ANNONS
Annons

Att komma vidare med studiofotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

muster

Aktiv medlem
Jag köpte två st blixar för drygt ett år sedan och har fotat en del för min egen del och även sålt en bild eller två till nära och kära. Men jag känner att det är svårt att komma vidare just nu.
Allt fler av mina bilder börjar likna de bilderna man fick av skolfotografen, dvs helt korrekt utförda och belysta, men rätt trista.

Jag skulle därför vilja ha tips hur man kan utvecklas vidare i sitt studiofotograferande, skapa mer tilltalande ljussättning osv.

Jag tänker mig tips typ:

- Köp den här boken om avancerad ljussättning
- Lägg märke till xxxxx i andras bilder
- Investera i en xxxxx
- Skaffa en större studio
- Tänk så här istället....

Jag har gått en grundkurs i studiofoto och kan hantera kamera och ljusmätare men är en katastrofal psykolog i kontakt med dem som ska fotas. Hur blir man bättre på att regisera modellen?

Min studiosetup kan ses nedan.
Ytan är c:a 4x4 m. Softboxen till vänster är typ 50x60 cm.

Alla tips mottages tacksamt och jag hoppas att fler kan få nytta av denna tråd. Tittar man i studiofotopoolen så är det rätt enkla ljussättningar på många av bilderna. Är det fler än jag som stagnerat i sin utveckling?

Bilagor

• crw_3772.jpg
    crw_3772.jpg
    18.6 KB · Visningar: 1,126
Nog måste du ha några favoritfotografer för porträtt på nätet. Att kolla deras ljussättning kan ge nya vinklar. Reflexerna i ögonen ger många ledtrådar.

Efterbehandling kan oxå göra susen.

Har du prövat och använda ena blixten som hår eller belysning bakifrån.En reflexskärm ( eller frigolit ) kan användas om man vill lätta upp skuggsidan med bra en blixt framifrån.

Jag själv har en yta på 3x3 meter. För helkropp får jag stå ute i köket =) Det fungerar rätt bra i alla fall.

Kolla oxå sajter med ljussättningstips, typ www.studiolighting.net

Använder du alltid den uppställningen?

Själv använder jag faktiskt bara en blixt. Det ger mycket bättre (enligt mig) skuggsidor.

Många säger att jag tar jättevackra bilder, men jag brukar alltid säga att jag trycker bara på knappen. 90% sitter i modellen.

Hjälper kanske inte dig, men jag tror faktiskt att de som tar väldigt bra bilder även har lätt att få modellen att känna sig bekväm.

Dessa tankar ger dig kanske inget, men det är det jag har kommit fram till när jag har studerat enligt mig duktiga fotografer.

/ Marcus

Jag kan tillägga att det är verligen inte lätt att få modellen att slappna av.

Jag har dock märkt att det hjälper extremt mycket om man tar kort på någon man känner väl.

Man kan leka mer då.

Själv tar jag kort på min dotters kompisar. Jag känner dem väl och det blir lättare då.
Sen tar jag kort med storformatskamera. Det gör att hela processen blir lugnare och bilderna blir mycket mer avslappnade.

Hjälper kanske inte dig, men vad jag vill säga är att: Bränn inte av en himla massa bilder. Modellen kanske inte blir lugn och både du och modell försöker hela tiden hitta på vad man ska göra sen (innan bilden är tagen).

Om du har en kompis, så fråga om du får ta tex max 2 kort.
Skit i resultaten (dvs du ska inte göra ett riktigt bra slutkort på dessa försök) utan prova att ta lite färre kort.

/ Marcus

Jag får intrycket att du i stort sett kör med samma ljussättning hela tiden när jag läser ditt inledande inlägg.

Prova riktat ljus, hårdare kontraster och skuggor. Använd som någon sa bara en blixt och placera den på olika ställen och se vad som händer. Ta bort softboxen ibland och låt ljuset ge kontraster. Eller slå det i väggen/taket och se vad som händer.

Köp ett raster till din reflektor och labba med det om du inte redan har det. Det är inte bara ljus som bygger bilden, det är skuggor också.

Den ljussättning du visar är klart användbar men tenderar att bli trist i längden.

För att kunna åstadkomma riktigt hårda kontraster skulle jag skaffa något ljusabsorberande att hänga upp vid väggarna. Men ljust tak och ganska ljusa väggar har du antagligen svårt experimentera helt fritt med ljuset?

Jag har en liten grej att säga när det gäller modeller också, för att få dom avslappnade.

Det är svårt att se avslappnad ut om man bara ska stå rakt upp och ner och se lugn och avslappnad ut (jag har varit lite modell).

Däremot om man får göra något. bara att sitta på en stol gör mycket, men att ha nått mer man kan konsentrera på än att va avslappnad.

Jag vet inte hur mycket det hjälpte dig, men jag skrev det i alla fall.

Visst är Freddy duktig i PS men det mesta på hans "klassiska" studiobilder är fixat i studion. Han skriver dessutom ofta hur han gjort bilderna också.

muster skrev:
Jag har gått en grundkurs i studiofoto och kan hantera kamera och ljusmätare men är en katastrofal psykolog i kontakt med dem som ska fotas. Hur blir man bättre på att regisera modellen?

Mitt tips är att lära dig så mkt poser som möjligt, kanske ser skitfånigt ut när du är kille men på det sättet får du säkert modellen avslappnad. Jag menar, ser du lite små fånig ut så tycker hon/han säkert inte det är så farligt att spela över lite och kanske göra bort sig lite.

Jag brukar personligen ställa mig som jag vill modellen ska stå sen pratar jag med modellen hela tiden "vid huvudet lite, sänk hakan" osv osv. På så sett har iaf jag uppfattat att dom slappnar av mer.

Lycka till!

Jag har för mig att det var Sally Mann jag hörde i en intervju. Hennes tips på frågan var att typ verka lite fumlig, lite bortgjord och vilsen av dig. Då tycker modellen synd om dig och jobbar hårdare för att du ska få bättre bilder.

Emeleus skrev:
Jag har för mig att det var Sally Mann jag hörde i en intervju. Hennes tips på frågan var att typ verka lite fumlig, lite bortgjord och vilsen av dig. Då tycker modellen synd om dig och jobbar hårdare för att du ska få bättre bilder.
Klassikern att ta de första bilderna utan film i och bli överraskad...

Fast det har väl de flesta av er aldrig ändå...

Erik Schalin skrev:
Klassikern att ta de första bilderna utan film i och bli överraskad...

Fast det har väl de flesta av er aldrig ändå...

En stressad fotograf har kanske inte alltid koll på om han fotar digitalt eller analogt och börgar trycka in en filmrulle i kortfacket. Neeeeej hur var det nu? Man kanske kan ha en söndrigt objektiv som man kan tappa i golvet för jämnan. Hö hö! Lustigkurrar!!!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar