Annons

Att jämföra äpplen med äpplen

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
I många av teknikforumen pågår diverse diskussioner där man försöker utröna huruvida Nikon D3 är bättre än Canon 5D (eller andra Canonmodeller), huruvida bildstabilisering i kamerahuset är bättre än stabiliserade objektiv och annat liknande.

När ska vi nånsin bli nöjda? Nu jämför vi tekniker som är bra, och som alla är bättre än vad som fanns för inte alls länge sedan.

Blir bilderna bättre då?

Tja, kanske, men de flesta som ägnar sig åt de här jämförelserna gör inga bilder, eller gör bara bilder av testmotiv, så det är svårt att veta.

Kan inte alla ni som räknar pixlar, eller jämför råformat med varandra på herrtoaletten gå ut och fotografera en stund, så kan vi få se lite bilder i stället?

/afe

Foto som hobby omfattar många aspekter. Somliga gillar tekniken och att diskutera den, andra koncentrerar sig helt på själva bilden. De allra flesta är nog lite intresserade av både och.

Det är lika dant i de andra hobbies och forum jag ägnar mig åt. Alla har ett gemensamt huvudintresse men det yttrar sig på olika sätt.

Gillar du inte trådens innehåll - läs inte.

Jag förstår vad du menar. Jag har sedan länge insett att FS inte BARA är en sajt för fotografer utan också en community som drar till sig de värsta tekniknördarna varav de flesta inte kan ta bättre bilder än min mamma (som är totalt fotoointresserad) med sin 500:- analoga kompaktkamera. Sen spelar det ingen som helst roll hur många tiotusentals kronor de lägger ner på fotoutrustning. I början förundrades jag över vilka kassa bilder dessa grabbar (har inte sett nån tjej) presterade trots utrustning värdig ett proffs. Men har insett att de har egentligen varken intresse, talang eller andra förutsättningar för att någonsin bli "fotografer". No big deal egentligen, bara man inser att det finns olika typer av medlemmar här på FS. Så FS är en sajt "där fotografer möts", men inte bara.

Förvånas allt mindre över att mina favoritfotografer är av honkön och att de flesta av mina favoritbilder oxå är kreerade även de av females.

Re: Re: Att jämföra äpplen med äpplen

Mattsen skrev:
Förvånas allt mindre över att mina favoritfotografer är av honkön och att de flesta av mina favoritbilder oxå är kreerade även de av females.

...och som utan att verka fördomsfull eller dra alla över en kam, oftast är dom som är allra minst intresserade av tekniken.

Jag kan bara hålla med föregående talare på de flesta punkter men det är bra att dessa tekniknördar köper dyra fina kameror så bidrar de till att priserna sjunker då företagen som tillverkar kan sälja mer. De påskyndar också teknikförbättringar som kanske inte skulle ha skett om det bara var vi "nöjda" fotografer som köpte kameror. TRor att vi behövs alla även om det tar imot att säga det....ha ha ha

Det som är lite skojigt är att det inte finns "tillräckligt bra" för dom mest teknikfixerade, det är liksom lite löjligt när man jämför en D3 med en 1Ds III och ondgör sig över någon minimal skillnad när kunnandet och behoven mer ligger på 10D/D70-nivå så att säga.

Dom flesta (mig själv inkluderad) skulle använda tiden mycket bättre genom att studera fotografi istället för manualer och tester. :)

Fast bildskapande är lite som konstnärskap, en del har det i sig, andra inte.

Det är betydligt lättare att lära sig alla tekniska termer och finesser hos prylarna och försvara sig med att "Hade jag bara haft den funktionen också skulle jag kunnat tagit bilden osv..."

Själv är jag (obotlig) pixelpeepare men min snålhet har hindrat mig från att ruinera mig.

Det är alltid kul att läsa trådar som beklagar sig över att det är för mycket tekniksnack och för lite bilder på fotosidan. Det känns som en underavdelning till trådarna om att bildkvaliteten på fotosidan har försämrats märkbart de sista åren pga alla nybörjare som inte inser att de är talanglösa idioter som borde lägga upp sina katbilder på min_katt.se och inte kontaminera den höga konstnärliga kvaliteten som fotosidan en gång uppvisade.

Samma trådvirus som brukar beklaga sig över att det inte finns några nya bilder idag som kan inspirera vederbörande till stordåd. När någon tänkande människa så ifrågasätter varför de inte själva bidrar med en konstruktiv kritik och/eller nyskapande bilder, så att nybörjarna själva kan utvecklas till samma svindlande konstnärliga höjd, kommer det alla möjliga klagovisor om att de minsan inte behöver skriva något. Det räcker uppenbarligen att kalla den förhoppningsfulle fotografen för en klåpare och rekommendera vederbörande att aldrig mer lägga upp en bild.

Det intressanta blir då man pratar med professionella konstnärer om bildanalys och de flesta är rörande ense om att om vi inte kan ”verbalisera” oss inför en bild har vi långt kvar innan vi har utvecklat vårt bildseende till en mer medveten nivå. Dvs intressant att fundera på om inte detta också gäller fotografer. I många andra sammanhang uppstår det ett krav på bevis av egna förmågor när man gapar för mycket om andras oförmågor. Om detta bevis inte levereras brukar man tala om medelmåttornas tyranni.

Jag är fullt medveten om min nivå av ”medelmåttighet” som fotograf och har inget behov av att vältra över ansvaret för min egen konstnärliga utveckling på andra. Jag ser fotosidan som ett gemensamt ”skissblock” där vi kan gemensamt diskutera bildskapandet ur alla upptänkliga synvinklar. Jag har svårt att se att jag skulle ha något som helst ansvar att tillfredställa någon annans konstnärliga utveckling om inte vederbörande själv bidrar konstruktivt.

Och i detta sammanhang har teknikdiskussionerna lika stort berättigande som alla andra samtal.

Jag kan bara hålla med AFJ ”Gillar du inte trådens innehåll - läs inte.”
Den tid som lagts ned på att beklaga sig över okonstnärliga tekniknördar är tid som inte har använts till att ta nyskapande bilder som utvecklar fotosidan.
Det måste väl nästan betraktas som dubbelfel dvs att göra samma fel som man beklagar sig över att andra gör?

Senast ändrad:
Men om man nu är tekniknörd som tycker att det är kul med MTF-diagram men som tar usla bilder, vad gör man då? Jo, fortsätter att att diskutera teknik för att det är skojigt, förstås! Teknik är enkelt att diskutera på nätet, konst är mycket besvärligare, allt annat lika.

Jo, jag är nog en bra representant. Tyvärr.

Citat Anders:

"Kan inte alla ni som räknar pixlar, eller jämför råformat med varandra på herrtoaletten gå ut och fotografera en stund, så kan vi få se lite bilder i stället?"

Jovisst, men vill du verkligen se resultatet?

Per.

PS. Det ska nog vara en smiley där någonstans. Tror jag. DS

Jag läser (och skriver i) tekniktrådarna för att jag själv hör till den grupp som kanske är bättre på tekniken än själva bildskapandet ;)

Jag menar inte att det är för få nya bilder på FS, och förväntade mig knappast något vettigt svar på min frågeställning - min poäng var nog mest att jag tycker tekniken utvecklats så pass mycket, att många av de tester och jämförelser som görs nästan blir fåniga ...

Jaja, snart får jag en ny högteknologisk kamera att leka med - förhoppningsvis lyckas jag göra en och annan bild med den också.

Finns det nåt bättre än att köpa ett nytt objektiv och ta testbilder på linjaler och spelkort och sitta och jämföra i 100% visning med de gamla objektiven?

js1 skrev:
Finns det nåt bättre än att köpa ett nytt objektiv och ta testbilder på linjaler och spelkort och sitta och jämföra i 100% visning med de gamla objektiven?

Varför linjaler och spelkort? Vore inte den ultimata tekniknördheten att fota ett MTF-diagram. ;-)

Kamera- och objektivsamlande, prestandamätningar, pixel peeping m.m. är väl helt OK hobbys om man nu vill syssla med det, ser inte varför det skulle vara fult på något sätt.

Lite mätande och experimenterande hör väl också till för att man ska lära sig utrustningen och förstå hur den kan användas för bästa resultat i olika situationer.

Fototekniksidan

mycket teknik är det!
Men, det är väl bara att frossa i sig av den. Jag lämnade detta forum för några år sedan av ungefär den anledningen: för mycket pixelbulmi och brusanorexi... och för lite bild

Men, nu var det dags att uppgradera utrustningen, så ut här och kolla in alla dessa "tester" och diskussioner om kameror, objektiv osv. Så, foto(teknik)sidan fyller en bra funktion. För mig stötvis, för andra på ett annat sätt.

Bild däremot, det diskuterar jag inte här

Man skall akta sig för att upphöja all sorts fotografering till konst. De som har ambitionen att ta bilder som skall ge konstkaraktär läser nog en del om bildkomposition och fotograferar kanske med en undermening i sina bilder. I en del fall kanske det blir konst. Den största delen av fotografi består i att visualisera och dukumentera och de bilderna har inget med konst att göra. Många fotografer har kanske lite för stora tankar om sitt fotograferande och vill upphöja sådana bilder till konst. Jag själv vill inte kalla mina bilder för konst då jag bara dokumenterar med mina bilder.

ANNONS