muster
Aktiv medlem
Jag köpte två st blixar för drygt ett år sedan och har fotat en del för min egen del och även sålt en bild eller två till nära och kära. Men jag känner att det är svårt att komma vidare just nu.
Allt fler av mina bilder börjar likna de bilderna man fick av skolfotografen, dvs helt korrekt utförda och belysta, men rätt trista.
Jag skulle därför vilja ha tips hur man kan utvecklas vidare i sitt studiofotograferande, skapa mer tilltalande ljussättning osv.
Jag tänker mig tips typ:
- Köp den här boken om avancerad ljussättning
- Lägg märke till xxxxx i andras bilder
- Investera i en xxxxx
- Skaffa en större studio
- Tänk så här istället....
Jag har gått en grundkurs i studiofoto och kan hantera kamera och ljusmätare men är en katastrofal psykolog i kontakt med dem som ska fotas. Hur blir man bättre på att regisera modellen?
Min studiosetup kan ses nedan.
Ytan är c:a 4x4 m. Softboxen till vänster är typ 50x60 cm.
Alla tips mottages tacksamt och jag hoppas att fler kan få nytta av denna tråd. Tittar man i studiofotopoolen så är det rätt enkla ljussättningar på många av bilderna. Är det fler än jag som stagnerat i sin utveckling?
Allt fler av mina bilder börjar likna de bilderna man fick av skolfotografen, dvs helt korrekt utförda och belysta, men rätt trista.
Jag skulle därför vilja ha tips hur man kan utvecklas vidare i sitt studiofotograferande, skapa mer tilltalande ljussättning osv.
Jag tänker mig tips typ:
- Köp den här boken om avancerad ljussättning
- Lägg märke till xxxxx i andras bilder
- Investera i en xxxxx
- Skaffa en större studio
- Tänk så här istället....
Jag har gått en grundkurs i studiofoto och kan hantera kamera och ljusmätare men är en katastrofal psykolog i kontakt med dem som ska fotas. Hur blir man bättre på att regisera modellen?
Min studiosetup kan ses nedan.
Ytan är c:a 4x4 m. Softboxen till vänster är typ 50x60 cm.
Alla tips mottages tacksamt och jag hoppas att fler kan få nytta av denna tråd. Tittar man i studiofotopoolen så är det rätt enkla ljussättningar på många av bilderna. Är det fler än jag som stagnerat i sin utveckling?