även om bilden i sig kanske inte var lika mättad. Saturation är till för grafik där man vill utnyttja bläckets mättnad maximalt, jag tror inte att den har några användningsområden för fotografiska bilder.

Relative colorimetric ger korrekta enskilda färger och klipper av färger utanför målprofilen till närmast möjliga.

Absolute colorimetric funkar som relative med skillnaden att den bevarar ursprungsprofilens definition av vad vitt är. Om ursprungsprofilen har ett avsiktligt stick i det vita för att kompensera för t ex ett tryckpapper så bevaras det. Med relative blir startprofilens vita till målprofilens.

Ta ovanstånde med en nypa salt, än så länge är mina kunskaper i denna jobbiga värld av färghantering mest på det teoretiska planet. Jag håller på att läsa in mig men det finns mentala blockeringar att forcera.

Aha! Tack så mycket!

Då borde jag alltså använda det alternativ som mest liknar originalbilden alltså? Dvs det alternativ som förändrar färgerna minst..?

/Jens

jensohlsson skrev:
Hallå!
"Perceptual", "Saturation", "relative colorimetric" och "abolute colorimetric".

Vilkt alternativ skall jag välja?

/Jens

Den mest intressanta skillnaden mellan dessa metoder är den att perceptuell anpassning av bilden kommer att förändra i stort sett alla färger, på ett eller annat sätt, medan kolorimetrisk bara ändrar dem som ligger utanför målfärgrymden.

Enkelt förklarat betyder detta att t.ex. toningar - isynnerhet då i en färg, eller med liten färgavvikelse - kommer att bevaras som toningar med perceptuell men inte med kolorimetrisk anpassning.

Ex: om du får en "inflyttning" av en färgvalör till det närmaste värde som ligger inom den nya färgrymden (kolorimetrisk) så är risken stor att den nya färgen hamnar värdemässigt långt från sin närmaste nya "granne" och du får en posterisering mitt i det som var en kontinuerlig toning. (en posterisering ser uts om ett avgränsat steg, ett trappsteg, i toningen).. oftast betydligt flera.

Perceptuell anpassning flyttar även "grannfärgen" så att relationen mellan färgerna behålls med så god färgöverenstämelse överlag som det bara går att få.

Vad du egentligen behöver är tid att sätta dig in i Photoshops själva färghantering så att du förstår mer om vad som händer när man ändrar de olika inställningarna, men ett mycket kortfattat riktvärde är: Perceptuell för fotografiska bilder och kolorimetrisk för illustrationer, d.v.s. "ritade" bilder.

Jag skulle inte våga råda dig att lita på skärmen utan att veta att den, liksom de skärmar som står hos tryckaren är rätt och lika kalibrerade. Bättre då att köra tryckeriets profil och perceptuell anpassning.

Hoppas detta blev någorlunda tydligt och inte kom för sent för dig..

//H

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar